Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är möjligt att det teoretiskt inte finns någon rangordning men i praktiken så har jag sett både flockledare och rangordning. Och finns det ingen klar rangordning så blir det ofta bråk.
Nej det måste ju inte finna en lärare i skolan heller, utan de äldre eleverna kan lära den yngre hur det går till.
Det är inte riktigt samma sak... Det är ju inte matte som hästarna ska lära sig, utan det är bara vanlig uppfostran.
Sen kan man inte jämföra hästar och människor! Hästar är väldigt osmarta och går på instinkt.. medan människor kan tänka på ett helt annat sätt.
Vad jag menar är att det inte finns någon rang eller ordning, .. men hästarna vet vilka hästar de ska gå undan för och vilken häst som går undan för den. Därför blir det inte bråk.
ex.
Häst1 kan gå undan för Häst2, Häst2 går undan för Häst3, och Häst3 går undan för Häst1.
Det finns alltså ingen direkt ordning, eftersom då skulle Häst1 vara längst ner, men så är det inte eftersom Häst3 (som skulle vara högst) går undan för 1.
Om du förstår vad jag menar då?
Vad jag menar är att det inte finns någon rang eller ordning, .. men hästarna vet vilka hästar de ska gå undan för och vilken häst som går undan för den. Därför blir det inte bråk.
ex.
Häst1 kan gå undan för Häst2, Häst2 går undan för Häst3, och Häst3 går undan för Häst1.
Det finns alltså ingen direkt ordning, eftersom då skulle Häst1 vara längst ner, men så är det inte eftersom Häst3 (som skulle vara högst) går undan för 1.
Om du förstår vad jag menar då?
om du inte har någon som håller styr i unghästflocken så får man ett gäng parasiterande slynglar som vissa kan bli jäkligt kaxiga genom att de tror sig vara störst, bäst och vackrast.
Och jag skriver efter mina erfarenheter som jag fått under många år. Det finns en flockledare i de flockar jag har här hemma och hur den leder flocken spelar stor roll för hur mentaliteten är i flocken. Sedan får MR skriva vad hon vill om ickevarande flockledare. Hon har inte studerat alla islandshästflockar. Definitivt inte mina i alla fall kan jag ju utläsa ;-)Och att det inte finns en bestämd rang och en bestämd flockledare är inget jag skriver efter mina erfarenheter utan det är ren fakta. Kan som sagt hänvisa till Margareta Rundgren.
Just precis.Antar att man helt enkelt har olika erfarenheter?