enskild vårdnad & äktenskap

C

chrysler

Vet inte riktigt var jag skulle placera detta men det handlade mest om barn iaf.

Om man har enskild vårdnad & gifter sig med barnets far läste jag att man automatiskt får gemensam vårdnad, men finns det ngt papper man kan skriva på så man fortsätter ha enskild vårdnad även som gift?
Knasig fråga kanske men jag hade velat ha svar på det.

Sv: enskild vårdnad & äktenskap

Gifta föräldrar kan inte ha enskild vårdnad om gemensamma barn.

Sv: enskild vårdnad & äktenskap

Enligt föräldrabalken får föräldrar som ingår äktenskap automatiskt gemensam vårdnad från den dagen äktenskapet ingicks om inte rätten innan dess har anförtrott vårdnaden åt en eller två särskilt förordnade vårdnadshavare.

Det betyder alltså att om en domstol innan föräldrarna gifte sig dömt någon annan än barnets biologiska föräldrar till vårdnadshavare ändras inte det om de biologsika föräldrarna gifter sig, annars blir vårdnaden automatiskt gemensam från den dagen man gifter sig.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 936
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 128
Senast: soom
·
Övr. Barn Jag ska försöka fatta mig kort. Vi är separerade sedan drygt 8 år. Barnen bor 50/50, gemensam vårdnad. Barnen är skrivna hos mig. Vi...
2
Svar
26
· Visningar
5 568
Senast: nyttnick
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 171
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar