Ensilage/Hösilage...och lös i magen.

Z

ZÄTA

Ja, som ni kanske förstått så undrar jag lite ang. det här med ensilage/hösliage.

Jag har en häst som blir väldigt lös i magen utan ensilage/hösilge. Olika ts i grovfodret har det varit, ibland har det nästintill varit ganska torrt och ibland har det varit väldigt blött, det har helt enkelt varit olika värden på grovfodret...

Men i alla fall... Det splar ingen roll vilket av det han får, han blir ändå otroligt lös i magen. Med det är först efter några veckor!

Nu finns det några som säger att han inte tål det. Vilket är den teorin jag också har haft.

Vissa andra säger att han tål det ändå, att han är lös i magen inte behöver bero på att han inte tål det...Men han är ju inte lös i magen när han är äter hö.

Det funkar dock att ge honom hö+ensilgae/hösilage en längre period...Som att höet skulle stabilisera upp magen på honom. Kan det vara så?

Därför undrar jag nu vad det kan vara. :confused:

Är han vara allergisk, eller vad är det?

Nu går han på hö, och det är det som är tänkt också, men ville ändå fråga, för att jag undrar inför framtiden och så, det är ju tydligt att höet är en bristvara i vissa delar av vårat avlånga land! :laugh:

Vet inte om det jag skrivit blev lite oklart nu, men i så fall får ni ju såklart fråga på. ;)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ensilage/Hösilage...och lös i magen.

Det kan snarare handla om att du ger en för liten giva. Det är mycket vanligt fenomen när man ger ensilage. År 2000 gjordes en enkätundersökning bland hästägare i Stockholm/Uppsalas län. Syftet var att kolla vilka grovfoderfoder relaterade problem som hästägarna uppfattade det. I studien framkom ett signifikt samband mellan hölsoproblem och inköpt ensilage. Utfodring med ensilage innebar i många fall problem med magen, lösa magar. När mans tuderade detta vidare visade det sig att problemena oftast uppstått i samband med foderbyte eller för liten giva.

För liten giva. Okej. Nu har jag aldrig gett honom bara ensilage/hösilage själv, men ägarna (har hästen på foder) gav honom det förut, på prov, och till en början gick det ju jättebra, sedan blev han jätte lös i magen.

Nu vet jag dock inte hur mycket dom gav och hur värdena var i grovfodret, men dom provade några gånger i alla fall, men det blev samma. Lös i magen.

Jag provade med att ge ensilage/hösilage blandat med hö, och då gick det bra, men kunde inte ha det så pass länge att jag hann se någon större skillnad, eller jag hann aldrig se någon skillnad ska jag säga, hade det typ så i en månad eller längre...Borde sett skillnad då, men men...

Men kan det vara så att höet i ett sådant fall kan stabilisera magen?

Jag vet ju att man (helst, många gör inte så) ska ge hästarna mer ensilage/hösilage än hö. Då ts-halterna är olika osv...

Men det är ju egentligen inte så mycket mer som ska ges av ensilaget/hösilaget gentemot höet.

Beror ju helt på TS-halten. Vi har nästan 50% vatten i vårt hösilage. Då måste man ge dubbelt så mycket som hö.

Ja. Men oftast tycker jag man måste ge ännu mera "i vanliga fall". Mer än "bara" det dubbla.

Liknande trådar

Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 274
Senast: Lillebjörn
·
Foder & Strö Okej. Nu så har jag fått klart för mig att även ensilage ges till hästar. Vissa anser att det inte är konstigare med att ge ensilage som...
2
Svar
28
· Visningar
2 494
Senast: troxel
·
Foder & Strö Min häst på tre år är lös i magen. Inte värsta sortens diarré, skiten har rätt färg men är sällan i bollar. Jag är väldigt dålig på...
Svar
2
· Visningar
993
Senast: Jofta
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 109
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama