E

erikab67

Eftersom det verkar bli ett dåligt år för hö så överväger jag att ge våra hästar ensilage, vi har totalt 9 stycken (fånghästen borträknad). Har inte använt detta tidigare och vet att man bör vaccinera mot botulism. Gäller det även föl födda i år? Hur är det med dräktiga ston? När bör man vaccinera?
 
Du ska vaccinera 3 ggr med 4 veckors mellanrum för att ha ett grundskydd, sedan 1 ggn per år.

mvh Jessica
 
Jag har för mig att vaccinet kostar ca 250 kr per dos och att det ligger i förpackningar om 5 st, som måste tas allihop. Men jag är osäker, bäst att fråga veterinär.

Vad gäller pris på silage så har jag en känsla av att det ligger samma som eller något över höpriserna (ca 1,5 kr upp till 2 kr per kg) av någon konstig anledning. Det är ju mer vatten och minder jobb med silaget så det borde vara billigare tycker jag.

mvh Jessica
 
Jag har betalat 160 kr/häst vid vaccinering och har inte behövt betala för "hela flaskan" om den inte gått åt. Vet att en del får göra det eftersom dosen ligger 5-pack har jag för mig). Så för mig är inte denna vaccinationen dyrare än någon annan. :)
Pris häromkring för en "maxad" rundbal eller fyrkantsbal är ca 350 kr. Vikten beror ju på vattenhalten i balen. Man kan säkert hitta billigare men detta är analyserat och riktigt bra. :)
 
Plasten kostar. Det är därför mindre balar är dyrare än större balar ensilage, mer plast per kg foder.

Horsehage är ju oftast en bra bit dyrare än hö med bra analys, och då har de en lägre ts än kunder hade köpt av oss... Varumärket gör tydligen mycket ;)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 265
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
722
Senast: Hoarfrost
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 181
Senast: Shixle
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 239
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp