Sv: ensilage?
3,4 dagar på höst o vår ja.. Här har vi sommartemperaturer, dvs. ännu kortare hållbarhet.
Dock vet jag inte riktigt hur hållbarheten skiljer sig mellan ensilage o hösilage. Pratar vi balensilage så har den ju oftast en ts-halt på ca 50 % (ska alltid vara minst 45 % annars samlas pressvattnet längst ner i balen vilket resulterar i ojämn ensilering, och risk för feljäsning). Många tror att ensilage är jätteblött, men då talar vi om siloensilage som har en ts- halt på ca 25-35 %...
Alltså skiljer sig inte ts-halten avsevärt mellan vad vi kallar hösilage o ensilage. Hösilage ska ju ha en ts- halt på mellan 45 o 65 % (högre leder till hårda stjälkar som rymmer luft och det blir svårare att pressa så att det blir "luftfritt" dessutom så behövs många lager plast för att inte de hårda stjälkarna ska sticka hål på plasten.
Dock är ju ofta ensilaget hackat i mindre delar plus att ensileringsmedel ofta används. Hur detta påverkar hållbarhetn vid en öppnad bal kan jag bara spekulare om. På ett sätt är det ju mera "ensilerat" o detta skulle kunna tänkas skydda mot oönskade reaktioner ett tag, men på ett sätt så skulle det också kunna vara en stor nackdel! En hösilagebal är ju oftast åtminstone lite torrare, och torkar då snabbare. Hinner hösilaget torka innan andra processer kommer igång så är det ju inte lika farligt.
Jag är överhuvudtaget lite skeptisk mot ensilage/hösilage när temperaturen börjar gå upp mot sommartemperaturer. Jag använder helst inte en bal mer än en dag. Jämför att du öppnar nått annat som är konserverat, t.ex. en konservburk med sill. Inte skulle du vilja äta av den om den stått öppen i 20 grader en hel dag?
Vill du ändå använda ensilage/hösilage så finns det mycket du kan göra. Först o främst skugga! Jätteviktigt att det inte står framme i solen. Jordkällare etc. är ju alldeles super om man har!
Börjar balen "brinna", dvs. att den blir varm, släng på direkten! Är tecken på oönskade processer. (Dock så märker man inte de flesta processer, har gått långt när man t.ex. ser möglet, det finns mögelsporer långt tidigare).