Envis galla! Tips?!

P

_paniiik_

Hej!
Jag behöver lite tips om vad man kan göra åt envisa gallor. Min lilla pålle har galla på vänster bak och den vill helt enkelt inte försvinna.
Den är ganska stor med.. som en valnöt på ena sidan och som en halv valnöt på andra...

Jag har inte ridit speciellt hårt, och nu skrittar jag nästan bara för att jag inte ska överanstränga henne. Det har hänt förut att hon har fått galla vid för hård ridning.

Hon har inte bytat foder/bete nyligen utan det var ganska länge sedan hon kom ut på bete.

Det ända jag kan tänka mig som kan ha hänt är att hon på något vis skadats sig i hagen. Vi har fått nya inackorderingar och i början så var det ju lite bråkigt och så. Hon har dock inte varit halt/haft ont och det är hon inte nu heller. Kanske att hon blivit sparkad. Kan det ge galla om hon blir sparkad?

Som behandling har vi förut använt kyllera och kylt med vatten. Det verkar inte fungera den här gången för när jag försöker kyla ner "svullnaden" blir gallan hård!:confused: (för det brukar ju vara en svullnad/vätskesamling efter för hårt arbete?).
Hon är inte precis varm i benet heller.
Jag har funderat på att stryka på linement istället för att få igång cirkulation och så, men det borde ju vara cirkulation i benet eftersom hon går ute dygnet runt och rör på sig.

Tacksam för alla tips ni kan komma med!
mvh panik
 
Sv: Envis galla! Tips?!

ja var av forstaelsen att nar en galla val kommit sa forsvinner den inte. att de ar tecken pa tidigare overanstrangning (alltsa inte efter ett ridpass, utan av overanstrangning under en langre tid) dar kroppen kompenserar o producerar mer vatska for att skydda senan. de ar ofarliga i sig, men man bor halla koll pa att de inte blir harda (av sig sjalva).
 
Sv: Envis galla! Tips?!

tjenixen skrev:
ja var av forstaelsen att nar en galla val kommit sa forsvinner den inte. att de ar tecken pa tidigare overanstrangning (alltsa inte efter ett ridpass, utan av overanstrangning under en langre tid) dar kroppen kompenserar o producerar mer vatska for att skydda senan. de ar ofarliga i sig, men man bor halla koll pa att de inte blir harda (av sig sjalva).

Usch ja, det där med hård galla.,,, Min häst drabbades av det för ett år sen ungefär som komplikation till en gaffelbandsskada. Ultraljud visade på inväxt av fibrös vävnad i senskidan. Inte bra!
Men dessbättre verkar han inte ha ont av det. Helt ohalt men man måste vara vaksam på gallor....
 
Sv: Envis galla! Tips?!

Jag är av erfarenheten att gallor visst kan försvinna. Men säkerligen inte alla/på alla.
Gallor försvinner för det första av kortison. Ger du hästen en kortisonspruta där så försvinner den, sen om den kommer tillbaka eller inte är en annan femma, och beror säkerligen på vad för slags galla det är.
Back on track paddar brukar också göra så att gallor försvinner alt. minskar. Men det vet jag oxå att det inte gäller för alla hästar.
Mina hästar har reagerat olika på kortison. Den ena har INTE fått tillbaka sin galla i ena kotan. Den andra som har blivit regelbundet beh. i knät, blir fin ett tag, men sen kommer den tillbaka (om än i mindre bemärkelse)

Gamlingen har dunderstora gallor i bakkotorna, hårda. Jag har aldrig brytt mig om att göra något åt dessa, då de har funnits där hela tiden och han inte verkar lida utav det.

Du säger att det är galla bak, men är det i kota, knä eller has?
Kan inte tänka mig att det är en spark. Man kan ju ha på liniment men det brukar sällan ge bra effekt på gallor, inte vad jag själv märkt iaf.....Jag håller visserligen på att linimenta min hästs knä, men gallan verkar inte bli mindre av det.
Finns många alternativa vägar, men lider hon inte av den, samt inte verkar ha något fel, så är den ju inte "ivägen".?
 
Senast ändrad:
Sv: Envis galla! Tips?!

tjenixen skrev:
ja var av forstaelsen att nar en galla val kommit sa forsvinner den inte. att de ar tecken pa tidigare overanstrangning (alltsa inte efter ett ridpass, utan av overanstrangning under en langre tid) dar kroppen kompenserar o producerar mer vatska for att skydda senan. de ar ofarliga i sig, men man bor halla koll pa att de inte blir harda (av sig sjalva).

Överansträngning under längre tid har det inte varit heller.. Hon har mest stått under våren pga för mkt skola och när jag väl har ridit så har det därför blivit lugna skritturer i skog o mark.... Vet fortfarande inte vad jag ska göra!!:confused: Gallan sitter i kotan.. eller precis över kotan rättare sagt--
Tack för era svar! Hoppas på fler!!!: :bow:
 
Sv: Envis galla! Tips?!

Sitter gallan på kotans baksida på varsin sida om böjsenorna så är det en galla i kotsenskidan som din häst har fått. En enkelsidig kronisk galla där kallas för idiopatisk tenosynovit, är vanlig och tyder på någon typ av cirkulationsrubbning/bindvävsbildning i kotsenskidans strukturer. Ofta innebär den inga problem för hästen men innebär förstås att strukturen i sig (kotsenskidan alltså) fungerar något sämre i sin glidande/stödjande uppgifter runt senorna.

Det finns andra typer av tenosynovit också och dessa kan kräva behandling t ex kan det vara fråga om en bakterieinfektion eller någon typ av akut skada.

Om gallan sitter någon annanstans runt kotan kan det däremot vara något helt annat problem så då får du skriva igen.

Rent generellt så är gallor=svullnader och kan innebära allt möjligt från inget problem till allvarlig skada så jag kommenderar alla att vara noga med att reagera på alla förändringar och ta reda på deras orsak innan man bestämmer sig för att det inte är någon fara. Det finns massor med svepande råd och "huskurer" mot gallor ute i stallen typ att mjuka gallor är ofarliga, att man ska använda liniment, kyllera osv. Råd som jag tycker är livsfarliga eftersom det krävs kunskap för att kunna bedöma vad som är rätt att göra i respektive fall.

Om hästen har haft det lite oroligt i hagen, trampat fel eller trampat igenom kotan eller liknande så kan detta ge upphov till en svullnad om kotsenskidan redan fungerar lite halvtaskigt (du skrev att hon haft gallan förut). Likaså om hästen blivit sparkad, men det är ju ett konstigt ställe att lyckas bli sparkad på av en annan häst.
 
Sv: Envis galla! Tips?!

Nu har det gått ett par dagar och gallan har minskat i storlek men finns fortfarande kvar!:confused: :eek: Dock har de blivit mjuka .. Ingen annan som har tips att ge...
snälla?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Känns som jag frågat typ alla jag känner för att bara höra hur de tänker om detta, men hör ändå gärna lite mer input/tankar...
Svar
11
· Visningar
1 331
Senast: fridaxi
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 332
Senast: mackan
·
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 254
Senast: mmbot
·
Hästvård Min häst är en riktig tråkfia, hon står och matar sparkar på betongväggen regelbundet. Men nu har det hänt något konstigt. Hästen har...
Svar
5
· Visningar
1 341
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Sluta vara en hamster?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp