Vad betyder tandar?Och tandar!
Och tandar
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad betyder tandar?Och tandar!
Och tandar
Säg inte det...
För många år sedan hade jag en lånehäst som var extremt dammkänslig. I samma stall fanns ytterligare en hosthäst. (båda hade hosta i många år innan de flyttade dit, så det var inte stallets fel). Stallet var beläget på en större mjölkgård. Och den period då vi testade att ge våra hostande hästar ensilage direkt från plansilon, så älskade hästarna det!
Det man tillsätter vid ensilering är myrsyra, som används för att sänka pH, vilket man gör för bättre ensilering och för att minimera risken för tillväxt av oönskade mikrober.
Teeth.Vad betyder tandar?
Jaha! Tänder! Jag fick verkligen inte till det Jag funderade på tarmar och allt möjligt.Teeth.
Problemet med ensilage är att hästen få för lite fiber, det brytts under ensilering process. Det flesta ensilage är av snabb växenda Rye Gräs som har inte mycket fiber.
Det är också ett sur-foder som påverka tänder och mag/tarm flor.
Jag kanske har ett känslig näsa men jag kan känna det sura lukten av en häst som gå på ensilage.
Dom flesta bonder jag känner oldla ryegräs Alex, den är mest blad, inte mycket for stem där fibern ligger. Visst förakomma nerbryttning av fiber celullos (tro det heter så) så fort jäsnings process kommer igång. Lukta och känna på skillnad av ett tort Timotey och ensilag. Vi gamle alltid sa "blommer/blad o gott om stem, de är häst hö man ta hem"
Har inte läs ph stats men näsen säjer mig när ett foder är inte frisk jag se vad som gå in och det som kommer ut är det inte fast, lite fuktig och lukter häst då vet jag nånting är fel i kisten.
Så att du vet det gamle språket, blom är strax innan det går i axFast glöm det gamla talesättet Har höet gått i blom är det för sent att skörda till vettigt hästhö.
Sen ska fodret alltid vara hygieniskt bra - oavsett torrsubstans.