ensilagebalar...

ameo

Trådstartare
Moderator
Fråga 1) OM det är för tunnt med plast runt balarna, VAD exakt riskerar man då? Något annat än att det går hål i dem så de förstörs?
Fråga 2) Jag har haft ganska stora problem med jästsvamptillväxt i flera av balarna i år (köper balar, samma leverantör som förra året, då det inte alls var såna problem). VARFÖR uppkommer detta? Det ligger ju oftast inte i ytersta lagren, så det kan ju inte ha med det tunna plastlagret att göra...

Hoppas någon vet mer än jag! :D

Sv: ensilagebalar...

Om man har för få plastlager så är det större chans att det blir små hål och/eller det blir glipor i plastlagren vid hantering av balarna. Även tex små djur och insekter har lättare att förstöra det embalage som skall hålla borta syret.

Man rekommenderar minst 8 lager plast. Jag vet att alla inte riktigt räknar lagren på samma sätt. Nu har jag småbal där det är 12 lager plast och det är helt underbart. Balarna tål nästan vad som helst.

Mvh

Tora

Sv: ensilagebalar...

Jag har hört minst 7 lager, men hur jag än räknar så blir det inte mer än max 3... :crazy:
Det var tunt förra året också så jag bad dem ordna det. Bonden (bekant till mig) sa ordentligt till den inhyrde plastaren, men gjorde väl misstaget at säja att det var till hästar... Plastaren såg väl sin chans att kunna fuska, för hästägare begriper väl ingenting... :devil: (bonden ifråga har lärt sig den hårda vägen att hästfolk är VÄLDIGT krävande :p)

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 678
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 472
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 698
Senast: Sandora
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 393

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka