Ensam fånghäst på helinackordering. Tips och råd tack!!!

Iser

Trådstartare
En del praktiska frågor dyker upp när man som jag har en häst på helinackordering som nu har drabbats av fång och därför har andra krav på skötsel, vård och fodring än de andra hästarna i stallet. Hoppas att ni kan hjälpa mig att hitta bra lösningar genom att svara på några av mina frågor...

Som sagt står hästen (eller ponnyn kanske man ska säga - haflinger) på helinackordering. Det ingår alltså allting foder, hösilage, spån, utsläpp, insläpp, mockning etc i priset. Allt jag egentligen ska göra är att sköta allt detta en helg varje månad (samt betala min räkning varje månad). På senaste har det dock blitt så att jag har valt att göra en stor del av detta själv, eftersom jag har fått ett stort kontrollbehov efter att hästen fick fång samt att jag inte vill uppfattas som en "besvärlig och krävande" inackordering, så jag hjälper så gott jag kan, för att det inte ska bli mer jobb än vanligt för alla andra som sköter om hästarna.

Det går sakta framåt nu och jag hoppas att framåt hösten kunna få en mer normal arbetsbelastning igen när det gäller hästen och försöka hitta ett smidigt sätt att sköta om honom igen, så att det inte ska innebära för mycket extra arbete. För det har nog varken jag eller stallägarna tid med i längden.

Det känns som att problemen som kommer att kunna dyka upp i första hand rör sig om grovfodret. Som sagt ingår det hösilage i stallhyran, men jag vågar inte ge min hösilage längre efter fången, då de har haft väldigt skiftande kvalité på det hittills och min pålles mage pallar inte med det.

Därför har jag nu under våren och sommaren köpt eget hö i småpartier. Jag tänker även i fortsättningen att köpa eget hö, men här börjar problemen.

1) I stallet finns inget bra utrymme för lagring av hö. Jag kan därför max ha 30 småbalar där i taget om de ska ha plats med sitt hösilage också. Går det att lagra hö i ett vedforråd med jordgolv om man lägger det på pallar? Det är enda möjligheten jag har hemma, men då kunde jag åtminstone köpa liiite större partier åt gången och lagra hemma... Eller finns det några andra bra förslag på hur man löser detta problem?

2) Fram till nu har min häst gått ensam och det har därför inte varit svårt att hantera eget hö. Men hur gör man när han ska börja släppas i hop med de andra igen? Han lär ju vara mer intresserat av de andra hästarnas hösilage än sitt eget hö och eftersom han inte är ranglåg, kommer ju då hans hö att bli uppätit av någon annan.

3) Han kanske kan gå själv i grushagen en del av dagen och få sitt hö där, men hur stor är risken för sandkolik då? Och vad gör man för att undvika detta? Hur gör ni andra som har hästar i grushage?

Jag inser att det enkla svaret på dessa frågor är att låta honom gå själv i fortsättningen. Men jag anser inte att det är något riktigt hästliv, så jag hoppas att någon här har några bra och banbrytande idéer på dessa problem:idea:

Hoppas tråden ligger på rätt forum...
Ursäkta det långa inlägget!:angel:

Sv: Ensam fånghäst på helinackordering. Tips och råd tack!!!

höet kommer nästan garanterat att mögla då.

jag tycker att du ska flytta till ett stall som passar er bättre, dvs ett ställe där dom fodrar med hö! inte så kul för din häst att stå ensam i grushage hela tiden.

Hmmm... trodde väl någon skulle föreslå det. Jag är inte helt främmande för att flytta honom om jag hittar något bra ställe och jag har öron och ögon öppna i fall det rätta skulle dyka upp. Men eftersom vi trivs där vi står nu och han tidigare har flyttat en del, vill jag helst bara flytta om det är något jag känner är varaktigt och riktigt bra för oss båda, och något sånt har jag inte hittat än.

Dessutom har jag nu finasierat en stor del av grushagen pga att min häst behövde den, så jag vill ju gärna hinna få lite nytta av den själv också... Jag vet att flyttning kan bli ett alternativ, men hoppas att någon kan hitta på lite andra idéer...;)

Att flytta är nog det jag också skulle satsa på.
Men annars prata med någon av de andra hästägarna om de kan ha sin som sällskap åt din. Då kanske ni kan använda ditt hö i hagen och sen kan den ta andra på nätterna.
Beror ju lite på hur mycket du vill lägga ut och hur mycket du får göra för stallägarna.

När det gäller koliken så kan ni ju fodra i lådor, så att det inte hamnar direkt på marken.

Tack för svar! Puttar lite:angel:

Vi har en kolikhäst i stallet som drabbats av sandkolik och till honom har dom satt in en pall med spånskiva på och 2 st pallkragar. I den får han sitt hö. Han står även i en egen hage då han har annat hö än övriga hästar. Kan oxå säga att hans ägare har testat x antal metoder för att få honom att sluta pilla i sanden och detta är det som funkar bäst + att vara noggrann med att mocka hagen.

Är det mycket extra jobb för den som höfodrar i hagen att flytta över honom till grushagen så han får äta där för att sen flytta tillbaka igen?

1) Vi förvarar vårt hö i ett uthus med jordgolv och korsvirkesväggar modell äldre (lite hål i överkant). Vi har klätt väggarna med presenning, lagt lastpallar på golvet och presenning på det och sedan har vi byggt upp en innervägg med halmbalar liggande på sidan. Vid något tillfälle har vi saltat höet. Vi har inte fått en enda dålig bal. Kan du inte lagra höet så får du väl köpa ett parti hö som ligger på någon annans skulle och köra och hämta efter hand. Måste du ändå köra hemifrån dig med höet så kan du väl lika gärna ha höet hos grannbonden?

2) Finns det möjlighet att ha din häst ihop med bara en annan häst? Isåfall kanske du kan bjuda den hästen på lunchhöet? Eller är det många fodringar som sker ute i hagen?

3) Jag har haft hästar i grushage pga fång under långa perioder och aldrig haft problem med sandkolik.

Lycka till!

Jag är lite inne på samma linje som FlipTheFrog. Hö har jag inget bra förslag på lagring, jag har övergett hö helt enkelt för jag inte kan lagra det så det tål de här emla blöta vintrarna med HÖG luftfuktighet.

Men ang fodra i hage, så enklaste om det inte är många fodringar är ju om du endera kan bjuda en hagkompis på hö, eller om någon annan vill köpa in sig på ditt hö?

Vad gäller sandkolik så vi har inte sand, men jag fodrar ändå ovan mark. Har lastpall med 'väggar', så det blir som en låda. Du kan köpa pallkragar t ex från Granngården, och sätta på en lastpall, och bygga upp lagom höjd. Vet flera som har så, fungerar kanonbra, och man slipper spill som blir nedtrampat med.

Tack för tipsen...

Jag har själv funderat på detta med att dela lunchhö med någon annan, men sen är ju problemet att det inte finns utrymme att lagra hö i stallet. Det finns alltså dåligt med plats för två olika sorters grovfoder. Men ska kanske kolla upp om det finns någon granngård, där man kan lagra. Annars håller jag tummarna för att det inplastade höt som jag hittade i går ska ha bra värden. Det skulle nog underlätta en del.

Tack alla för er funderingar... tar tacksamt emot fler...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 746
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 168
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 187
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar