Ensilagebal i hagen?

B&B

Trådstartare
Några i stallet vill sätta ut en ensilagebal i hagen så vi ska slippa slänga ut morgon och lunch-hö till dem.
Jag vet inte vad jag tycker om det, min häst har aldrig ätit ensilage och han blir lätt överviktig så jag tycker bäst om att ha koll på vilken mängd han får i sig.

Det finns ingen analys på balarna.

Vad säger ni, ska de få sätta en ensilagebal i hagen?

Sv: Ensilagebal i hagen?

ja visst men det kan bli lite bråk om rangen om balen om dom har fått i högar innan ?? ge honom bara 2kg hö på kvällen det sista målet så klarar han sig nog läs mitt inlägg om mitt fullblod :love:

Sv: Ensilagebal i hagen?

Först och främst, innan det sätts in en bal i hagen, måste du ju vänja honom vid att äta ensilaget för att undvika magstörningar. Angående övervikt, så har jag själv en mkt lättfödd nordis som jag inte vistte om jag vågade ge fri tillgång eftersom han riskerade att bli fet. Jag tyckte iaf att jag var tvungen att testa, och det har funkst superbra. Han har inte alls blivit fetare. Det går inte heller åt mer grovfoder än vad det gjorde innan, så de vräker nog inte i sig så farligt mkt ändå. Nu ger jag mina pållar analyserat grovfoder med bra värden, så nordisen behöver inget annat än lite mineraler också. Eftersom ni inte har analys på era bala, så tycker jag dock att det kanske inte är en så bra idé att ge fri tillgång. Man kan riskera att hästen får på tok för lite protein och för mkt energi i förhållande till proteinet, vilket kan göra att hästen blir fet, men muskelfattig.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 874
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
374
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 840
Senast: warg
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 650
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar