Envis ponny!!!!!

L

lordsimson

Hej!
Jag behöver lite hjälp med min ponny....
Han är extremt envis ponny som har en olat för sig. Ofta när man rider kan han stanna och inte vilja gå och om man skänklar på honom så börjar han att backa.
Och jag vet inte hur jag ska göra.
Jag har bara haft honom i ca ett halvår och i början när vi fick honom så var han ganska ouppfostrad, men vi jobbade med honom så att det gick att rida utan att han börja backa men nu har det kommit tillbaka.......vet ej varför????

Jag har testat att vänta ut honom men det funkar inte och att backa honom funkar inte heller och jag vill helst inte använda alltför mycket våld......
Vet någon något sätt så skriv det gärna behöver hjälp eftersom det är inte kul ett rida en sådan häst och vi ska sälja honom.
Tacksam för svar!
MVH Cissi :bump:

Så gör vår ponny varje gång en ny ryttare sätter sig på honom, vi måste använda spöet, men bara en gång sen fattar han att det inte är lönt. Du måste visa vem som bestämmer, ge dig inte förrän han går framåt. Du får inte låta honom vinna, för då fortsätter han med det beteendet.Lycka till!
Fluff

När han börjar backa så se till att han backar rakt bakåt och alltid har näsan åt det hållet ni ska.

Prova kanske med att rygga honom. När han börjar backa så rygga en bra bit så han fattar att om han inte går framåt så får han väl gå baklänges istället och det kommer han garanterat inte tycka är så roligt i längden.:devil:

//malu

Jag har ett varmblod som för tillfället beter sig lika dant, vill inte lämna gården, backar,stegrar och är allmänt jobbig. Prövade med spö en gång, aldrig mer. Hon blev alldeles knäpp! Nu när hon stannar och börjar backa och tramsa så vänder jag henne och ryggar henne dit jag vill, vänder rätt igen och prövar framåt igen. Ibland räcker det att göra så. Annars brukar jag driva henne runt på en jätteliten volt, vilket hon tycker är jättejobbigt, då är jag ganska hård och bestämd men aldrig arg och skriker och gapar, det leder ingenstans. Sen efter ett par varv på minivolt så testar jag framåt igen och det brukar funka. Jag berömmer massor när hon går dit jag vill! Var envis, låt aldrig hästen vinna. Funkar inte dessa tips så ta med dig någon som går till fots som kan hjälpa dig att leda hästen medan du sitter på och driver så att hästen fattar att den inte kan komma undan. Undvik att sitta av själv och led hästen, då har hästen vunnit och kommer förmodligen att fortsätta med dumheterna. Men först tycker jag att du ska kolla upp att hästen inte har ont någonstans, sadeln kanske sitter illa? Kan du utesluta det och vara säker på att det bara är dumheter från hästens sida så är det bara att vara bestämd och stå på sig! Lycka till!

Hej
Tack för era svar!!!
Jag har förökta att rygga honom båkåt men han är så stark så han bara skiter i bettet och står still....Men spöt fungerar inte på honom för han blir bara ännu surare. Och att snurra honom på en liten volt fungerar bar ett par varv sen stannar han bara och om man tar i tygeln så vänder han bara huvudet.
MVH Cissi
Men jag får väll bara vara ännu envisare än vad jag kan :) vara :)

Hej, har en envis islänning. Så fort man hittar på nått nytt så sk adet testas om man inte kan slippa. När man rider räcker det med att ha spö och visa det emellanåt. När han tömkörs så hoppar, stegrar o springer han tills han inte kommer på några mer bus då går han bra.
Mitt tips är att du testar olika saker, leder, longerar, barbacka, tömkör. Kolla om det är någon grej som han går bra/gör som du vill och utgå från det.
Jag förstår vilket jättejobb ni lagt ner på honom...o så ändå bråkar han. Man kan bli trött för mindre.

Tror det handlar om ledarskap! Har haft problem med mitt vbl. också dock ej vid körning utan med att få lyfta hovarna & att hon stegrade sig. Det är bara tålamod som gäller - det går inte & vinna över en häst utan man måste "lura den". Led honom fram & tillbaka, fram & tillbaka. Sen sätter du dig upp & rider samma sträcka fram & tillbaka. Går han ändå inte är det bara leda igen, prova rida, leda, prova rida - när han inser att han inte kommer undan & det börjar bli tråkigt kommer han gå.

Lycka till & skriv gärna & berätta!

Testa att så fort han stannar eller börjar stanna svänger du honom åt ett annat håll och driver (och lägger på spö om det behövs). Sen beröm direkt när han går framåt. Sen får du passa att så fort du känner att han ens tänker tanken att stanna så skänkla på och om han inte lyssnar vänder du en bit. Och så får du vara envis och inte tänka "Nä han kommer aldrig gå framåt", för då funkar det inte. Var positiv! :)

Ja, du måste vara ENVIS, ENVIS, ENVIS!! :) Svårt att säga vilken metod som funkar på just din häst, testa allt! Det gör jag.

Sv: Envis ponny!!!!!

Ja, dessa ponnyer. För det första, det är du som bestämmer inte tvärtom. hade din ponny vetat detta hade ngt sånt aldrig hänt, för då hade du varit hans ledare. Har du någon möjlighet att gå tex en kurs i NH eller ngt liknande, annars så får du försöka ändå, ta en pisk med dej,funkar det inte med denna så backar du honom tills han slutar backa själv, då backar du två steg till, och sen går du frammåt. du skrev att han blev för stark då eller något, isf TA HJÄLP AV NÅGON! det är ju tydligt att det är din häst som bestämmer och inte tvärtom.
Men först kolla så han inte ha ont någonstans.

Så fort det är du som är ledare, kommer han vara underbar, för det är dom dessa små monster :love:

Tror som du att det handlar om ledarskap,träna NH är mitt tips!
sen håller jag inte med dig -det går att vinna över hästar.

Jag har en flicka som tidigare hade detta problem med sin Welsh ponny.Hon har gått på ridskola innan och testar varje ny ryttare med samma metod,hon backar och vägrar gå framåt.
Med henne hjälper det att bara driva framåt och hjälper inte det får hon en rejäl klatsch med spöet på rumpan.Oftast räcker det med en gång och så slutar hon.
Innan vi rider brukar vi göra lite markarbete och flytta henne undan för tryck,rygga henne m.m.
Lycka till!

Hej.
Jag har oxå stött på liknande problem.
Ibland har jag märkt att vissa hästar med dessa olater tycker det är allmänt tråkigt att hålla på med det man ska göra, hatar kanske dressyr men går bra i hoppning.
Jag tror att främst det är viktigt att vissa hästen att det är kul och få den att tycka det.
mycket omväxlande träning bommar och krongliga roliga grejer se till att det händer mycket hela tiden för att få han/hon att tänka på något annat en att protestera och stanna.
Beröm mycket.

Prova vänta ut honom, sitt bara kvar och låt han stå. Se till att han inte vänder utan låt han bli totalt uttråkad, det gör inget om ni står där i 10 minuter eller mer, bara ta det lungt och fila naglarna under tiden :angel:

Tillslut så kommer han vara så uttråkad att han försöker sig på något och då ska du inte låta honom gå på något håll utom framåt, när han väl gör det så ge MASSOR av beröm. Om du gör det ett par gånger så tror jag att hästen kommer att inse att det inte är lönt att bråka.

Lycka till!

Ni har haft honom ett halvår och nu ska ni sälja honom... Kan han ha märkt att din attityd ändrats så du inte tycker det är kul att rida mer?

Ska du ändå sälja honom varför inte släppa på kravet litet. Gå med honom bort- lek med honom- träna från marken och rid hem...
Det ska ju vara roligt för bägge parter!

Liknande trådar

R
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 458
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 040
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar