Ensam häst i hagen?

Riley

Trådstartare
Har ett dilemma vad gäller min häst och årets bete. Vi har just stängslat betesmarken och allt är klart för att släppa - om det inte vore för att vi inte hittat något sällskap åt henne. Som det är nu går hon i en grushage, ensam, och har kompisarna i en hage bredvid (hon kan inte gå där eftersom marken är för mjuk och hon för stor/tung), och därför är jag väldigt mån om att få ut henne i sommarhagen så fort som möjligt.
Jag har alltid varit emot att ha hästar ensamma, men nu gäller det ju förhoppningsvis bara en kort period och därför börjar jag tveka. Och samtidigt tycker jag det känns så jävla illa att hon ska behöva gå ensam i sin grushage när det snart är mitten på juni och gräset växer i överflöd.

Ett annat alternativ är att hon går ensam i gräshagen under dagen och får komma in i stallet till hästkompisarna på kvällen/natten, men det är inte heller någon långsiktig lösning eftersom de andra snart åker på sitt eget bete och då blir hon ju själv vilket som.

Men som sagt, vågar man låta henne gå där själv tills dess att vi hittat en till häst? Eller blir det ett alldeles för stort psykiskt lidande? Delge mig era åsikter.

Sv: Ensam häst i hagen?

Beror alldeles på hästen. Somliga klarar det bra och andra inte. Men visst är ju sällskap att föredra.

Kan ingen annan gå med henne tills alla andra åker på bete? Då kanske ni hunnit hitta en häst till henne.

På sommaren så tycker jag det är viktgt med en kopis som viftar flugor mm.Det är väl den årstiden som dom behöver mest sällskap.

Tyvärr inte, det är verkligen stört omöjligt att hitta på andra hästar ens för en kort stund, alla har redan egna beten.

Eller ah du kanske menade nån av de andra i stallet? Det finns isåfall bara två hästar till och de går ju som sagt redan i en gräshage med varandra, så där funkar det inte heller.

Beror som sagt helt på hästen.

Hysta in henne i beteshagen, ser hon ut att må gott så kör vidare på det. Blir hon stressad och uppvisar beteenden som tyder på att hon inte trivs, då får du tänka om.

Men hon lär inte dö eller börja hata dig för att ni provar. ;)

Varför skulle inte alla tre hästarna kunna gå i samma hage?

Samma tanke fick jag. Då har man ju också två hagar att variera mellan.

TS: sök på nätet. Tycker man läser ofta att folk vill ha ut sina hästar på bete på sommaren.

Beror alldeles på hästen. Somliga klarar det bra och andra inte. Men visst är ju sällskap att föredra.

Vi har en shettlandsponny som gick själv ca 2-3 veckor eftersom vi väntade på att jag skulle få min ny Häst.
Jag tycket så synd om honom och vi hittade ingen som ville ta dit sin häst för nån vecka så han fick gå själv tills dem andra Hästarna kom,men han verkade inte bry sig nämnvärt.
Fast dem är ju flockdjur så dem ska ju inte gå själva egentligen.

Hej!

Här kommer kloka råd, eller ja.. ialla fall råd från någon som suttit i samma sits förra sommaren.
Håller nog med föregående talare att det varierar från individ till individ, vissa klarar det bra,(även om de naturligtvis hade föredragit sällskap) och andra fixar det inte alls helt enkelt.
Vi hade inte heller något val förra året då vi stog i ett inackorderingstall som inte tillhanda höll sommarbete och ingen som ville sammarbeta.

Vår fröken klarade det bra första veckorna, men sedan deppade hon ihop totalt, sprang längst staketet och gnäggade när jag kom och åkte, näe usch, hon mådde pyton, men det löste sig med sällskap under sommaren som tur var! :crazy:

Mitt råd ialla fall är att du provar, det kan lika gärna gå som inte gå, och om inte annat så har du några veckor till på dig att leta efter en kompis! Och ska du börja så passa på nu, medan den kan sova hos de andra på natten. Har hört om många exempel där det funkat kanon under en kortare period. (min donna hade dock föredragit grushage och sällskap framför en stor saftig gräshage själv). Och tro mig, du kommer se på hästen om den börjar må dåligt.

Men jag håller med det känns så hopplöst ibland! Tänk att det ska vara så svårt att hitta sällskap som passar, tänker på alla alternativa sällskap vi haft, hästar som inte gått ilag (min är ranglåg) och hästar som inte klarar av att stå kvar själva när man rider ut, phu! Ja det är sannerligen inte enkelt att bara äga en häst alla gånger. Själv ska jag köpa en sällskapsponny så fort jag börjar jobba och blir rik! :idea:

För att de andras hage är för liten för att hysa fler. De har ingen möjlighet att följa med till min hage heller eftersom det redan är klart med den andra sedan länge.

TS: sök på nätet. Tycker man läser ofta att folk vill ha ut sina hästar på bete på sommaren.

Har självklart sökt, men det är dåligt med folk som söker bete. I alla fall i vårt område.

För att de andras hage är för liten för att hysa fler. De har ingen möjlighet att följa med till min hage heller eftersom det redan är klart med den andra sedan länge.

Har självklart sökt, men det är dåligt med folk som söker bete. I alla fall i vårt område.

Du nämnde något om att hon är för tung för de andras hage - vad menar du med det?

Hon kan inte följa med de andra hästarna tilld eras bete då?

Lycka till!

Nästa år kör nog jag också på din linje om att bli rik och köpa sällskapshäst. :D
Men jag ska nog göra så att jag provar, har ändå inte så mycket tid att röra mig på innan de andra åker. Är mest orolig för om hon freakar på natten när ingen är där och kan se eller höra det, det vore inte så kul att hitta en sönderstressad häst nästa morgon.

Ja, det är ju något med att de ska fungera ihop också. Det skulle inte förvåna mig det minsta om vi väl hittar en annan häst och det blir storbråk första dagen. Om inte annat får jag väl slå upp ett tält och hålla henne sällskap själv :devil:

Marken är som sagt för mjuk och hon förstör den helt med sin tyngd. Och betet i den andra hagen räcker alldeles precis till stallkompisarna, det får inte plats någon mer.

båda mina hästar klarar det JÄTTEFINT med att gå ensamma.
just nu i skrivande stund går min ena häst ensam på gården o betar ur gräshagen. Han stog även ensam i stallet under natten.
inga som helst problem. Deppad är han verkligen inte. går o betar, kollar vad vi eller dom andra djuren (hund, katter) gör. går o duschar han i hagen ibland o han verkar nöjd. Ibland drar han ett rejs i hagen o busar och mellan varven rullar sig o mår gott.

att hästar skulle vara deprimerade utan andra tycker jag är lite...påhittat. Det är från individ till individ och hur långa perioder man talar om. jag tar hem min häst bara imellanåt. är hemma 1-3 dagar o är helt ensam. INGA problem. I vanliga fallet står han inhyrd med andra hästar så han ser dom regelbundet annars.

har tagit hem andra hästen också och samma reaktion där.
inga problem alls. den hästen är nästan mera harmonisk här än bland andra.

jag tycker att en häst med bra psyke ska klara av att gå ensammen om det rör sig om korta perioder.
(då menar jag inte utstängd, att aldrig få se andra hästar, att aldrig vara bland andra hästar osv...utan just att klara av att bli det imellanåt)

Är det bara en väldigt kort period kan det säkert fungera, om hästen pallar med det.
Men jag tycker personligen att det är lite elakt, för som någon skrev så är det väldigt skönt för dem att ha hästkompisar just på sommaren för att vifta bort alla flygfän.
Samt brukar många hästar känna sig otrygga under natten, samt sova dåligt iom att de måste vakta själva.

Hästar brukar vara jättelätt att hitta så här års. Det är ju mängder med folk som gärna lånar ut sina hästar över sommaren..

*KL*

Tycker som de övriga att de är olika från häst till häst. Hade min häst själv en vecka innan jag kunde flytta han till nya stället och jag har aldrig mått så dåligt i hela mitt liv. :crazy: Han HATAR att vara själv, det var verkligen den värstan veckan i våra liv. Medan en kompis häst går själv nu sen några dagar tillbaka (från sällskap imorgon) och klarar det fint. Så det är olika. Men min personliga åsikt är att de inte ska behöva vara själva.

Du har ingen ridskola i närheten du kan ringa till och höra om de har någon häst som ska gå på bete och som du kan få låna?

Hästar är väldigt olika, och du vet nog bäst själv hur just din häst reagerar på att gå ensam.

Mina tre är visserligen vana att gå tillsammans, men två av dem klarar även att vara ensamma - den tredje blir jätteledsen om de andra två går ifrån henne.

Och om jag tittar ut genom fönstret just nu ser jag grannens varmblodstravare - han har gått ensam på gården så länge att han har glömt att det finns något som heter hästsällskap :cool:

Immer

Marken är som sagt för mjuk och hon förstör den helt med sin tyngd. Och betet i den andra hagen räcker alldeles precis till stallkompisarna, det får inte plats någon mer.

varför kan inte din häst ta med sig de två andra till hagen som ni har stängslat? Jag kanske har missat nåt men jag undrar....
Hon kan tydligen inte gå i deras hage men varför kan inte dom gå i eran hage?

måste skriva att jag upptäcke att hästen min är kompis med en av våra 4 katter. katten ligger brevid honom i hagen o han går o pussar på henne :love: så söta!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 946
Senast: Unafraid
·
Hästvård Eftersom jag blivit med hingst är jag väldigt nyfiken på hur andra håller sina hingstar. Är det fortfarande så att det direkt innebär...
2
Svar
25
· Visningar
5 521
Senast: Dopy
·
Hästvård Vår gamla sjukliga häst har alltid varit ranglåg och oftast blivit utstött i flock . Det har gjort ont att se. Ibland har hon hittat en...
2
Svar
30
· Visningar
4 110
Anläggning Jag har hamnat i ett dilemma,skulle gärna vilja höra hur du skulle resonera och göra. Står på ett jättetrevligt stall som funderar bra...
Svar
14
· Visningar
1 395
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama