ensam hemma i 8 timmar

SiZo

Trådstartare
Tycker ni det är jätte hemskt?
Själv tycker jag inte det om hunden är lugn och trygg i sig själv och får tillräckligt med stimuli när man är hemma. Givetvis får man välja ras med omsorg och tex en bordercollie kanske inte passar speciellt bra då....

Själv har jag en liten blandras som vid detta väder (regn) bara vill gå ut och kissa o bajsa 1 gång/dygn i princip.

Givetvis kan man inte lämna en unghund/valp ensam i 8 timmar, utan jag pratar naturligtvis om en vuxen hund.

Nu behöver ni inte vara oroliga över att min hund är ensam så länge, jag är sjukskriven på 100% sedan långt tid tillbaks, men jag funderade på detta bara, och kom fram till att jag inte tycker det är speciellt hemskt som vissa verkar tycka.

Min hund varvar mellan att sova och kolla i fönstrena om det kommer nån när hon är ensam, är lugn och snäll.

ang att bara göra ifrån sig så köper jag inte det som skäl till att hunden inte skulle kunna vara ensam så länge, min häst är ju för tusan rumsren och kan hålla sig från att kissa i iaf 10 timmar.

Sv: ensam hemma i 8 timmar

Jag tycker det är olämpligt att lämna sin hund ensam i 8 timmar om det sker på regelbunden basis, hundar är flockdjur och mår bäst när de är med sin flock d.v.s matte/husse.

Det finns säkert vissa individer som skulle klara av det/nöja sig (men vad har de egentligen för val?), men jag anser inte att det är optimalt. Jag som hundägare skulle vilja erbjuda det mest trivsamma/bästa hundlivet jag kan ge och där ingår inte att hunden får spendera så många timmar själv. Hade jag haft en situation som innebar så lång ensamtid skulle jag se till att skaffa dagmatte/hunddagis.

Vissa hundar klarar säkert att knipa i 8 timmar eller mer, men det betyder inte att behovet att få kissa/bajsa finns redan efter ex. 4 timmar. Jag kan hålla mig om jag måste, men nog fasiken känns det så mycket bättre om jag får gå på toaletten när jag har behov av det.

Men det starkaste argumentet för min del är dock att de är flockdjur och bör därför vara ensamma så lite som möjligt.

håller med dig, det finns såklart hudnar som KLARAR det, men de mår inte så bra att bli lämnade såpass länge regelbundet.
Och dt med kisseriet, en hund, och människor och allt vad det är kiaar oftare på dagen för att kunna hålla sig såpass länge under en natt. det 'är inte bra för en hund att hålla sig typ 11 timmar och sen ut och kissa en gång för att sedan hålla sig 8 timmar igen.
min hund lämnar jag aldrig nästan, kanske en gång i månaden och då aldrig mer än 5, absplut max 6 timmar.

för övrigt finns det en lag som säger att hundar inte får vara ensamma mer än 6 timmar väl?

jonas

Finns absolut inget försvar att en hund ska vara själv 8 timmar varje dag.
Att det kan hända nångång, det kan jag ta. Men inte att man köper en hund för räkna med att den ska vara själv varje dag när man sen jobbar...

man rekomenderar att hundar inte ska vara ensamma mer än 6 timmar/dag.

Men det är ok enligt rekomendationen att lämna hunden 6 timmar, åka hem ut och kissa med den, och sen lämna den 6 timmar igen, så skulle det bli en lag så är den ju inte hållbar för det.

Vidare så sover väl inte en normal frisk människa i 11 timmar, eller?

Om vi säger att hunden har sällskap av en annan hund, och kanske har tillgång till att kissa och bajsa (tex hundgård, hundlucka i dörren med staket utanför osv) är det mer ok då tycker ni? Eller helt OK kanske?

förövrigt undrar jag hur då min hund kan hålla sig så länge, hon säger till när hon vill gå ut, ibland vänder hon i dörren om det är dåligt värre, såg jag innan då att hon var väldigt kissnödig när hon sa till så säger jag ju till henne att gå ut då, men oftast i detta väder är hon max ute 2 ggr/dygn

Min hund är ju nu 12 år gammal och har då antagligen inte tagit skada av sitt beteende då hon är mkt pigg och glad, och har iaf inte i dagsläget något som helst problem med sina njurar eller liknande.

Anledningen att jag undrar är delvis för att mina föräldrar har skaffat ny hund igen, han är väl 7-8 månader nu, min farmor på ca 85 år passar honom om dagarna, men att hänga upp sig på en människa som faktiskt kan dö när som helst är ju lite dumt. Jag sa till dem innan de köpte hund att ska jag passa den så ska det vara en ras som inte fäller... det blev en dobberman med ca 2% flat i...:cool: så jag vill inte ha in den i mitt hus kort sagt. (givetvis ställer jag upp om det är nåt, men inte på regelbunden basis)

Men samtidigt kan jag inte känna att det är så hemskt, hundar har ingen tidsuppfattning på det sättet, så jag tror nästan det är värre att lämna den flera ggr på en dag. Så länge man aktiverar hunden ordenkligt osv när man kommer hem vill säga.

för övrigt finns det en lag som säger att hundar inte får vara ensamma mer än 6 timmar väl?

Finns det verkligen en lag som säger det? Jag trodde mer att det var en riktlinje.

Sen tycker jag att 6 timmar faktist är gränsen. Visst våran hund skulle klara sig i 8 timmar, men då skulle jag ha otroligt dåligt samvete. Jag vet hur jäkla jobbigt det är att "vara nödig" men inte få gå på toaletten.
Att sedan lämna sin hund ensam i 8 timmar regelbundet är ju inte heller något hundliv. Då kanske man ska skaffa fiskar eller nåt istället?

I slutändan är det ju upp till varje hundägare att bastämma hur länge man lämnar sin hund ensam, men JAG anser att måste hunden vara ensam mer än 6 timmar så får man försöka se till att leta efter hundvakt, hunddagis eller någon som åtminstone går ut med hunden.

Finns absolut inget försvar att en hund ska vara själv 8 timmar varje dag.
Att det kan hända nångång, det kan jag ta. Men inte att man köper en hund för räkna med att den ska vara själv varje dag när man sen jobbar...

Instämmer helt!!!

Och som du säger, hade det handlat om en dag i veckan och den knappt var ensam övriga dagar eller någon gång då och då så är det en annan sak, men då ska den ha kisspaus mellan.

Som någon säger, det är skillnad på att en hund KLARAR det och att den faktiskt mår bra av det. Har man köpt sig ett djur får man anpassa sig efter dess behov och ta sitt ansvar som djurägare. Det gör man inte om man lämnar sin hund ensam så länge och så ofta.

Men samtidigt kan jag inte känna att det är så hemskt, hundar har ingen tidsuppfattning på det sättet, så jag tror nästan det är värre att lämna den flera ggr på en dag. Så länge man aktiverar hunden ordenkligt osv när man kommer hem vill säga.

Det där är en seglivad myt som jag hoppas ska få dö ut någon gång. Givetvis kan en hund kanske inte skilja på 1-2 minuter, eller 5-10 minuter. Men det är en fundamental egenskap alla djur har, att ha en inbyggd klocka. En hund kan sannerligen känna skillnad på en timme och 8 timmar.

Instämmer helt!!!

Och som du säger, hade det handlat om en dag i veckan och den knappt var ensam övriga dagar eller någon gång då och då så är det en annan sak, men då ska den ha kisspaus mellan.

Som någon säger, det är skillnad på att en hund KLARAR det och att den faktiskt mår bra av det. Har man köpt sig ett djur får man anpassa sig efter dess behov och ta sitt ansvar som djurägare. Det gör man inte om man lämnar sin hund ensam så länge och så ofta.[/QUOTE]

fast det där är en åsiktsfråga, inte fakta ;)

jo givetvis, men inte på samma sätt som vi tänker oss 8 timmar.

En tanke, många hästar är inomhus 16 timmar/dygn, ofta utan möjlighet till social kontakt, det måste ju vara ännu värre?

en frisk människa behöver ca 7-8 timmars sömn, givetvis kan en människa sova mer, men den behöver ju inte det = man behöver inte låta hunden vara inne 11 timmar i sträck för att man sover.

Senast ändrad:

Instämmer helt!!!

Som någon säger, det är skillnad på att en hund KLARAR det och att den faktiskt mår bra av det. Har man köpt sig ett djur får man anpassa sig efter dess behov och ta sitt ansvar som djurägare. Det gör man inte om man lämnar sin hund ensam så länge och så ofta.[/QUOTE]

fast det där är en åsiktsfråga, inte fakta ;)

Det är fakta att man inte tar hand om sitt djur som man bör när man fullständigt ignorerar dess natur.

jo givetvis, men inte på samma sätt som vi tänker oss 8 timmar.

Nej dom kan ju inte direkt kolla på klockan, annars känner dom gott och väl av 8 timmar lika väl som oss. Vi är i grunden konstruerade på precis samma sätt så det vore helt ologiskt om det vore tvärtom.

så som största delen av alla hästägare gör?

Fast det är lite skillnad.
En häst bajsar och kissar i boxen och en häst har oftast en boxgranne.
Sen med hästar handlar det också lite om skaderisken. Visst skulle man kunna ha hästarna i samma boxar så att de fick mer social kontakt med varann. Men jag tror inte du skulle vilja att din häst delade box med någon annan på natten?
Men jag anser inte att det är optimalt för en häst att ha det så. Min häst går ute på lösdrift! Av erfarenheter trivs de allra flesta hästar bäst med det.

jag ser ingen anledning till att alla hästar inte skulle kunna gå ute 16 timmar/dygn istället...

men jag antar att det bara är mer accepterat helt enkelt.

visst att en häst bajsar och kissar i boxen, men flocktillhörigheten då? eller att de tex har större behov av att röra sig? och sover betydligt färre timmar än vad hundar gör...

bara försöker vända och vrida på allt och varför folk tycker att det med hästarna är mer accepterat än med hundarna, en hund kan ju faktiskt även den läras att gå på låda tex.

lämnar den "ensam", inomhus läääänge, ofta med minimal chans till social kontakt med andra hästar.

det syftar tillbaka på det du skrev:Det är fakta att man inte tar hand om sitt djur som man bör när man fullständigt ignorerar dess natur.

bara så alla vet, jag är inte sur på något sätt, utan är bara enormt uttråkad och fördriver tiden med att diskutera med er här på buke från alla håll och kanter om bara går hha!

lämnar den "ensam", inomhus läääänge, ofta med minimal chans till social kontakt med andra hästar.

Bara för att en del stackars hästar får stå inne mol allena försvarar inte det att det är okej att göra det mot något annat djur.
Dessutom tycker inte jag att man kan jämföra häst och hund, en hästs främsta flockgemenskap finner den bland andra hästar. En hunds flock är människor.
Och som sagt, hästen bajsar där den står. Om min hund skulle tvingas bajsa inne skulle hon måsta vara väldigt nödig och skämmas som en ..hund :p
Och hur snällt är det att tvinga fram en sån situation om det inte är absolut nödvändigt (typ, jag har hamnat på sjukhuset eller något).

Jag tycker att åtta timmar är rätt så lång tid att gå och hålla sig, visst att en hund kan göra det, på nätterna -men det är endå inte samma sak. På nätterna är min hund uppe och dricker en gång och sen sover hon (har jag märkt efter att ha sovit med henne i en liten friggebod i en vecka) alltså är hon mycket mindre aktiv, tarmarna rör sig väldigt lite om inte annat så hon arbetar inte fram så mycket bajs.

Man kan visst ha hund om man arbetar heltid, lösningen heter hundvakt, hunddagis eller om det går -hundgård.
En kompis till mig har sina hundar ute hela arbetsdagar men då är det en ras som kan vara ute och vill vara ute (new foundland). Det är inte alla hundar som vill sitta i hundgård heller även fast dom har de fysiska förutsättningarna (min exempelvis) hon sitter bara vid grinden och vill in.

Jag tycker det handlar om hur elak man är, faktiskt. Man kan göra väldigt mycket mot en hund, tvinga den att utstå olika situationer som inte är riktigt olagligt och inte ger några större konsekvenser för en själv som människa. Samma sak med hästar, det är inget fängelsestraff på att rida sönder sin häst och ha den inne i ett stall som är litet och skitit dygnet runt men man GÖR det inte om man är normal.
Kan man tänka så ser man till att göra det bästa för sitt djur oavsett vad det innebär.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
440
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 491
Senast: Otherside
·
Hundhälsa Jag kom hem efter nattjobb till sjuk hund :(. Han hade kräkts i hela huset under de två timmarna han var ensam hemma och även kissat... 2
Svar
29
· Visningar
2 835
Senast: Tualma
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 381

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka