Ensilage till bara en häst?

S

stallets

Har nu fått problem som jag inte vet riktigt hur jag ska göra med. Det är så att min häst klarar inte av att äta torrhö över huvudtaget. Det går bra i några dagar och sen står han och hostar som en galning dygnet runt. Vi har provat många olika torrhö sorter till honom under åren, och har även blötlagd det och försökt med allt vi har kommit på men nej. Han börjar alltid att hosta! Har också försökt med naturmediciner och liknande i samband, men det fungerar inte. Veterinär har konstaterat att det är på grund av det torra höet han hostar, så vi vet med säkerhet att det är det som är boven, och det är ju ganska uppenbart också eftersom han annars inte hostar.
Ensilage däremot så fungerar han fint på. Ingen hosta och han älskar det!
Nu är det dock så att det enda ensilage som det går att få tag på så är i rundbalar på ca 300-350kg/st, och han är ensam häst som ska äta av det. Hälften hinner ju bli dåligt innan han hinner äta upp det :( Förut gick det bra då han stod tillsammans med andra hästar som också åt ensilage, men nu är han ensam som ska äta det. Hur gör jag? Går det att försöka rulla ut balen så det får torka lite, eller hinner det bli dåligt i alla fall? Eller är det bara att acceptera att jag blir tvungen att slänga bort en hel del från varje bal?
Någon som har tips på hur/om man kan göra något?

Sv: Ensilage till bara en häst?

Beställ småbalsensilage istället. Dyrt, men billigare i längden eftersom så mycket foder blir dåligt.

Att försöka rätta genom att rulla ut, rysta upp, torka etc är bara dumt, det går värme och/eller mögel i det och så har man problem med kvalité. Dessutom är det rätt mycket jobb att hålla på att vända runt det och det tar rejält med plats.

Jag fodrar min häst med ensilage och jag har 100 kgs balar. Det är på håret att hästen hinner äta upp allt innan det blir dåligt.

Har du plats att rulla ut hela balen och fluffa upp det ordentligt så att det torkar fort så borde det kunna gå. En annan variant är att skaffa stora vacuumpåsar att packa i.

Det finns 40 kg balar också.
Det har jag.

Vet inte var du bor, men fler och fler kan/vill numera göra småbalar.
Om inte så kanske någon bonde där du bor kan tipsa om någon.

Fast har man hosthäst och problem med torrmaterial är det ju faktisk lika ill att torka det på plats och fodra torrt som att fodra torrhö. Vet jag av erfarenhet av att ha hosthäst.

Om det inte finns småbalar med ensilage att få tag på så är väl alternativen att fler i stallet går över på silage eller flytta till ett annat stall där de fodrar med silage. Tråkigt, men vad kan man annars göra?

Här omkring är det inga problem att få tag på småbalar runt 40 kg. Det blir ju såklart mycket dyrare men det är nog enda alternativet för dig. Jag skulle inte räkna med att du kan ha en bal öppen mer än 2-3 dagar nu när värmen börjar komma. Du borde väl kunna få tag på småbalar om du kollar även på lite längre avstånd?

Har nu fått problem som jag inte vet riktigt hur jag ska göra med. Det är så att min häst klarar inte av att äta torrhö över huvudtaget. Det går bra i några dagar och sen står han och hostar som en galning dygnet runt. Vi har provat många olika torrhö sorter till honom under åren, och har även blötlagd det och försökt med allt vi har kommit på men nej. Han börjar alltid att hosta! Har också försökt med naturmediciner och liknande i samband, men det fungerar inte. Veterinär har konstaterat att det är på grund av det torra höet han hostar, så vi vet med säkerhet att det är det som är boven, och det är ju ganska uppenbart också eftersom han annars inte hostar.
Ensilage däremot så fungerar han fint på. Ingen hosta och han älskar det!
Nu är det dock så att det enda ensilage som det går att få tag på så är i rundbalar på ca 300-350kg/st, och han är ensam häst som ska äta av det. Hälften hinner ju bli dåligt innan han hinner äta upp det :( Förut gick det bra då han stod tillsammans med andra hästar som också åt ensilage, men nu är han ensam som ska äta det. Hur gör jag? Går det att försöka rulla ut balen så det får torka lite, eller hinner det bli dåligt i alla fall? Eller är det bara att acceptera att jag blir tvungen att slänga bort en hel del från varje bal?
Någon som har tips på hur/om man kan göra något?

Du kan inte rulla ut balen och låta det torka lite. Det förstör ensileringsprocessen och ensilaget lagras inte som det ska. Antingen får du lov att stå ut med att kasta halva balar, eller får du köpa mindre balar. Det går att få tag på både småbal och 100-kilosbalar om man bara engagerar sig lite. Det kan bli lång transportsträcka kanske, men det kanske kan löna sig i längden genom att du får en frisk och ridbar häst.

Jag håller med.

Jag betalar 2 kronor kg för bara fodret, sen tillkommer bensinen för att ta sig dit ( ca 7 mil enkel resa ).

För att få med så många balar som möjligt så hyr jag en släpvagn att koppla på skåpbilen.
Inkl. de kostnaderna så blir ju mitt foder ganska dyrt.

Men i gengäld så har jag min häst host fri plus att jag får ett bra foder med bra värden samt analyserat.

Hon har varit väldigt dålig tof och detta foder är det enda som hon funkar på, och då tycker jag att jag ist kommer billigt undan.

Nu vet jag inte var du bor och hur det ser ut där , men här finns det en hel del som har småbalar. Dom brukar visseligen vara betydligt dyrare så frågan är om det lönar sig. Men man slipper problemet att kassera en massa silage.

Ett annat lite udda alternativ kanske är att köpa så små balar du får tag i och sen ett par regäla frysboxar (finns ju begagnade att köpa) trycka ner så mycket du kan i varje box och på så sätt få några extra dagar att fodra per bal.

Hållbarheten är ju betydligt längre i minus 20-25 grader än i mildväder som det är ute nu.

(Jag skulle inte heller ge mig på att torka silage, det är minst lika illa som hö åt hosthästar enligt min erfarenhet)

Som sagt, kolla runt där du bor om det inte finns någon bonde som gör småbalshösilage. Här i trakten finns i alla fall en som gör "lite större småbalar" och plastar.
Hittar du inget så finns ju alternativet "Horse Hage" som, om jag fattat saken rätt, är i princip plastade hösilagebalar. Det har också funnits något som hette Boxgrass, men jag hittade bara företagsinfo när jag googlade så jag vet inte om fodret finns kvar.

Jag har köpt både Horsehage och Equiforage Horsegrass, det är 25 kg hösilagebalar. Perfekt när man bara har en häst :)
De jag har köpt av levererar till hela Sverige.
Jag gjorde en enkel kalkyl och kom fram till att det i längden blev billigare att köpa dyra småbalar än att kassera hundratals kg av varje storbal.

Men hur har ni blötlagt höet då? För ett blött hö borde ju vara lika bra som ett hösilage?

Allt torrt hö får liten andel möglsporer och de finns även inne i strået. Har du en känslig häst så räcker det inte att blötlägga. Då är ensilage eller hösilage bättre.

Inte läst allas svar så noga..
Kan du inte erbjuda någon annan häst i stallet endel gratismat? Så slipper du slänga allt och det kommer till användning :-)
Eller om någon vill dela ensilage /hösilage med dig och betalar halva summan..?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Foder & Strö Hej! Hur gör ni som enbart har en häst och köper in eget hö/hösilage? Aldrig haft så innan. Van vid att 4-5 hästar delar på balar med...
Svar
11
· Visningar
1 533
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 026
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar