Ensamstående föräldrar

Status
Stängd för vidare inlägg.

Mynta2

Trådstartare
Jag kan hända ställt denna fråga en gång förut, men gör det igen, för i såfall har jag glömt av jag gjort det ;)

Hur fixar ni som är ensamstående med barn allt runtomkring ? Jag har en arbetskamrat som är ensam mamma. Hon har ingen som kan se efter ungen när denne är sjuk, och en del barn är ju sjuk för jämnan vissa delar av året. Detta har nu resulterat i att våran arbetsgivare anser hon har för hög frånvaro. När hennes son är sjuk och sedan blir frisk så har han oftast smittat henne, förkylning, magsjuka osv...så hon måste vara hemma länge. Hon är jättestressad över detta och vet inte vad hon ska göra. Men hon har ju ingen uppbackning. Hennes Pappa bor ganska många mil från henne, hennes syskon likaså, hennes mamma har haft hjärnblödning och håller på med rehab. Hon har sökt om stödfamilj, men inte fått napp.

Många gånger ringer dagis mitt på dan och säger han har feber eller kräks osv...Då måste hon ju bara åka hem. Nu har det gått så långt att våran arbetsgivare misstror henne, så hon måste lämna sjukintyg från första dagen när hon eller sonen är sjuk, villket hon gör. Men trots detta förstår dom ändå inte. Sedan har hon problem med barnets far som trakkasserar henne i tid och otid samt anmäler henne för en massa saker som inte är sanna...men som givetvis måste utredas. Så förutom att barnet är sjukt så måste hon inställa sig för familjerätten titt som tätt.

Arbetsgivaren har nu ställt ett ultimatum att hon kanske ska fundera på om hon VILL jobba kvar eller inte. Men det vill hon ju, men hur ska hon göra när ingen kan backa upp henne ?

Hur gör ensamstående föräldrar utan uppbackning ??
 
Sv: Ensamstående föräldrar

Usch va hemskt!
Nu kan man ju dela in "ensamstående föräldrar" i "ensamma föräldrar" och "frånskilda föräldrar" och tackochlov så tillhör jag den senare hälften, med andra ord så finns det en far till barnet som faktiskt kan ställa upp och ta VAB. Men för de som är helt ensamma måste det vara fruktansvärt att inte ha NÅGON att förlita sej på, och dessutom vara misstrodd av sin arbetsgivare! :eek:
Jag kan i allafall VABBA om det behövs (en gång om året max, sonen är en fighter) och jobba på kvällar/helg istället när jag har barnvakt. Men det är ju svårare om man ska sitta i kassan eller liknande och måste göra jobbet då och nu.

FY! TYCKER SYND!
 
Sv: Ensamstående föräldrar

Hon ska kontakta soc och trycka på om stödfamilj.
Hon ska kontakta sitt fackförbund och berätta om sin situation så där får det inte gå till!
Föda ungar ska det göras men ingen ska ta hand om dem åtminstone inte om det innebär att mamman ska vara hemma från jobbet.
Jag blir så arg!:mad: :mad: :mad:
Hon har säkert hamnat i den rundgången att hon skickar iväg sonen för tidigt till dagis bara för att göra arbetsgivaren tillags och konsekvensen blir att pojken lättare blir sjuk igen.
Peppa din arbetskamrat att ta strid för sina rättigheter.
Barn går alltid först!
 
Sv: Ensamstående föräldrar

Soc har hon ganska bra kontakt med. Soc-tanten försöker så mycket hon kan, men sa att: jag kan INTE skaka fram en stödfamilj hur som helst. Så hon får vänta lite tills något dyker upp.

Vad kan facket göra ?
 
Sv: Ensamstående föräldrar

Facket ska hjälpa henne att få till en vettig arbetssituation.
Det arbetsgivaren sysslar med är i allra högsta grad inte tillåtet.
 
Sv: Ensamstående föräldrar

Vad har hon för jobb? Finns det någon möjlighet att arbeta hemifrån? Jag har gjort det när mina ungar varit sjuka. Det funkar jättebra för de sover ju så mycket då!
 
Sv: Ensamstående föräldrar

Förlåt jag glömt tråden. Skriver ibland så många trådar...:(. Jag och min arbetskamrat ingår i en städpatrull. Oftast kan ju jag fixa sakerna som skall göras ensammen, men inte alltid. Då får jag hoppa över saker och ting, och det gillar ju inte alltid kunden., Och arbetsgivaren kan inte alltid skaka fram extra personal.
 
Sv: Ensamstående föräldrar

Vi vet nu att: detta med misstroendet samt alla sjukintyg som ska in första dagen beror på att många i detta företag faktiskt INTE haft sjuka barn. Dom har blivit påkommen flera ggr. Därav drar dom alla över en kam.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Sedan en tid tillbaka är vår snart åttåriga son extremt konfliktsökande i hemmet. Det är alltså med mig och hans far som dessa bråk...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
13 352
Senast: Imogen
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 799
Senast: alazzi
·
Relationer Vi har en man i vår släkt som blivit totalt genomelak på äldre dar. Han är 91 år. Han blev änkling för 6-7 år sen och därefter har det...
2
Svar
23
· Visningar
4 141
Senast: pimy
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 008
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp