Envisa gallor

dengra

Trådstartare
Jag har en häst med gallor som jag bara inte får bukt med, och tänkte höra vad ni kan ha för tips.

Under tiden jag har haft honom har han jämt haft gallor i kotsenskidan och kotleden både fram och bak, men betydligt mer bak. Har haft han på box, och nu går han ute dygnet runt. Ingen skillnad efter träning, kollad av veterinär och inga hältor eller liknande längre.

Men gallorna bak blir bara värre och värre, speciellt i kotleden. Har lindat, testat diverse värmande liniment, dubbelverkande liniment samt kylt benen efter träning och testat kyllera.

Med lindade ben blir gallorna något mjukare, dom är inte stenhårda i vanliga fall, utan varken mjuka eller hårda.

Har ändrat träningsupplägget och underlaget, men ingen skillnad alls. Vad kan det bero på och har ni några förslag på hur jag ska bli av med dom, eller ska jag bara strunta helt i det?

Det känns ju nämligen som att något är fel, med tanke på att dom finns där. Men hästen är nu frisk, och inte halt. Jag vet inte egentligen vad jag tycker om att bråka med gallor då det känns som en symptom, och att jag bara döljer symptomen från något annat.

Sv: Envisa gallor

Det framgår inte om du har varit hos veterinär men i så fall bör du börja där och se vad de säger.

Har du en äldre häst? Har den tävlat mycket?
Om inte din häst är halt, äter dricker, sover, bajsar och kissar och verkar nöjd och glad, så strunta i de där gallorna.
gulan

Jag har varit hos veterinär, som jag skrev. Även hos kiropraktor regelbundet.

Gulan: Tio, så inte så gammal. Tävlat en del, men inte överdrivet mycket.
Det lät faktiskt som en helt ypperlig plan, det var det jag tänkte ända tills jag såg att dom blev större, men det kanske börjar avta lite tillslut.

Hej. Jag har en 11 årig valack som är tävlade en del i hoppning.
Han har gallor på bakbenen precis som du beskriver. Inga hältor eller andra bekymmer.
Gallorna kan öka vid betessläpp eller foderbyte.
Min veterinär har sagt att jag inte ska bekymmra mig om gallorna.

Min häst har också gallor runt om, och har så haft i minst 4 år. Har aldrig varit några problem, och veterinären säger att det inte är något jag behöver bry mig om. Dessa gallor kan variera lite i storlek beroende på foder, arbete, lindor etc men försvinner aldrig helt.
Jag tycker inte att det är något du behöver oroa dig för öht. En annan sak om de "ploppar upp från ingenstans", men så verkar det ju inte vara i ditt fall :).

Det låter ju lovande. Han var halt båda bakknän när jag fick honom, så jag trodde det var därför han hade dom. Men nu har det gått bra många månader och dom är fortfarande kvar, så han har kanske alltid haft dom.

Axel: De går inte ner vid ridning, eller ibland blir dom lite mindre men inte alltid.
Vi röntgade kotan med i samband med den tidigare hältan, men nu var det några månader sedan. Är det en stor risk att veterinären helt enkelt missade det så det är värt att röntga igen?

Vad äter din häst?
Vissa hästar kan bli galliga av stärkelserik diet. (havre, korn, vete)
Du kanske kan prova att ge den bara grovfoder + lusern, betfor, linfrö mm och se vad som händer?

Är den röntgad så är det ju ingen fara.

däremot skulle jag vara väldigt skeptisk till att ens köpa en häst med hälta i bakknäna.

Men du ska nog i första hand lyssna på din Vet!

Han har under tiden jag haft han fått hösilage och mineraler, just nu endast gräs. Men det var intressant att det kan hänga ihop med stärkelsen, hur kan det bli så? :)

Jag har inte köpt hästen, ännu i alla fall. Har nu inte gjort något åt dom på en vecka, och de verkar ha slutat bli större. Så blir dom inte hårdare eller ännu större kanske jag låter dom vara ett tag och se hur det utvecklar sig.

Jag vet inte rent fysiologiskt hur det hänger ihop. Men har märkt att vissa hästar verkar ha svårare att bryta ner stärkelse - antar att det bildas mkt slaggprodukter, som kan yttra sig som svullna/galliga ben, stela ömma muskler. (har dock inget vetenskapligt belägg för detta)

Sålänge gallorna blir mjukare efter ridning så är det ofta ingen fara, fortsätt på det sättet du gör, Värma innan ridning och kyla efter.
Det som kan vara bra är att skritta på asfalt för att senan ska få jobba på ett annat sätt och då brukar gallorna mjukna=)

Blir gallan större eller hårdare efter ridning skulle jag åka in och röntga/ultraljuda =)

Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 760
Senast: Jamtland
·
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 327
Senast: WildWilma
·
Hästvård hej, jag märkte på min häst i lördags morse att min häst var svullen i vänster fram över koftan och upp på skenbenet :nailbiting: han...
Svar
7
· Visningar
1 826
Senast: Efwa
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 149
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama