Envis och energirik 18 åring!

LittleJohn

Trådstartare
Jag har en valack på 18 år och han är pigg så in i tusan
Undrar om någon skulle kunna ge lite tips på övningar vi kan göra när vi rider ut då allt han har i skallen är att springa fort!

och han har den där fula taktiken att dra upp huvudet när man tar i tyglen
Sen även, så vill han alltid galoppera? ber man honom att trava går han alltid över i galopp , vad kan det bero på?

Tacksam för tips! :D

Sv: Envis och energirik 18 åring!

Pigg och glad kexchoklad! Tror nog bara att han är väldigt glad vid uteritt och att han fått tillåtelse (iaf av den senaste ryttaren) att han får köra på som han vill. Min häst hade en grej för sig att han absolut inte skulle jobba när man red utanför ridbanan, utan huvudet upp (om bara så lite) så att han tränar underhalsen och han bestämde tempot. (gångarterna kunde jag bestämma, men var det trav var det älgtrav exempelvis...) Jag satte på jaktstång eller kandar och fick träna honom ute på att han skulle gå i mitt tempo. (och när jag kunde kontrollera det så föll även näsan på plats då han inte bara tog bettet). Stången är bra för att slippa 'hålla' honom och att jag då kan vara mjukare i handen. Kan jag ta stången till hjälp när han kör upp huvudet, eller förhållningarna bara inte tar, så får han snäll ta ner näsan och då kan jag lätta där! (istället för att tjivas och brottas hela vägen och han ändå vinner...). Så blev det mjukt och mysigt att jobba. Men han jobbar gärna fortfarande i rask takt;)

Jag köpte för ett tag sen tidningen Ridsport och då var det en intervju med en dressyrryttare som tipsade om att man med piggare hästar som lutade mot "heta" ska rida mycket på krångliga skogsstigar och inte så mycket på raka vägar då raka vägar bjuder in till mer framåtbjudning. Medans man med lite "latare" hästar ska passa på att rida på denna typ av vägar för att få hästen att vilja gå framåt.

Själv hade jag en New Forest ponny av den grövre ( och latare) typen för några år sedan och vi tränade mycket på en gammal järnväg där rälsen var borttagen. Perfekt för att träna mellantrav, ökad trav etc.

Och just det. Vid varje krokig sväng så passa på att ställa hästen ordentligt och kanske få den att flytta sig lite för skänkeln så du hela tiden får kontakt och svar från hästen.

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 315
Senast: mily
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 612
Senast: Stergo
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 897
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar