Sv: Ensam unghäst
Jag förstår inte att man skall specialbehandla en islandshäst varför tror så många att de skall ha en speciell hantering och att de är annolunda i sitt beteende??
Islandshästen kommer inte från Mars det är inte en utomjordning
Skitsnack för att prata ren svenska det är en HÄST precis som ett sv hbl, eller alla andra raser de har samma naturliga instinkter.
Hästar är flyktdjur och har sina instinkter så sjukt långt in att de är något vi aldrig kan avla bort.
Därimot kan vi träna bort en del vi kan lära hästen att inte reagera för vissa instinkter.
Vi kan tex lära den att små utrymmen ej är farligt(lastträna tex)
Att en häst tigger beror inte på rasen
Utan de har med individen att göra,, vissa kan man ge godis och de tigger aldrig och andra kan man ge 4 ggr och man har ett helsike med att få bort en tiggande häst som naffsar på en.
Där är ju ett bevis på att FEL hantering ger dåliga hästar, man ska inte ge hästar godis för då är risken att man just får en tiggande häst. Godis ges i krubban=)
Jag tror att de som har många uppfödningar många gånger har lösdrift som ett ekonomikt alternativ och tidsmässigt alternativ.
Har man 40 föl så är det betydligt jobbigare att mocka 40 boxar och ta ut och in 40 hästar dag ut och dag in.
Att då slänga ut de på lösdrift och köra ut en bal hösilage då och då är ju betydligt billigare och lättare.
Och man får tid över till väldigt mycket annat.
Jag hade förmodligen gjort samma sak om jag hade 40 föl.
Dessutom är en uppfödare med 40 föl inte ett dugg intresserade av att hantera föl som endå skall säljas..De vill ha in pengarna bara så företaget går runt=)
Precis som en sa så är det så de på islands gör mindre hanterad= billigare häst= mindre arbetade timmar på hästen= biligare.
Så här funkar det även på storhäst sidan när de är stora uppfödare.
Jag hoppas att fördomen om att man får en fräck häst bara för ATT man hanterar försvinner.
Det är och kommer aldrig vara det som är orsaken utan HUR han hanterar en häst som avgör om den blir fräck eller ej.
Tar jag in en 5 åring som gått på unghästbete hela sitt liv och så får den bestämma allt jag skämmer bort den och den får tränga ut mig och göra lite som den vill.Och så fort den tycker något är jobbigt blir jag rädd och gör som hästen vill.
Ja då kommer jag få en otroligt ouppfostrad och till å med en farlig häst som är fräck the lux.
Men om jag hanterar en häst redan som föl lär den att flytta undan för tryck ha respekt för mig och verkligen jobba upp ett förtroende för mig.
Man borstar den några dagar i veckan binder då upp den på gången tränar på att ta upp hovar,lasttränar lite så den klan lastas utan problem.
Den får gå ute i stora kuperade hagar med massa lekfulla kompisar busa och leva livet 0530-21-22 varje dag och somamrhalvåret går den ute dygnet runt och mår superbra.
Tror utan problem att det kommer bli en häst av desa hästar som växer upp så här oavsätt ras.
Det är så sjukt koncervativa åsikter inom just islandshästvärlden har man gjort så här i 500 år så skall man göra så i ytterligare 500 år.
Nytt tänk och nya ideer är inte välkomna dom blir ratade och nersågade längs fotknölarna på en gång.
Och andra sätt än de man gjort i 500 år är fel det finns bara ett rätt sätt
Lite militäriskt iblans av vissa!
Tur finns det sjäääääääääälvklart islandshästryttare som är liiiite mer open mind av sig och DET gillar jag!
Jag är en av dom
Jag tror och vet att det spelar ingen roll om man har en häst på lösdrift eller uppstallad, med jämnåriga polare eller andra åldrar. Du kommer få en toppen häst oavsätt beroende HUR du uppfostrar den.. Det gäller att veta hur man ska göra och inte göra=)
Har man möjlighet att ha den på lösdrift så ha de för de är billigare och du slipper åka ut varje dag och mocka och ta in och ut.
Åk ut när du vill och hantera man är mer friare.
Men har du inge möjlighet till de alternativet så är det inge katastrof blir bara mer jobb för dig
Jorunn fick bara gå på unghästbete fram tills hon var 3½ år sedan har hon aldrig gått i en sådan flock igen.
Och den flocken hon gick i från 1½-3½ bestod av henne och 2 andra ston bara som inte var i samma ålder som hon själv.
Hon leker aldrig inte hennes stil hon vill stå och beta gärna själv en bit ifrån flocken.
Inte är hon en fräck individ för de för hon har växt upp på box och blivit dagligen hanterad som unghäst.
Hon är tvärtom en sjukt trevlig snäll häst=)
Ovsätt vad du väljer kommer det nog bli superbra i slutänden=)