ensam hemma i 8 timmar

Sv: ensam hemma i 8 timmar

Det är helt och hållet sant.
Och för vår del anser vi att det här är en bra lösning för våra hundar.
De är inte själva varje dag i flertalet timmar. Vi lägger upp våra arbetspass så att vi i flertalet dagar går om varandra (skift). Eller lediga dagar mitt i veckorna.
Sedan umgås jag och tränar med mina hundar i många fall, mer på min lediga tid än vad jag ser att många andra hundägare faktiskt gör. Den tiden man är hemma, är minst sagt lika viktig. Det är inte bara att vara hemma som räknas. Utan vad man gör med den tiden.

En sanningens ord :), vilket jag tror ibland glöms bort av alltför många.

Har inte läst hela tråden. Jag tycker uppåt 5 h på regelbunden basis är ok, alltså flera ggr i veckan, om hunden i övrigt aktiveras väl. ( h någon endaste gång i undantagsfall (kanske en gång i månaden, max), men inte mer OM hunden är trygg med att vara ensam och VÄLRASTAD innan den lämnas.

Jag kan också hålla mig en dag, men det är inte trevligt.

Min hund höll sig så länge att hon fick UVI (hon vägrade kissa på gräsmatta, hon ville ha skog) Så bara för att en hund KAN hålla sig, säger det inte så mycket om det är hälsosamt...

Anledningen till det är att de trivs bäst utomhus. Deras päls och instinkter är gjorda för det.

Det där är ju på individ- (och ras-) nivå. Min gamla hund lämnade mig aldrig. Hon ville inte ens vara lös utomhus på gården om jag var inne. Andra smarta hundar kan ju i alla fall tänka sig att krypa under huset eller ligga och slappa under en buske bara för att det är skönt att vara ute. Men inte min gamling. Nej nej. Hon skulle aldrig vara i hundgård. Sen finns det som sagt hundar som aldrig vill komma in :) Man får vara lite smart vid val av ras (och individ, men det vet man ju inte när de är 8 veckor dock) om man ska ha hundgård. En del trivs jättebra med det!!

Helt sant. Våra två som helst bor ute, är ju raser från den kalla sidan av världen ;)

De andra tre har också hundgård sedan en kort tid tillbaka (tidigare var det att alltid åka hem på lunchen) med uppvärmda hus för kommande vinter och halm och favoritsängen, kudden eller filten. Dessa kommer endast att vara ute när vi är på arbete eller ska någonstans. De trivs oerhört gott i sina gårdar - och givetvis får de mycket motion och stimulans när de inte befinner sig där.

En man ovanför oss har 4 Schäferhundar som alltid bor ute. Här är det vanligt att de hundar som "kan" faktiskt bor i hundgård över nattetid. Det är jag som lider mest av att inte få ha mina unghundar att kramas med .... Men, de sover utanför mitt sovrumsfönster i alla fall ...

Ops, nu kom jag utanför vad tråden handlade om.
Beklagar TS!

*KL*

Jag håller med majoriteten i tråden. 8 h per dag är helt oacceptabelt, annat än i undantagsfall, och då om det är kris och katastrof, eller något händer oförutsett - t ex bilen pajar på vägen hem. Aldrig 'planerat' 8 h pga jobb eller liknande, än mindre varje vecka.

4-5 h på daglig basis anser jag är okej, men där går gränsen.

Hundgård gör ju att rastningsproblemet försvinner, men jag kan generellt inte anse att 8 h/dag i hundgård är okej heller, men där beror det otroligt mkt på - hur hunden trivs i hundgård, hur hundgården är berikad, vad som sker under de timmarna hunden inte är ensam/husfolket sover.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
440
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 491
Senast: Otherside
·
Hundhälsa Jag kom hem efter nattjobb till sjuk hund :(. Han hade kräkts i hela huset under de två timmarna han var ensam hemma och även kissat... 2
Svar
29
· Visningar
2 836
Senast: Tualma
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 381

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka