Ensam eller med hästkompisar i hagen?

Sv: Ensam eller med hästkompisar i hagen?

Min häst går med för närvarande 6 andra hästar - förväntas bli 14.

För att jag tror att hästen trivs bäst av att gå med så många hästar som möjligt.

Finns inga fördelar med ensam häst i egen hage.

mina två hästar går tillsammans. ett varmblodsto och en nordistravarpojk. de trivs jättebra, helst nu på våren står de och myser/kliar varandra mkt. hon är ranglåg och han ranghög, de vet sina platser och det funkar super! :banana:

Min häst går i samma hage som nästan alla andra. 8 st går i samma hage fast nu går 2 st i Sjukhage annars ska alla gå tillsammans.

Fördelar: Dom kan busa av sig och hästar är flockdjur och behöver varann.

Nackdelar: skaderisk.

Står din häst ensam eller med andra hästar i hagen?

Våra två (en d-ponny 21 år och ett halvblod 22 år) går i varsin hage.

Varför/varför inte?

För två år sedan, när de gick tillsammans, blev ponnyn illa sparkad av halvblodet = 3 dagar på Strömsholm och flera månaders konvalecens! Tyvärr är hagarna så små (inte eget stall/hagar), så jag har inte vågat släppa ihop dom igen!! De går ändå "grannar" med varandra, och jag har sett dem stå och "gosa" över tråden!
Jag tycker av princip att ingen häst ska behöva gå ensam, men nu när båda är gamla har jag varit rädd att om ngn av dom blir skadad kanske de inte blir bra igen!!!

För/nackdelar med de båda allternativen?

Fördelar: sällskap!!
Nackdelar: skaderisk!!

Tillägg: På betet (som däremot är STORT:banana: ) ska vi försöka släppa ihop dom, håll tummarna för att det går bra! :bump:
För två år sedan skulle ponnyn gå med en annan ponny på betet, men efter att ha hållit på och "gjort upp" i en hel månad (ingen gav sig och ägarna till betet höll på att få spader på allt "skrikande" dag och natt!!) fick vi sära på dem! Ponnyn och halvblodet har dock gått tillsammans med andra på betet, och det har gått bra :confused: Någon som vet om det är vanligt att båda är lika envisa? Har läst att rangordning alltid finns, men kan två "stå lika högt i rang" :confused:

Hon står med två valacker. Anledning: Ingen häst ska behöva gå ensam om det inte är ett absolut nödvändigt fall.

Jag har två hästar, den vallacken går i "flock" med 5 andra hästar. Min andra vallack går själv, därför att han vart hingst länge och han kan därför inte gå tillsammans med ston, han funkar bara ihop med vissa vallacker.

Fördelarna med att ha dom i flock är ju såklart därför att dom är flockdjur, Nasi är väldigt busig av sig och är lekfarbror i hagen, busar alltid med de två unghästarna :p

Nackdelar: Såklart finns skaderisken, men min andra häst som går själv hade gått omkull och sträckt sig, så dom kan skada sig om dom går själva också.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
532
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 691
Senast: Willys
·
Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 247
Senast: EZMK
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 658
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama