Ensamträning

Bubble

Trådstartare
Blir tokig snart känns som att vi inte kommer någonstans alls i detta. Han kan vara själv i ett annat rum inga problem alls. Har gått ut och in genom ytterdörren många gånger och utökat tiden allt eftersom.
Ger honom ett gott tuggben när jag går och ignorerar honom alltid när jag kommer tillbaka, försöker att inte gå in när han gnäller.

Han bryr sig inte så mycket när man går längre men efter ca 10 minuter börjar han alltid yla! Han är 5 månader hur mycket är "normalt" att klara av då?

Tips? :)

Sv: Ensamträning

För min valp funkade det inte att springa ut o in genom dörren, hon vart van att jag kom tillbaka efter några minuter och vart ledsen när jag ibland va borta lite längre så jag slutade "träna" och gick helt enkelt ut när jag behövde ex handla som tar mig 15 min, kasta sopor m.m hon kan gnälla lite i nån minut sen lägger hon sig o sover :)
Min hund är 7 mån jag lämnar henne helst inte längre än 1,5 timme. Vet inte vad som är normalt så hoppas nån med koll svarar :)

Hur är träningen påbörjad från uppfödarens sida?
När började du?

Låter nästan lite inlärt att börja yla efter tio minuter. Hur funkar det om hunden är ensam i ett av rummen och helt enkelt får stanna där en längre stund fastän du är hemma?

Jag tror inte den är påbörjad alls av uppfödaren. Jag började vid ca 12 veckor (fick han vid 11 veckor). Började med att låta han vara i ett annat rum avgränsat med kompostgaller, sova själv osv och sen stänga dörren till det andra rummet. Gått ut genom ytterdörren i korta korta stunder och utökat.

Är han i ett annat rum fungerar det hur bra som helst han kan krafsa lite på dörren i början men sen är han lugn, det är just när man går ut som han börjar yla efter ca 10 min (brukar ha mobilen på ljudinspelning och gå en kort sväng med den andra hunden) :crazy:

Jag vet inte brukar gå in då han "hämtar andan" så har aldrig väntat ut honom tills han tystnar men några minuter.

Det finns inget som är normalt. Jag har haft en hund som klarade två timmar helt ensam vid fem månaders ålder. En annan som inte kunde vara ensam alls innan hon blev över året (var den andra hunden hemma klarade hon några timmar). Den jag har nu blir galen om både stora hunden och jag försvinner, men med hans sällskap så fixar hon lätt fem timmar. Hon är åtta månader.

Det jag har gjort med alla hundar är att begränsa deras utrymme. Vissa har haft bur, andra harhar lämnats med tillgång till bara ett rum. Jag har också sett till att hunden varit trött och nedvarvad. Nedfällda persienner och radio på låg volym brukar också hjälpa. Radion skapar bakgrundsljud så hunden inte lägger märke till folk i trappen och liknande.

Jag gissar att han kopplar ihop ylandet med att du kommer hem, fast du tycker att du väntar tills han tystnar. Jag hade helt enkelt provat med någon timme, och riggat en videokamera för att se hur länge han faktiskt håller på. Min ylade också hjärtskärande, men på kameran kunde jag se att det bara varade i 10 min, sedan blev han tyst. Han växte ifrån det och har idag inga problem med att vara ensam (är 12 månader nu). Men prata med grannarna först, så de inte tror hunden mår dåligt eller något :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 730
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 113
Senast: Liran
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
1 066
Senast: Nepenthe
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 994
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hovrandsartros
  • Lymfangit