Ensilage bra??

ika77

Trådstartare
Jag misstänker att våra hästar i stallet kommer att utfodras med ensilgage i vinter.
Jag har hört för ett par år sen att inte hästar kan bryta ned kolsyran på samma vis som kor kan, och det inte skulle vara bra för hästar. Att det skulle vara för "starkt " för hästen.
Men en vän till mig hade sin häst tidigare i ett tävlingsstall där de utfodrade med just ensilage..
Så min fråga är hur det verkligen ligger till med detta..
Vore tacksam om nån som är duktig på detta kan svara mig.

Tack på förhand!
 
Det går alldeles utmärkt att fodra med ensilage. Det finns många trådar i ämnet, så leta lite på forumet så hittar du.
 
Tänk bara på att vissa hästar kan reagera väldigt starkt på ensilage, dvs att magen inte tål det. Vänj alltid in hästen försiktigt, och om den aldrig har ätit det förut så håll ordentlig koll den första tiden.

Jag har varit med om hästar som fått en sån chock att dom började bete sig som om dom hade kolik (dock inte så vanligt), men tänk iaf på att det inte bara går att byta hur som helst. Ta lite lite i taget och håll koll så går det säkert bra :)
(Det är väldigt få hästar som reagerar så starkt emot det, men det är ju alltid bäst att vara på den alldeles säkra sidan)

/Mi
 
det är nog olika hur olika pållar reagerar! Mina hästar har alltid funkat bra på ensilage, fast jag ger numera 50/50 med hö eftersom gräset varit för bra de senaste åren. Enda nackdelen är att ensilage äts upp mkt fortare än hö.
 
Tänk bara på att det är mycket vatten i ensilage så det kan vara svårt för hästen att få i sig tillräckligt med foder. Prova istället hösilage(mindra vatten i). Det är kanon.
 
Framför allt är det bra för att det är dammfritt. Många hästar finner det också mycket smakligt. Vid bärgning av ensilage är man mindre beroende av vädret än vid höbärgning, vilket gör att det blir lättare för bönderna att få in en bra produkt.
 
Det är egentligen ingen skillnad, men man brukar kalla ett lite torrare ensilage för hösilage. Det är dock samma produkt.
Finns inga andra silager!
 

Liknande trådar

Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 175
Senast: escodobe
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 320
Senast: hollypolly
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 857
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 519
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp