Ensamjobb-för och nackdelar?

Egen

Trådstartare
Ni som jobbar ganska själva. (tror det är en hel del på forumet) Vad är bra och vad är dåligt? Egenföretagare eller anställd? Vad överväger, för- eller nackdelar enligt er att jobba självständigt/själva. Jag saknar jobbarkompisar ibland men har mycket kundkontakter. Fördel att jag styr mig själv, nackdel ensamt.

Jag hade ett ensamt jobb tidigare, anställd.
Nackdel var definitivt att jag inte träffade några kollegor. Vi pratade lite i telefon men man lärde inte känna varandra. De var dessutom män hela bunten och lite avigt inställda till kvinnor i yrket.
Fördel, ja det skulle väl vara som du säger att man styr mycket själv.

Nu har jag kollegor, och kan se både för- och nackdelar med det med.

Jag jobbar också självständigt. Kollegor på plats men alla har sin sektion och sköter till största delen sitt. Jag gillar att kunna plugga in min ljudbok och get on with it helt enkelt. :)
Möjlighet att umgås finns under lunchrasten.
Arbetade tidigare helt ensam på hästgård (förutom kundkontakt på eftermiddagarna) och tyckte det var toppen. Jag gillar att sköta mig själv och ser få nackdelar.

Jag har haft olika ensamjobb, fast jobbat med människor ändå så att säga.

Jobbade ensam med brukare som varit begränsad i son kommunikation - det var stundtals väldigt tungt tyckte jag eftersom jag dels var ansvarig för all kommunikation (dygn med bara sin egen röst är tröttsamt) plus att det ibland var rätt tungt att jobba ensam utan att kunna dela ansvar. Fördelar, förutom att jag verkligen gillar min fd brukare, var att slippa träffa en del kollegor jag verkligen inte gillade plus att jag och brukaren jobbade utifrån våra rutiner i vår takt.

Nu jobbar jag nätter när jag jobbar enligt mitt schema och då är jag ensam vaken. Träffar kollegor några timmar på kvällen plus morgonen. Det passar mig perfekt, lite socialt och jag kan jobba i min takt och utifrån fhur jag vill lägga upp jobbet. Vi har dessutom en jour-personal på plats så vid behov kan jag få hjälp. Ser typ noll nackdelar med just den här delen av mitt jobb eftersom det passar mitt sociala behov på arbetstid typ perfekt :)

Jag har ett kontrollrumsjobb och är ensam alla andra tider än 7-16. Jag jobbar dag (7-16), fm (6-14), em (14-22), natt (22-06) samt helger 12 tim natt el dag. Endast på kontorstid finns andra där så ja, jag anser att det är ett ensamarbete.

Jag träffar folk ett par timmar då jag börjar 14, och alla vardagar jag är där på kontorstid. Det är ganska lagom tycker jag, övrig tid är jag ensam.

En fördel jobbmässigt är att en tvingas bli bra på det en gör. Det finns ingen att förlita sig på. Som kvinna i min bransch kan jag känna att för en gångs skull får jag ta lika mkt plats som männen, det är ingen som kliver över mig och liksom tar ansvar och styr upp situationer. Jag är helt utelämnad till mig själv, på gott och ont. Det är kämpigt när en är ny, men numera tycker jag det är skönt. Jag är betydligt skickligare på mitt jobb idag än jag var då jag jobbade med 10 resp 1 till kollega.
Andra mer personliga fördelar är att jag kan vara på vilket humör som helst, jag känner mig inte tvingad att vara glad och trevlig om jag inte är sån tex. Jag får se vad jag vill på teve och lyssna på vad jag vill på spotify, surfa hur mkt jag vill på vad jag vill och när jag vill. Låter löjligt kanske, men på tidigare jobb var vi 2 pers per skift och just dessa saker blev rätt tärande på sikt. Det fanns alltid en känsla av att en satt på varandra lite, eftersom det också var ett jobb i samma kontrollrum.
En annan Stor fördel är att jag har hunden med mig på jobbet. Och jag kan träna henne på arbetstid om det i övrigt är lugnt på jobbet (kör lite NW och sånt en kan göra samtidigt som en jobbar).

Nackdelar är att jag inte har nån att bolla jobbfrågor med, annat än i skiftbyten eller dagtid. Det är inte alltid alla funderingar jag har kommer till mig när jag har kollegor där, så mkt glöms bort att frågas och diskuteras om. Det är också Väldigt kännbart att en är ensam när det väl strular till det med jobbet, väldigt hektiskt att sitta ensam och ratta en hel industri när det krisar. Vi har jour att ringa ut men tyvärr är det ganska sällan den som har jouren har insikt i vår drift, så är det direkta driftproblem är det inte mkt till stöd med jouren.
En annan nackdel kan vara att en hamnar utanför det vardagliga och missar mkt av "pratet", en hänger inte med lika bra i varken det sociala eller ren företagsinformation. Oavsett intentionen från chefer och medarbetare så är det ett faktum. Saker glöms bort att förmedlas till oss som är där när alla är hemma och sover/är lediga.

För mig personligen väger fördelarna över även om jag saknar nån att ffa diskutera jobbrelaterade saker med. Men att jobba ensam är inte för alla, många har slutat pga att de inte stått ut. Så det krävs nog en viss typ av människa för det. En ska trivas i sitt eget sällskap så att säga.

För mig är en mix helt klart att föredra. Ibland behöver man få vara ensam för att kunna koncentrera sig på vissa arbetsuppgifter, men oftast tycker jag om att få ha mänsklig kontakt på jobbet. Jag har ett positivt förhållande till de flesta av mina kollegor, och hade saknat att få umgås med dem.... :up:

Det beror på jobbet och på ens egen personlighet?

Eftersom jag förtvinar utan mänsklig kontakt så klarar jag absolut inte att jobba ensam med bara en dator och en telefon som sällskap. Jag har tackat nej till jobb som inneburit kontorsjobb ensam i en lokal utan sällskap.
Ensam ansvarig har jag varit men då med stora grupper av människor som deltar i min utbildning. Det har varit kul. Omgiven av spännande intressanta mäniskor hela dagarna.

Grannen som är introvert älskar sitt ensamjobb med sina djur och sin gård. Jag hade gått in i djup depression.

Jag har alltid jobbat själv (hemifrån) sedan jag började jobbet som 15-åring. Jag skulle aldrig kunna varesej teckna eller skriva med folk runtom mig, jag behöver vara själv. Nu har jag i och för sig min man som jobbar ihop med mig (min tuschare och scannare mm) så han sitter mittemot mig bakom sitt ritbord. Men våra arbetstider är ganska flexibla så allt som oftast jobbar jag helt ensam.

Hade jag en annan typ av arbete hade jag nog gärna haft arbetskamrater, men i mitt jobb nu vore det enormt störande och jag skulle inte kunna koncentrera mig alls.

Jag misstänker att jag är en ganska introvert personlighet, så jag gillar att umgås men i mycket begränsad mängd. Sen behöver jag dra mig tillbaka till min egen värld :-)

Jag har i princip alltid jobbat ensam, men nu med kollegor så säger jag "aldrig mer ensamjobb". Nackdelen med att inte kunna styra arbetstiderna själv väger för mig inte tyngre än fördelen av att kunna vara social med kollegorna nästan hela dagarna. Nu har jag dessutom ett jobb med arbetstider som passar mig bra. Vanliga kontorstider är inte heller något för mig, tyvärr, för det gör ju att många jobb går bort ändå.

Jag har jobbat ensam tidigare men sedan många år är vi minst två personer på plats även om vi ha vitt skilda arbetsuppgifter, jag föredrog att jobba ensammen på nätter och helger, få rå mig helt själv och enbart ha kontakt med andra vid skiftbyten och telefon. Jag har även jobbat i grupp och trivts bra med det men det beror ju på gruppen och vilka arbetsuppgifter man har.

Jag vet att många som har eget hyr in sig på kontorshotell just för att få lite mer social kontakt än vad de får hemma, lite enklare även med service av utrustning och lokaler, ett jobb de lämnar när de går hem istället för att ha det med sig hela tiden och någon att äta lunch och/eller fika med.

Jag är lokförare och är ju ensam när jag kör, men ombordpersonalen tittar in ibland och sen har man ofta någon att prata med på rasten. Lite som någon annan sa att det är lite svårare att lära känna folk än om man jobbade ihop hela tiden. De jag känner har jag lärt känna när man går utbildningar ihop, eller vissa som är väldigt framåt. Jag har lite svårt att bara börja prata med nån man inte känner sådär apropå ingenting. Jag tycker att det är skönt att vara själv, men det är nog för att man har folk att prata med emellanåt. Helt ensam hela tiden vore nog ingen höjdare kanske..

Jag är lokförare

Det var mitt drömyrke och något jag var helt inställd på att bli :love: Tänker fortfarande på det ibland, om det skulle kunna va nåt nån gång. Men jag tänke när det begav sig att intagningsproven var för svåra, dock föll det på att jag tyckte det skulle bli för svårt att ha djur. Så jag skaffade ett yrke där jag finns hemma varje dag, om än olika tider på dygnet.

Det var mitt drömyrke och något jag var helt inställd på att bli :love: Tänker fortfarande på det ibland, om det skulle kunna va nåt nån gång. Men jag tänke när det begav sig att intagningsproven var för svåra, dock föll det på att jag tyckte det skulle bli för svårt att ha djur. Så jag skaffade ett yrke där jag finns hemma varje dag, om än olika tider på dygnet.
Jag kom på det av en slump och tänkte att klarar jag testerna är det meant to be :o och det gick ju bra, så det var bara att köra! Trivs otroligt bra, känns inte som att man jobbar. Förstår din tanke, jag har skaffat en sambo som kan jobba hemifrån istället :love::D

Jag jobbar på en litet bolag med 15 anställda och alla har hemmakontor eller hyr ett kontor i närheten av hemmet. Vi bor lite utspridda i Sverige och Norge. Jag har valt att ha hemmakontor och det passar mig perfekt. Träffar alltså inte mina kollegor mer än ett par ggr per år men vi är ett så bra gäng så jag känner dom bättre och trivs bättre än med kollegorna jag hade innan på gamla jobbet där alla var på samma plats varje dag. Pratar i telefon med en del flera ggr i veckan annars är det främst mejlkontakt.

Jag förstår att alla inte skulle kunna ha det såhär och trivas, men jag är en ensamvarg och tycker det är perfekt! Jag åker in till ena kollegans kontor i stan någon enstaka gång för att träffas men det blir sällan.

Nackdel är att det blir lite svårare i vissa situationer att få hjälp, men vi löser det bra med Skype och teamviewer. Ensamheten är ingen nackdel för mig.

Jag kom på det av en slump och tänkte att klarar jag testerna är det meant to be :o och det gick ju bra, så det var bara att köra! Trivs otroligt bra, känns inte som att man jobbar. Förstår din tanke, jag har skaffat en sambo som kan jobba hemifrån istället :love::D

Ja det senare hade varit nåt. Men jag är glad att jag utgick från att alltid kunna klara mig ensam, med tanke på mitt rekord att stå ut i en relation hittills är 2,5 år... :cautious::o

Ni som jobbar ganska själva. (tror det är en hel del på forumet) Vad är bra och vad är dåligt? Egenföretagare eller anställd? Vad överväger, för- eller nackdelar enligt er att jobba självständigt/själva. Jag saknar jobbarkompisar ibland men har mycket kundkontakter. Fördel att jag styr mig själv, nackdel ensamt.

Jag älskar att inte ha nån kollega, nu har jag dock fått en pga för hög arbetsbelastning ensam och jag gillar henne!
Jag är heltid, hon är deltid :)

Styr mitt jobb hur jag vill, vilket jag uppskattar mycket.

Har dock väldigt mycket kundkontakt.

Har jobbat mycket ensam tidigare och jag ser egentligen inget negativt med det, men då är jag inte så social och rätt introvert.

Lokförare på gods, är alltså helt själv förutom när jag hämtar vagnar och snackar ett par minuter med växlaren. Jag älskart! Har väldigt begränsat med energi för det sociala så det passar mig alldeles utmärkt att vara helt själv med ljudbok. Var på persontåg tidigare, en arbetsplats där ombordare och förare jobbade otroligt nära. Trevligt, men jag var helt dränerad efter en arbetsdag. Nu har jag energi till att umgås med mina vänner på fritiden i stället. :)

Ensam och ensam, jobbar som personlig assistent, men vi jobbar bara en och en. Har således aldrig någon av mina kollegor på plats, däremot så är ju brukaren alltid där. Beroende på dagsform så har man någon att prata med mer eller mindre, men annars så är jag ensam och fattar alla beslut helt själv. Älskar det! :love:
Dom gånger vi ska ”skola in” någon ny och dom ska gå intro så har jag ont i magen en vecka innan om det hamnar på mina pass, hatar att sitta och kallprata med andra människor!

En lokförare till här :) Jag kör gods och tycker det är toppen! Träffar kollegor eller bangårdspersonal nån stund före och efter passet, annars jobbar jag helt ensam, jätteskönt tycker jag! Jag har hunnit med många poddar och ljudböcker genom åren jag har jobbat. Är ganska osocial och har inget behov av att umgås med kollegor, tvärtom tröttar sociala kontakter ut mig. Det här jobbet är perfekt för mig. Och som @PathOfClovers skrev, det känns inte som att jag jobbar, mer bara som att jag är ute på ett litet uppdrag :)

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag startar en ny tråd för att få mer input. Början finns i sommarföräldrar -25. Jo, jag är gravid i v 24 och fick igår beviljad...
Svar
18
· Visningar
769
Senast: Guldaskig
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 227
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 216
Skola & Jobb Jag har funderat mycket över detta sista tiden. Enligt färska siffror ökade andelen barn som fått en adhd- diagnos med 50% mellan åren... 5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 460
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka