Sv: Ensilage

forestking92 skrev:
Någon som vet något om ensilage som häst foder ?!?

SÖK på forumet här...det finns maaaaaaaaaaassor av trådar om just detta ämnet....

mvh
Carina
 
Sv: Ensilage

Koensilage är inte så bra,bättre med hösilage.
mvhR
 
Sv: Ensilage

Jag ger mina hästar ensilage. Dvs hästensilage och inte koensilage. Hästensilage är vad jag förstått detsamma som hösilage. En skillnad på ko- och hästensilage är att hästensilaget får torka lite medan koensilaget hanteras med en gån det är slaget.

Mina hästar älskar ensilaget. :d Detsamma gäller grannens hästar. Hö duger knappt längre. Tyvärr är ju inte hållbarheten så lång. Nu när det har varit ganska kallt så har jag haft en bal upp till 9 dgr utan att det blivit det minsta dåligt. Man bör ju försöka göra slut på det så fort som möjligt.

Eftersom ensilage innehåller mer vatten än hö, dvs har lägre procent TS, så behövs det ofta lite mer ensilage än hö.
 
Sv: Ensilage

Ensilage: Tillsatt syrabakterier.ofta innehåll av Rödklöver,ärter o havre,alltså komat.

Hösilage:enbart plastat hö,allstå hästmat.

mvhR
 
Sv: Ensilage

Nja, det där stämmer ju inte riktigt.

Ensilage (när man talar om det vi använder till hästar) är paketförpackat foder som konserverats genom lufttät förvaring. Får man in det tillräckligt fuktigt sker också en viss konservering genom PH-sänkning. Även hösilage är ensilage, ordet hösilage är en konstruktion för att lättare få hästägare att acceptera fodermedlet.

Hö är hö, d v s torkat gräs (konserveringsmetod: torkning). Jag tycker inte det är en bra lösning att fodra med plastat hö (för torrt).
 
Sv: Ensilage

Ööh... Nu är du nog ute och cyklar lite... :crazy:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har köpt två besättningar foder i småbal och tagit analys på båda. Vad har ni för tankar om detta foder? Uppskattar alla...
Svar
6
· Visningar
393
Foder & Strö Jag har två hästar som behöver ett ganska bladigt foder för att inte få problem med fri fekalvätska. Jag köper därför helst andraskörd...
Svar
1
· Visningar
319
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 406
Senast: Hgfy
·
Hästmänniskan Priser på strö och foder har ökat kraftigt, stallhyror stiger pga detta. Massor av hästar till salu, verkar vara svårsålt. Massor av...
2
Svar
21
· Visningar
2 361
Senast: Ainon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp