Ensamhetsträning i bur

Sv: Ensamhetsträning i bur

Jag kom just pa att jag maste fraga om det ar lagligt att begransa en hund nar man lamnar den ensam med att stanga in den i ett rum? Ett badrum? Vad gor man om man har tva tikar (tillexempel) som man inte kan lamna sjalva tillsammans for att man riskerar ett slagsmal?

Om man begränsar hundens yta inomhus så skall ytan motsvara de mått som finns angivna för förvaring av hund i box i hundstall.

/Swat

Huh? Vad ar "box i hundstall"? :confused: Jag har varit borta fran Sverige lange och var inte insatt i 'hund grejor' innan jag flyttade ut.:o Vet nagon vad det ar for matt pa ett sant? Det maste ju altsa vara mycket storre an en bur...

Måtten för boxar står på sida 10, 24 § i L 102:an (jag lyckades inte kopiera in hela tabellen). Reglerna om bur står på sida 4, 14 § för den som är intresserad av hur det står exakt :)

Tycker det är intressant att se olika åsiker. Jag tycker att det ofta används för lättvindigt, man stoppar undan hunden i buren och så är problemet löst. Samtidigt som det inte behöver vara någon obehaglig upplevelse för en hund som behöver stängas av från intryck ("passivitetsträna") och som är trygg i sin bur.

Vi har använt hage av kompostgaller också, men ett par stycken av valparna har lärt sig hur man tar sig ut ganska omgående.

Jag har haft bägge mina hundar i bur sen starten, visst. Jag kan kommendera bägge att gå och lägga sig, men ibland är det så smidigt. Är man tex bortrest och har med sig en bur finner hunden ofta ro att sova djupt i den även på bortaplan, det är en trygghetsgrej. Stoppar jag in westien i buren somnar han nästan omedelbart, jag kan inte annat än se det som ett gott tecken.

Använder mig också av bur till labradoren. Han har ätit upp halva köket, vilket vi inte uppskattat, och prövad oss av bur och nu kan vi lämna honom ensam hemma med burdörren öppen och han ligger där i princip hela tiden och inget tuggande. Buren har blivit hans trygghet när hundarna lämnas själva.

Det är ju en sak att ha hunden i en öppen bur,en helt annan att FÖRVARA sina hundar i bur för att dom är för jobbiga.Tex ha dom i bur hela natten..det är ju vidrigt.

För vem är det vidrigt?!?

Mina hundar "slåss" om buren där hemma! Om den redan är upptagen brukar de dessutom "knöla" in sej flera stycken tills den som ligger underst får nog eller blir för varm.

Hundar som vants vid buren som den lugna, trygga platsen där man vilar och myser ser inte burförvaring som något "hemskt straff"! De ser buren som "den bästa platsen att vila på".

Det är väl betydligt vidrigare att tvinga sin otrygga valp/unghund/hund söka upp en egen viloplats?
För att inte tala om hur oansvarigt det är att ha sin valp strövandes runt hemma när man själv inte kan ha uppsikt, med risk för att valpen äter i sej något olämpligt/farligt, river ner/välter något osv.

Genomtänkt använding av bur/hage ser jag bara som en klar fördel för alla - hundägare och hundar!

Hundar som är trygga i sina burar kan ta sitt "hus" med på resor/läger/tävligar osv.
Vid uppstallning på ex. djursjukhus vid skada/sjukdom är hunden redan van vid utrymmesbegränsning vilket gör att den stressfaktorn försvinner.
Osv osv

/Swat

men det helar handlar väll om vilken typ av bur vi pratar om?
Jag har en kompis som låter sin chiuaua sova i en inhängnad som är 1.5 x 1.5, utan tak. det tycker jag inte alls är fel.

Men om en grand danois sover i en bur som är samma storlek skulle det vara en annan grej.

Om hunden har rum att röra på sig i buren så tycker jag det är okej. Men om det är en sån där som hunden inte kan vända på sig så tycker jag det är fel.

jag blir faktiskt väldigt irriterad på de här jäkla reglerna för hundar. varför blir hundar sedda på ett annat sätt än andra djur? varför finns inga sånna regler för hästar som tvingas spendera strösta delen av dagen och sova i spilta?

Vad menar du? Det finns väldigt specifika bestämmelser kring hur stor en box ska vara till häst, beroende på hästens storlek. Det är dessutom numera alls inte tillåtet att låta hästen bo i spilta.

Nu menar jag när man stänger in en hund i en liten bur vid 6-7 på kvällen och släpper ut den igen 12 timmar senare.Eller när hunden sitter och skäller och ylar konstant för att den är inlåst.Det är som sagt stor skillnad på att lämna buren öppen så den kan välja själv.Min valp trivdes utmärkt med att ha sin korg att gå till när han blev trött.Varför skulle det vara bättre att stänga in den i en liten bur? Jag testade att sätta honom i valphage vid några tillfällen och jag klarade då inte att lyssna på ett stycke förtvivlad valp i det läget..fy fasen:crazy:har sett alltför många som använder buren som en förvaring för att den jobbiga hunden gnager på saker eller är opålitlig osv.Ta tag i problemet istället.I de allra flesta fall handlar det om för lite aktivering och inget annat.Har man tikar som ryker ihop hela tiden kanske man ska ha lite färre hundar som går ihop eller ska bygga sig ett riktigt hundstall så djuren kan röra på sig om den vill det.

Jag fattar det på lagen som att det inte är lagligt att ha hundar i bur förutom vid vissa tillfällen,såsom när hunden åker bil,på utställning och vid tex jakt (då längst 8 timmar.Att förvara hunden i en liten bur inomhus över natten verkar inte vara lagligt.Nu pratar jag om en bur alltså,inte en box.Utan en bur som är anpassad för att ha i bilar osv.Där hunden bara precis kan resa sig och vända sig.

jag menar bil bur.1.5*1.5 meter föe wn så liten hund är ju som en box,det är skillnad.En bur är en bur.Alltså i princip så stor som en spilta är för en häst.(vilket jag inte heller tycker är okay.)

Fast hur många i Sverige stänger in sina hundar i bur kl 6 på eftermiddagen och släpper ut dem 12 timmar senare??

Bara för att din valp var "enkel" och sov i sin korg betyder ju inte att den lösningen passar alla andra valpar, eller hur?

Du har ju själv beskrivit din hund som slö och lat, vilket säkerligen var ett drag som fanns hos den redan som valp. En aktiv, pigg, påhittig valp däremot kanske inte alls skulle legat i sin korg utan pysslat omkring och tuggat på saker, rivit och slitit i möbler osv.

Att då vänja den vid att vara i en hage/bur på natten för att garantera dess - och hemmets - säkerhet ser jag som ett bra alternativ!

/Swat

Det är lagligt att ha häst i spilta,om spiltan är byggd redan innan bestämmelsen trädde i kraft.Men det är inte lagligt att bygga nytt stall med spiltor.

Jag tycker inte att det är okay att låsa in en valp i en bur hela natten,nej.Aldrig någonsin.När min var liten säkrade jag ett rum från farligheter (mitt sovrum) lade en korg på golvet till honom och sov därinne med honom.Klockan på väckning med jämna mellanrum för kiss och bajs.Det är jobbigt att ha valp,man får räkna med lite förstörda saker.Det är jobbigt med småbarn också,inte låser man in dom i garaget över natten bara för det heller? Jag känner människor som har sina hundar i små burara på nätterna.mellan 8 och 12 timmar i sträck.Det är inte okay.Det kan bara ingen tycka att det är.

Min hund var i allra högsta grad en pigg,aktiv valp.Man kan inte jämföra en valp och en 4 åring.han käkade upp skor för massor av pengar bla,så är det! Det var mitt fel som glömde flytta dom ur räckhåll.

Många inlägg blir det;)

kan tillägga att de hundar jag sett sitta i bur inte verkar vara tränade sen de var valpar på att känna sig trygga i buren utan förvaras där som vuxna för att dom tex inte går ihop med de andra hundarna eller är allmänt jobbiga.Till följden mycket ylande och skällande pga att dom ej trivs.Men jag anser fortfarande inte att någon hund ska behöva sitta i bur hela natten,eller någon längre stund överhuvudtaget.Det gäller att träna bort och lösa problemen,inte stänga in dom i en bur.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har en cockerspaniel på snart fem år som fortfarande inte vill vara helt själv. Lite bakgrundinformation: När han var 0-3...
Svar
3
· Visningar
1 852
Senast: MaddeBus
·
Hundhälsa Jag behöver hjälp med lite tankar och idéer kring hur jag ska hantera min ena hund. Hunden ifråga är en tik på ganska precis 3 år...
Svar
2
· Visningar
2 286
Övr. Hund ÅÅÅÅÅÅÅ idag skedde ett mirakel, genombrott...kalla det vad ni vill! Melvin har för första gången varit ensam hemma i drygt 1 timme UTAN...
Svar
2
· Visningar
1 251
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31