S
stallets
Har nu fått problem som jag inte vet riktigt hur jag ska göra med. Det är så att min häst klarar inte av att äta torrhö över huvudtaget. Det går bra i några dagar och sen står han och hostar som en galning dygnet runt. Vi har provat många olika torrhö sorter till honom under åren, och har även blötlagd det och försökt med allt vi har kommit på men nej. Han börjar alltid att hosta! Har också försökt med naturmediciner och liknande i samband, men det fungerar inte. Veterinär har konstaterat att det är på grund av det torra höet han hostar, så vi vet med säkerhet att det är det som är boven, och det är ju ganska uppenbart också eftersom han annars inte hostar.
Ensilage däremot så fungerar han fint på. Ingen hosta och han älskar det!
Nu är det dock så att det enda ensilage som det går att få tag på så är i rundbalar på ca 300-350kg/st, och han är ensam häst som ska äta av det. Hälften hinner ju bli dåligt innan han hinner äta upp det Förut gick det bra då han stod tillsammans med andra hästar som också åt ensilage, men nu är han ensam som ska äta det. Hur gör jag? Går det att försöka rulla ut balen så det får torka lite, eller hinner det bli dåligt i alla fall? Eller är det bara att acceptera att jag blir tvungen att slänga bort en hel del från varje bal?
Någon som har tips på hur/om man kan göra något?
Ensilage däremot så fungerar han fint på. Ingen hosta och han älskar det!
Nu är det dock så att det enda ensilage som det går att få tag på så är i rundbalar på ca 300-350kg/st, och han är ensam häst som ska äta av det. Hälften hinner ju bli dåligt innan han hinner äta upp det Förut gick det bra då han stod tillsammans med andra hästar som också åt ensilage, men nu är han ensam som ska äta det. Hur gör jag? Går det att försöka rulla ut balen så det får torka lite, eller hinner det bli dåligt i alla fall? Eller är det bara att acceptera att jag blir tvungen att slänga bort en hel del från varje bal?
Någon som har tips på hur/om man kan göra något?