Sv: Ensam unghäst
Då undrar jag varför många "proffs" låter sina hästar vara? Det är inte för att de "skiter i det" och inte vet hur de ska göra...
Min häst har inte blivit hanterad som unghäst, henne kunde man inte ens fånga eller klappa. Hon hade vitögon stora som bollar och ville inte ha någon kontakt alls med folk! dock var hon ganska extrem om man jämförde med resten utav flocken...
Hon är idag inriden och riktigt trevlig. Känslig och framåt, men inte osäker eller rädd. Vi behövde 2veckor extra med henne ungefär när hon skulle ridas in.. annars var det inte mer jobb än så.
enligt mig så är det dom som inte kan hantera dom rätt som skiter i dom i stället och inte hanterar dom alls
vi har alltid hanterat våra unghästar och de har blivit lugna snälla och stabila hästar med respekt för människor.
Min erfarenhet är att dom som bara gått på flock och struntats i har blivit rädda, osäkra och opålitliga och det har krävts ett jäkla jobb för att dom ska överhuvudtaget bli hanterbara
Så jag förespråkar inte varianten att låta dom vara, det är klart dom blir jobbiga om man skämmer bort dom och daltar med dom är för mesig och ger godis osv, men är man tydlig och bestämd och hanterar rätt från början blir dom supertrevliga
Då undrar jag varför många "proffs" låter sina hästar vara? Det är inte för att de "skiter i det" och inte vet hur de ska göra...
Min häst har inte blivit hanterad som unghäst, henne kunde man inte ens fånga eller klappa. Hon hade vitögon stora som bollar och ville inte ha någon kontakt alls med folk! dock var hon ganska extrem om man jämförde med resten utav flocken...
Hon är idag inriden och riktigt trevlig. Känslig och framåt, men inte osäker eller rädd. Vi behövde 2veckor extra med henne ungefär när hon skulle ridas in.. annars var det inte mer jobb än så.