Ensam häst?

Jen84

Trådstartare
Har dagens problem.

Har ett treårigt sto, som just nu går ensam i hagen.

De två hästar som går i hagen bredvid har vi testat att släppa ihop henne med, det fungerar inte. Min häst blir utjagad ur hagen, vilket resulterar i trasig hage och lösa hästar.

En annan häst, fyra årig valack står i hagen bredvid, vi funderar på att släppa ihop honom med mitt sto.

Nu min fråga, är ett sto + en valack en bra idé? Stoet i fråga har inte gått ihop med valack tidigare. Valacken har gått ihop med ett sto tidigare (mamman) och smågnäggar/brummar lite när jag går förbi hans hage med mitt sto. Valacken behöver gå upp lite i vikt och har i nuläget fri tillgång på grovfoder i hagen, mitt sto behöver gå ner lite i vikt och har inte fri tillgång på grovfoder i hagen. Båda hästarna är dessutom broddade runt om, går inte att skruva ur brodden..

Kan det fungera eller är det bättre att hon får gå själv? Vill inte ha skador på hästen, vill inte att hon ska bli tjockare än vad hon redan är och vill inte ha lösspringande häst. Men jag vill ju samtidigt ha en lycklig häst, och hon blir inte lyckligare för att jag lindar in henne i bubbelplast av rädsla för att hon ska göra illa sig... Däremot så har hon kontakt med andra hästar, de kan nosa över staket och genom boxväggar, men det är ju inte samma sak som att gå i samma hage...

Tankar på det hela?
 
Sv: Ensam häst?

Prova släppa ihop dem. Fungerar det inte så är det "bara" att plocka ut henne från hagen igen :) Valack och sto kan gå bra tillsammans. Flera ston och en valack, men aldrig flera valacker och ett/få ston -är en "tum-regel" jag har iaf
 
Sv: Ensam häst?

Prova släppa ihop dem. Fungerar det inte så är det "bara" att plocka ut henne från hagen igen :) Valack och sto kan gå bra tillsammans. Flera ston och en valack, men aldrig flera valacker och ett/få ston -är en "tum-regel" jag har iaf

Utom min och hans kusin:). De samsades alldeles utmärkt om stona.
 
Sv: Ensam häst?

Man brukar avråda ifrån att ha ston ihop med valacker. I det här fallet där valacken redan hummar efter henne låter det inte som någon bra lösning.
Risken för att valacken kommer att försöka betäcka stoet är stor. Då finns både de vanliga riskerna med betäckning och risken för att stoet ska få infektion i livmodern.

Att en hingst är kastrerad och valack är inte lika med att han inte vill och inte kan betäcka ett sto. Det enda som det är lika med är att det inte kommer att bli något föl av det.
 
Sv: Ensam häst?

Hästar bildar flockar fast de har staket mellan, även om en kompis klart är bäst så lider de inte av att gå i egen hage om de kan nå andra hästar över staketen. Jag skulle inte släppa ihop med broddar och så olika matvanor, bättre de går bredvid varandra och att man kan prova släppa ihop senare i vår utan brodd isf.
 
Sv: Ensam häst?

Tänk om fler kunde fatta det. Grannens blandflock (ridskola) har full betäckning pågår så fort det är lite brunstiga ston, så otroligt dumt.
 
Sv: Ensam häst?

Jag skulle varken släppa ihop henne med valack eller med broddad häst. Så otroligt onödig skaderisk. Jag ser till att hopsläpp sker under obroddad säsong, samt med samma kön om det är möjligt.

Jag provade att sätta ihop mitt sto med valack i våras eftersom inget alternativ fanns, men det funkade bara tills min brunstade och han återupplevde hingståren. Då skickades valacken ut (av mig) i förebyggande syfte. Enda gångerna jag kan tänka mig att sätta mitt sto med valack är om det 1. inte finns något annat alternativ 2. är en valack som är väl berövad med brunstiga ston.
 
Sv: Ensam häst?

Svarar fler med samma inlägg...

Då är det med andra ord inte bara jag som är nojig. Jag är ju rädd om min häst, vill att hon ska hålla sig skadefri. Samtidigt så vill jag ju ha en lycklig häst som får ha ett bra hästliv.

Jag märker ju nu när hon går själv i hagen att hon är betydligt lugnare jämfört med när hon gick med de andra två där det inte fungerade. Nu är hon dessutom på rätt sida om staketet.

Jag är ju lite skeptiskt till valack och sto i samma hage, min är dessutom brunstig året runt vad det verkar, och då jag märker att valacken brummar redan när de har staket mellan sig så känns det lite vanskligt. Jag vill ju som sagt inte ha skador på min häst, och jag har inte så att jag kan övervaka vad de sysslar med i hagen...

Just nu lutar det åt att hon får gå kvar i egen liten hage.... Lättare att påverka fodringen, och mindre risk för skador. Hon har ju i alla fall hästar att nosa på över staketet...
 
Sv: Ensam häst?

Om det är ett långsiktigt problem att hon inte har lämpliga hagkompisar skulle jag överväga att flytta hästen. Den är ju så pass ung att det känns viktigt både för mental och fysisk hållbarhet att den går i större hagar med kompisar.
Jag var beredd att flytta min innan jag hittade nuvarande kompis, då hade hon fått gå ensam i 9 månader bortsett från några veckor med valacken... hon är så pass mkt lyckligare då hon har hagkompis så jag inte vill ha henne ensam i onödan. Vill heller inte att hon glömmer bort hur man umgås med andra hästar, då hon okomplicerad i sällskap och jag vill ha en häst som kan gå med andra på sikt. De blir ju lätt lite egensinniga om de går ensamma för länge, speciellt om de tingas till det från att de är unga. Jag tycker att det blir som att de glömmer hur det ska gå till och sedan inte funkar i grupp senare under livets gång :(
 
Senast ändrad:
Sv: Ensam häst?

Att släppa ihop två hästar för första gången där båda är broddade bak hade jag undvikit så långt jag kan. Ston och valacker kan funka tillsammans men jag hade inte vågat prova där valacken redan hummar efter stoet, definitivt inte om de båda är broddade!
Har de dessutom helt olika foderbehov talar det ytterligare för att låta bli att släppa ihop dom.
 
Sv: Ensam häst?

Finns ingen anledning att släppa ihop broddade hästar som inte känner varandra. Jag föredrar också könsenhetliga flockar men nu har jag mitt sto tillsammans med en valack och det finns tack och lov inte tillstymmelse till betäckningstendenser. Det är dock ganska vanligt att det sker så man bör vara väldigt vaksam.
 
Sv: Ensam häst?

Det finns en stoflock, men de släpper inte in nya hästar i den förrän till våren då hästarna är obroddade.

Men då lutar det åt att min lilla fröken får stå i egen hage fram tills det blir vår. Vill varken ha broddskador, staketskador eller betäckningsskador på henne.
 
Sv: Ensam häst?

Vänta tills våren, brodd, lera och is är inte direkt bra förutsättningar för ihopsläpp.
 
Sv: Ensam häst?

Min erfarenhet är att ETT sto o EN val går mkt bra att släppa ihop. Bättre än 2 sura tanter.
Broddarna är ju ett dilemma.
Jag skulle sätta dem i hagar jämte o se om han bara pratar eller om han fäller ut. Självklart är hennes gensvar av betydelse.

3åringar brukar inte vara så bitchiga. Hagens storlek är också av betydelse.

3 hästar leker sällan bra såsom människor. En hamnar utanför. I synnerhet om den tredje kommer till ett redan etablerat sällskap.
 
Sv: Ensam häst?

Jag ville ha en valack som kompis till min häst (bara två boxar) och har haft två olika. Ingen funkade 100 %. Nu står det ett sto här och hon är brunstig typ hela tiden men min valack fattar nada. Och de funkar mycket bättre ihop. Min valack har gått med äldre sto från 2.5-8.5 års ålder innan utan att fatta något med brunstiga ston.

Det finns "riktiga" valacker mao verkar det som.
 
Sv: Ensam häst?

Kan tillägga att jag hade ett shettis sto och en ponny valack i samma hage och box i ca 12 år, såg en gång att ponnyn försökte betäcka, varpå gång fick ett ordentligt kok stryk av shettisen. Sen var det bra med det och han försökte aldrig igen.

Men hade inte velat ha skor på dem vid ihopsläppet..
 
Sv: Ensam häst?

Prova släppa ihop dem. Fungerar det inte så är det "bara" att plocka ut henne från hagen igen :) Valack och sto kan gå bra tillsammans. Flera ston och en valack, men aldrig flera valacker och ett/få ston -är en "tum-regel" jag har iaf

Vi har tre valacker o två ston. Funkar utmärkt. :)
 
Sv: Ensam häst?

Delvis
KL. Det är skillnad på att i inackorderingstall ha ston o val ihop -där hästar kommer o går.

Flockar som går hela livet ihop är annat.

Visst kan det finnas ngn enstaka val. som har lite drift kvar o den får väl gå med val.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 656
Senast: jemeni
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 299
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 378
Senast: mars
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 557
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp