Ensam katt

Elektron

Trådstartare
Jag har haft två katter i 6 år, de är syskon, en hon- och en hankatt. De brukar inte hänga ihop så mycket, ibland kivas de och ibland ligger de tillsammans, men de har ändå alltid varit tillsammans. Båda är kastrerade utekatter.

Nu har jag förlorat honkatten genom en tragisk händelse. Tror ni hankatten kommer känna sig ensam? Bör jag skaffa ny katt? Hon- eller hankatt?

Det är den dominanta av dom jag har kvar.
 
Sv: Ensam katt

Tråkigt med förlusten. Jag skulle dock efter det du beskriver vänta och se hur kvarvarande katten tar förlusten. Dvs om inte DU vill ha två katter så vänta och lyssna på den som är kvar vad den säger.
 
Sv: Ensam katt

Ja jag får göra det. Jag vet inte hur mycket han förstår. Han sover mycket och har bara varit ute en kort sväng. Han märker ju att jag är väldigt ledsen om inte annat.
 
Sv: Ensam katt

Ja, de känner ju hur vi mår, och så sörjer/saknar ju djur med. Det är ju eg först 'efter' det man kan se om de sas går vidare, eller fortsätter sakna sällskap. Så ge honom några veckor och skäm bort honom.

Ska jag TRO så tror jag han tar det bra. Det har våra i samma läge varit, dvs de som inte varit som klister på kompisen men ändå samexisterat och umgåtts en del.

Om jag jmf med mina två siameser däremot, som är som plåster på varandra, så där tror jag att det måste bli så att när en gå så får den andra gå. Där blir det upprört om den enda så bara försvinner en stund. Men de är *alltid* tillsammans, sover *alltid* tätt ihop osv.
 
Sv: Ensam katt

Jag får göra så. Jag tror han såg henne död genom fönstret igår men vet inte hur han uppfattade det. Han kan ev ha sett när det hände också, grannens hund bet ihjäl henne, för jag hittade honom 15 meter upp i ett träd. Så tragiskt alltihop.
 
Sv: Ensam katt

Jag får göra så. Jag tror han såg henne död genom fönstret igår men vet inte hur han uppfattade det. Han kan ev ha sett när det hände också, grannens hund bet ihjäl henne, för jag hittade honom 15 meter upp i ett träd. Så tragiskt alltihop.

Det var det värsta, vilken fruktansvärd situation :cry:

Hur tar ni er igenom detta med grannsämja, ilska och sorg?
 
Sv: Ensam katt

Jaa du, grannarna är på väg att flytta i vilket fall men ser jag deras mördarmaskiner lösa igen vet jag inte vad jag gör. De säger att de inte ska vara lösa mer men det har jag hört förut. De har varit här och bett om ursäkt men det gjorde de troligen bara för att jag hittade katten instängd i deras vedbod. Svårt att komma undan då.

Jag bor verkligen mitt i ingenting så jag trodde jag eliminerat de flesta risker. Jag hade haft lättare att acceptera om hon ändå blivit påkörd, det här känns bara tungt och fruktansvärt onödigt.

Jag orkar inte tjafsa om det känner jag, jag är bara väldigt, väldigt ledsen och orolig för min andra katt. Det är/var mina absoluta favoritfyrbenta.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
561
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
174
Senast: MJLee
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
790
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 550
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp