Ensilagefråga

Momento

Trådstartare
Jag undrar om det är farligt att ge hästar ensilage från förra året (2004)?
De är obrutna fyrkantsbalar med hel plast som stått inomhus.

Tacksam för alla svar. :bow:

/Elisabeth

Sv: Ensilagefråga

Så länge de är hela och luktar fräscht när du öppnar bör det inte vara några problem.

Nej. Man måste ju ge foder från föregående år ju, nästa år på våren är ju årets hö och hösilage "ett år gammalt" ;) :D
Nä, skämt åsido så har iaf mina överlevt hitills så det är ingen fara. :)

Alexandra_W skrev:
Inga problem sålänge den hygieniska kvaliten är bra. Dock är vitaminvärdena i det i princip noll.

Men sjunker dom ju längre dom står?
Trodde att det var lika mycket i dom hela tiden. Dom är ju liksom konserverade. :)

gejsa skrev:
Men sjunker dom ju längre dom står?
Trodde att det var lika mycket i dom hela tiden. Dom är ju liksom konserverade. :)

Nej, de försvinner med lagring, både i hö och i hösilage. Årets skörd av hö t ex, efter nyår är det bara en bråkdel av vitaminvärdet kvar. Hösilage antas/tros stå sig lite längre sas, men det minskar med lagring där med.

Men det är ju inget som gör att det inte går/är bra att fodra med, bara att vitaminkomplettera sen när/om det behövs. (Dvs inte ens säkert du behöver dte, beror ju på vad du har övrigt i foderstaten, har du vitaminberikat kraftfoder och mineralfoder t ex så kan du ju ha behovet täckt där, men ger man enbart grovfoder t ex så blir det inte så bra på vitaminfronten sen när det är mörkt, korta dagar och lite solljus)

Alexandra_W skrev:
Nej, de försvinner med lagring, både i hö och i hösilage. Årets skörd av hö t ex, efter nyår är det bara en bråkdel av vitaminvärdet kvar. Hösilage antas/tros stå sig lite längre sas, men det minskar med lagring där med.

Men det är ju inget som gör att det inte går/är bra att fodra med, bara att vitaminkomplettera sen när/om det behövs. (Dvs inte ens säkert du behöver dte, beror ju på vad du har övrigt i foderstaten, har du vitaminberikat kraftfoder och mineralfoder t ex så kan du ju ha behovet täckt där, men ger man enbart grovfoder t ex så blir det inte så bra på vitaminfronten sen när det är mörkt, korta dagar och lite solljus)

Jasså där ser man. Trodde bara att det var vitamin D som inte fanns något i hösilaget. Eftersom det inte har fått soltorkat som vanligt hö.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 929
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 102
Foder & Strö Jag har fått rekomenderat av kraffts foderrådgivare att de muscle up efter förra årets hö analys. Men nu har priset gått upp och en...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 013
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 299
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama