ensam häst.

jassica

Trådstartare
min häst kommer att bli ensam från den 8 februari då jag på grund av olika omständigheter måste göra mig av med min sällskapsponny.

jag har satt ut anonns om att någon får stå i den tomma boxen helt gratis då jag vill få sällskap till min, eftersom att jag inte kan skaffa en till häst av diverse skäl.

dock ligger mitt stall lite avsides och det är inte många som svarat på anonnsen, och de flesta har varit under 18år, och man lär nästan ha körkort om man ska stå här, för bussarna går inte så bra.

så till min fråga, vad kan jag ha som sällskap till min häst? han är van med alla djur, jag har funderat på ett får, detta är bara en nödlösning, och jag hoppas jag får napp på min anonns, annars vetj ag inte vad jag gör.

han lider absolut inte av att gå ensam han tycker det är skönt, men hästar är ett flockdjur och det är nog mer jag som lider än honom.

någon som har ett annat sällskap till sin häst förutom en häst?

tacksam för svar.

Sv: ensam häst.

Mitt Shettis sto hade ett får o en kanin som sällskap i stallet ;)
Så får funkar väl eller get kanske? :)
Lycka till!

jag svarar till allihop, en get vill jag inte ha då jag tycker det luktar såhimla vidrigt när de pissar. så isåfall blir det ett får. en kanin vill jag inte heller ha, eftersom den kan jag ju inte direkt ta ut i hagen, då rymmer den nog och blir uppkäkad.

tack för svaren!

Vet inte om det här stämmer, men jag har fått höra att de inte luktar lika illa om man kasterar dem? Eller om det är en hona för den delen.. Och alla raser kanske inte luktar lika heller? Jag vet inte.
Jag kan ta över den om det stinker för mycket haha! Jag har alltid älskat getter, ska banne mej skaffa en när jag har tid och råd.

Vet inte om det här stämmer, men jag har fått höra att de inte luktar lika illa om man kasterar dem? Eller om det är en hona för den delen.. Och alla raser kanske inte luktar lika heller? Jag vet inte.
Jag kan ta över den om det stinker för mycket haha! Jag har alltid älskat getter, ska banne mej skaffa en när jag har tid och råd.

ja jag har för mig att det är bockarna som stinker, jagh ar hört att de tar ut hela härligheten som visst ska vara väldigt lån sen pissar de ner sig själva:crazy: blä!

sne tycker jag nog att får är lite sötare, inte för att det har någon betydelse men.

haha ja isåfall kanske jag kan skicka herr get på bussgods! ;)

Det är bockarna som luktar. getter luktar inte mer än får, men de är oftast mer sociala samt att man sliper klippa dem

Men är det får du vill ha så ta det.

Jag tycker det är fel att ha en annan djurart än häst som sällskap till sin häst.
Skulle du vilja leva med endast en hund som sällskap? Inegn annan kontakt med människor?
Visst kanske ett kort tag tills du hittat nått annat, men jag tycker inte det är så smart under en längre period.
När jag köpte min shettis för många år sen hade hon gått med får i några år, och hon gick själv hos mej några veckor efter jag köpt henne, visst funkar det(med vissa hästar) men jag tyckte väldigt synd om henne under den tiden.

I ett stall jag stått innan fanns ett inhyrt får..kan medela att stallet inte "luktade stall"...
Min ponny gick med bara kossor om somrarna och han vart överlycklig när det var ihopsläpp md korna..:)
Det kanske finns nån bonde med får/kor/? i närheten som kan låna ut ett djur till dej medans du väntar på att nån lämplig kan flytta in i stallet?

Gratis box & inget svar???? I denna del av landet letar många med ljus och lykta efter lediga boxplatser!!!
Du har inte möjlighet att ha TVÅ boxplatser till? Jag känner till två par "mor&dotter med häst&ponny" som söker plats på samma ställe. Det kanske är likadant hos er? Kunde tipsa - men lite långt till Gävle....! Även med körkort!

Jag skulle inte under några omständigheter ha en häst ensam. Andra djur kan inte kompensera en annan häst. Kan man inte ha två hästar anser jag att man inte ska ha någon!

MVH Russin8

Om jag förstod TS rätt är detta en nödlösning till anat är ordnat.

Tänk om det bara tar två veckor innan det kommer hästkompis. Sk ahon sälja hästen i två veckor och sedan köpa tillbaka den?

Jag skulle inte under några omständigheter ha en häst ensam. Andra djur kan inte kompensera en annan häst. Kan man inte ha två hästar anser jag att man inte ska ha någon!

MVH Russin8

Det står att det är en NÖDLÖSNING ovh får jag inte tag på hästsällskap vet jag inte vad jag ska göra, men ska jag vara helt ärlig så tro jag inte min häst dör om han får sällskap av ett får i tex någon vecka. eller vad tro du? eller du kanske vill köpa min häst så kan ajg köpa tillbaka honom när jag fått sällskap? det borde du ju ställa upp å eftersom det är såå hemskt att ha honom själv. jag är ingen elak människa utan ser till min hästs bästa och jag kan inte skaffa en till häst så är läget, tyvärr.

Som jag förståd det så funderade hon på att skaffa ett annat djur istället för en häst. Och det är inte rätt anser jag. Men visst, handlar det om en nödlösning för en kortare period så är det väl ok.
Men att permanent ha en häst ensam är inte rätt.

MVH Russin8

Om jag förstod TS rätt är detta en nödlösning till anat är ordnat.

Tänk om det bara tar två veckor innan det kommer hästkompis. Sk ahon sälja hästen i två veckor och sedan köpa tillbaka den?

tack!:bow: vissa verkar inte läsa igenom tråden så noga. det är en ödlösning, och går tiden och jag inte får tag på något sällskap då får jag ta till andra åtgärder som jag helst inte vill tänka på.

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 462
Senast: tanten
·
Foder & Strö En person som har 160 hög hästen på box 16 timmar/dygn, ensam i liten hage som är 20x15 meter 8 timmar/dag, och som enbart får 10 kg...
2
Svar
34
· Visningar
3 001
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag vet, att det enligt lag inte är tillåtet att ha sin häst ensam. Men vad gör jag, när min hästs kompis blivit såld? Jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 096
Senast: Sporthorse
·
Hästmänniskan Hur länge får en häst stå ensam utan hästkompisar? Säg att man har en trygg och cool häst som kan stå själv i stall och hage. Man vill...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 382
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar