Ensilage till Islandshäst????

B

Betzy

:bump: Är det någon som har provat att ge sin isis ensilage från plansilo???
Eller du har kanske hör talas om någon som har provat??? Funderar på om min gamla dam skulle vilja ha det nämligen...

Sv: Ensilage till Islandshäst????

Brukar inte ensilage från plansilo vara väldigt blött? Det kanske är olika olika år och olika skördar? Vi var på kurs i höstas och skulle ta med oss foder. Då vi ännu inte börjat fodra hästarna med hö fick vi till slut ta med lite ensilage från plansilon. Hästarna var inte så förtjusta i det och det stank!! :crazy: Det luktade i bilen i evigheter efteråt! :smirk: Jag tror att det är väldigt viktigt att ta analys på det så man vet exakt vad det innehåller. Är det blött måste man blanda upp med halm.

Sv: Ensilage till Islandshäst????

Precis som med allt annat ensilage varierar vätskemängden med hur lände det fått torka. Det är ingen skillnad bara för att det lagras i silo och inte i balar.

Hos bonden jag hjälpte en månad i höstas (han hade brutit ett par revben) så fodrades både kor och ungdjur med ensilage ur silo och det var inte blötare än det rundbalade ensilage som hästarna fick på hästgården intill.

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 574
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
501
Senast: Squie
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 337
Senast: Cattis_E
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 179
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 30
  • Målbilder för trubbnosar.