Jag har ett kontrollrumsjobb och är ensam alla andra tider än 7-16. Jag jobbar dag (7-16), fm (6-14), em (14-22), natt (22-06) samt helger 12 tim natt el dag. Endast på kontorstid finns andra där så ja, jag anser att det är ett ensamarbete.
Jag träffar folk ett par timmar då jag börjar 14, och alla vardagar jag är där på kontorstid. Det är ganska lagom tycker jag, övrig tid är jag ensam.
En fördel jobbmässigt är att en tvingas bli bra på det en gör. Det finns ingen att förlita sig på. Som kvinna i min bransch kan jag känna att för en gångs skull får jag ta lika mkt plats som männen, det är ingen som kliver över mig och liksom tar ansvar och styr upp situationer. Jag är helt utelämnad till mig själv, på gott och ont. Det är kämpigt när en är ny, men numera tycker jag det är skönt. Jag är betydligt skickligare på mitt jobb idag än jag var då jag jobbade med 10 resp 1 till kollega.
Andra mer personliga fördelar är att jag kan vara på vilket humör som helst, jag känner mig inte tvingad att vara glad och trevlig om jag inte är sån tex. Jag får se vad jag vill på teve och lyssna på vad jag vill på spotify, surfa hur mkt jag vill på vad jag vill och när jag vill. Låter löjligt kanske, men på tidigare jobb var vi 2 pers per skift och just dessa saker blev rätt tärande på sikt. Det fanns alltid en känsla av att en satt på varandra lite, eftersom det också var ett jobb i samma kontrollrum.
En annan Stor fördel är att jag har hunden med mig på jobbet. Och jag kan träna henne på arbetstid om det i övrigt är lugnt på jobbet (kör lite NW och sånt en kan göra samtidigt som en jobbar).
Nackdelar är att jag inte har nån att bolla jobbfrågor med, annat än i skiftbyten eller dagtid. Det är inte alltid alla funderingar jag har kommer till mig när jag har kollegor där, så mkt glöms bort att frågas och diskuteras om. Det är också Väldigt kännbart att en är ensam när det väl strular till det med jobbet, väldigt hektiskt att sitta ensam och ratta en hel industri när det krisar. Vi har jour att ringa ut men tyvärr är det ganska sällan den som har jouren har insikt i vår drift, så är det direkta driftproblem är det inte mkt till stöd med jouren.
En annan nackdel kan vara att en hamnar utanför det vardagliga och missar mkt av "pratet", en hänger inte med lika bra i varken det sociala eller ren företagsinformation. Oavsett intentionen från chefer och medarbetare så är det ett faktum. Saker glöms bort att förmedlas till oss som är där när alla är hemma och sover/är lediga.
För mig personligen väger fördelarna över även om jag saknar nån att ffa diskutera jobbrelaterade saker med. Men att jobba ensam är inte för alla, många har slutat pga att de inte stått ut. Så det krävs nog en viss typ av människa för det. En ska trivas i sitt eget sällskap så att säga.