Vita_N_6520

Trådstartare
Hur länge kan en ensilagebal hålla sig frsäch nu när det börjar bli varmt ute?

Är det bättre att satsa på hösilage, eller har det lika lång/kort hållbarhet?

Sv: ensilage?

Det måste vara skillnad på hur blött det är... Mitt hösilage torkar ju och blir hö om jag tar isär och luftar det.

Jag tog fel, läste tidigare inlägg och insåg att det inte stämmde så bra.

3,4 dagar på höst o vår ja.. Här har vi sommartemperaturer, dvs. ännu kortare hållbarhet.

Dock vet jag inte riktigt hur hållbarheten skiljer sig mellan ensilage o hösilage. Pratar vi balensilage så har den ju oftast en ts-halt på ca 50 % (ska alltid vara minst 45 % annars samlas pressvattnet längst ner i balen vilket resulterar i ojämn ensilering, och risk för feljäsning). Många tror att ensilage är jätteblött, men då talar vi om siloensilage som har en ts- halt på ca 25-35 %...

Alltså skiljer sig inte ts-halten avsevärt mellan vad vi kallar hösilage o ensilage. Hösilage ska ju ha en ts- halt på mellan 45 o 65 % (högre leder till hårda stjälkar som rymmer luft och det blir svårare att pressa så att det blir "luftfritt" dessutom så behövs många lager plast för att inte de hårda stjälkarna ska sticka hål på plasten.

Dock är ju ofta ensilaget hackat i mindre delar plus att ensileringsmedel ofta används. Hur detta påverkar hållbarhetn vid en öppnad bal kan jag bara spekulare om. På ett sätt är det ju mera "ensilerat" o detta skulle kunna tänkas skydda mot oönskade reaktioner ett tag, men på ett sätt så skulle det också kunna vara en stor nackdel! En hösilagebal är ju oftast åtminstone lite torrare, och torkar då snabbare. Hinner hösilaget torka innan andra processer kommer igång så är det ju inte lika farligt.

Jag är överhuvudtaget lite skeptisk mot ensilage/hösilage när temperaturen börjar gå upp mot sommartemperaturer. Jag använder helst inte en bal mer än en dag. Jämför att du öppnar nått annat som är konserverat, t.ex. en konservburk med sill. Inte skulle du vilja äta av den om den stått öppen i 20 grader en hel dag?

Vill du ändå använda ensilage/hösilage så finns det mycket du kan göra. Först o främst skugga! Jätteviktigt att det inte står framme i solen. Jordkällare etc. är ju alldeles super om man har!

Börjar balen "brinna", dvs. att den blir varm, släng på direkten! Är tecken på oönskade processer. (Dock så märker man inte de flesta processer, har gått långt när man t.ex. ser möglet, det finns mögelsporer långt tidigare).

Okej. Tack för bra svar! :bow:

Anledningen till att vi vill ha ensilage/hösilage är för att det höet som finns här är så fruktansvärt dåligt vilket har bidragit till att min häst börjat hosta ordentligt. Det är (verar iaf) också väldigt svårt att få tag på ett fräscht hö häromkring. Tyvärr.. :crazy:

Hur länge kan en ensilagebal hålla sig frsäch nu när det börjar bli varmt ute?

Är det bättre att satsa på hösilage, eller har det lika lång/kort hållbarhet?

Det beror alldeles på fodrets kvalitét. Hur torrt det är och hur färskt det är när det öppnas. Jag har foder som håller sig minst i två veckor nu i slutet av april med varmväder. Det gäller att veta hur ett färskt och friskt foder ser ut och luktar.

Hälsning Maja

Vi har balarna lätt en vecka så här års inga problem, iblan några dagar till. Ts-halten ligger på c:a 55%. Givetvis så blir hållbarheten sämre vid lägre ts-halt, men så låga ts-halter försöker man ju undvika, det är ju inte vattnet man vill fodra med. ;) En ts-halt på 20-35% är vanligast i plansilos eftersom där är det svårast att leda bort pressvatten men har man en plansilo så ökar man torktiden på marken. I en tornsilo har man en speciell brunn för pressvatten och har hög ts-halt på fodret. Sedan hänger det ju lite på väder och vind.

Överlag så tjänar man alltid på att ha välplastade balar oavsett om det är ensilage eller hösilage. För att vara säker på att det är lufttätt men åxå för att det blir svårare för oinbjudna "gäster" att ta sig in. :) Om man själv har bra kunskap om hur ett fint ensilage ska lukta och "kännas i handen" så behöver man inte vara rädd för att ha det i en vecka så här års om man inte bor så man har högsommarvärme dag som natt.

En fördel är ju åxå att veta hur fort balarna blev plastade från det att man rullade. Mycket av balens framtida hållbarhet finns där, något som många inte tänker på. Där har man en nog så stor bov till att måsta kassera balar.
Och köper man sina balar så är det ju info. som man mest troligt inte har. Vi är MYCKET noga med att en bal tillbringar så lite tid ute i det fria som möjligt. Även det ensilage som själps på platta för att packas i sk. strumpa. (50 meter långa ensilage korvar) till våra kor måste snabbt in i strumpan trots att det ligger luftigt till och inte drabbas av varmgång lika snabbt. I en strupa har man inte heller möjlighet att avleda ev. pressvatten och måste därför beräkna lämplig torktid. På samma vis som när man har mycket klöver i en vall, där får man kallt beräkna en halv dag extra om det är bra väder.

Kicki :)

Jo, det är ju det värsta. Verkar som nästan allt hö blev återfuktat under den regninga hösten, med mögel som följd =(

Jag vet inte vart du bor? I vårat distrikt är horsehage slut (Brunnsbergs foder o strö - dvs. östra delen), men kanske finns kvar i andra delar av landet? Det är ju bara 24 kg i varje, och går ju åt fort. Finns kanske även andra runt där du bor som kan tänkas ha kvar småbalar? Vet dock att här omkring där jag bor är det typ kört. Pga. det dåliga hö- året har alla blivit desperata att få tag på hösilage, så det är slut överallt som det verkar. Annars får ni väll helt enkelt använda en storbal så länge det verkar bra, och kassera slutet. Inte kul för plånboken, men det är absolut inte en sjuk häst heller! =(

Lite förslag angående större balstorlek. Många har problem med grovfodret, en lapp på ICA eller vid ridhuset borde kunna få flera intresserade så man kan dela på grovfoder i stora balar. Då kanske det funkar att fodra upp allt.

Om det vore så väl att man kunde göra det. (Finns inte så många stall här som inte har eget foder)
Vi har 4 hästar som kommer dela på fodret om vi köper det. Kan hända att fler privatare hakar på (Finns iaf två som skulle kunna) och då borde ju en ensilagebal gå åt lagom mycket på lagom tid.

Men nu har vi fått nytt hö, och jag ska kolla på det ikväll när jag ska fodra. Får hoppas att det är fräscht så man slipper hämta annat foder. :smirk:

Jag bor i norra småland.
Har inte ens koll på horsehage, vi brukar köpa från bönderna direkt..

Hösilage kan hålla sig en vecka eller mer, även nu på våren. Det hänger till stor del på kvalitén.

Som exempel kan jag nämna, att vi öppnade vår näst sista bal tisdag morgon förra veckan, och använde det sista idag på morgonen, alltså 11 dygn. Fräscht till sista strået.
Det enda speciella vi gjort, är att ha en presenningsbit uppsatt för att skugga balen.

LIA

Det är för många faktorer som påverkar för att man ska kunna säga något säkert. 3-4 dagar fungerar i de flesta fall, men det beror på ts-halt, exakt vad som hänt under ensileringen (vilka syror som bildats och mikroorganismer som vuxit) eventuella tillsatsmedel, e t c. Det verkar också spela roll hur man sköter balen. Om man tar från en rundbal runt om kan det bli så att fodret torkar innan det blir dåligt, framförallt om det är torrt från början, men å andra sidan tar sig syret in bättre i en torr bal eftersom den innehåller mer luft än en fuktig o s v. En möjlighet är att riva upp en hel bal (eller flera) när det är bra väder och låta den torka och sedan använda den som hö.

David

knapplån

Jag kan väl säja som så att längre än max 4-5 dagar skulle jag inte vilja ha mina balar öppna nu. Bara genom att titta och känna på balens innehåll märker jag skillnad på hållbarheten nu jämfört med när det var betydligt svalare i februari-mars... Jag öppnar bara en bal i taget nu, hade tre öppna i taget i vintras och början på våren (en i stonas hage, en i fårhagen och en som jag tog av till fodringarna inomhus)... Dels äter de mindre av hösilaget nu när gräset växer litegrann och dels håller balarna sämre som sagt.

För att visa hur olika det kan vara, så ska jag berätta om vår senaste (sista) bal.
Den öppnades i förgår kväll och verkade OK. Igår morse verkade den fortfarande OK sånär som på ett litet mögelinslag som togs bort.
På eftermiddagen däremot, då fanns flera mögelområden + en klar värmestegring på "solsidan". Vi hade hängt upp en presenning för att ge skugga, men den hade blåst ner. Jag skalade av allt angripet tills jag kom in till friskt och svalt material och utfordrade med det som funnits på "baksidan".
I morse var resten av balen fortfarande sval och några fler mögelfläckar kunde inte hittas. Kommer under dagen att hålla koll på presenningen så att direkt solvärme undviks.
Det ska bli intressant att se hur balen utvecklas framöver. Funderar på om gårdagens solsken var enda anledningen till försämringen och om det i så fall går att hålla balen frisk några dagar till. Hästarna har ju växlat över till det gröna nu, så dom äter bara lite silage varför det mesta av balen ändå kommer att hamna på gödselstacken. M a o inga större problem.

LIA

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 982
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
636
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 093
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 156

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka