enskild vårdnad & äktenskap

C

chrysler

Vet inte riktigt var jag skulle placera detta men det handlade mest om barn iaf.

Om man har enskild vårdnad & gifter sig med barnets far läste jag att man automatiskt får gemensam vårdnad, men finns det ngt papper man kan skriva på så man fortsätter ha enskild vårdnad även som gift?
Knasig fråga kanske men jag hade velat ha svar på det.
 
Sv: enskild vårdnad & äktenskap

Gifta föräldrar kan inte ha enskild vårdnad om gemensamma barn.
 
Sv: enskild vårdnad & äktenskap

Enligt föräldrabalken får föräldrar som ingår äktenskap automatiskt gemensam vårdnad från den dagen äktenskapet ingicks om inte rätten innan dess har anförtrott vårdnaden åt en eller två särskilt förordnade vårdnadshavare.

Det betyder alltså att om en domstol innan föräldrarna gifte sig dömt någon annan än barnets biologiska föräldrar till vårdnadshavare ändras inte det om de biologsika föräldrarna gifter sig, annars blir vårdnaden automatiskt gemensam från den dagen man gifter sig.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 455
Senast: Bee
·
Övr. Barn Jag ska försöka fatta mig kort. Vi är separerade sedan drygt 8 år. Barnen bor 50/50, gemensam vårdnad. Barnen är skrivna hos mig. Vi...
2
Svar
26
· Visningar
5 482
Senast: nyttnick
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 798
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
45 010
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp