Ensam eller med hästkompisar i hagen?

Elisha

Trådstartare
Som rubriken lyder - står din häst ensam eller med andra hästar i hagen?
Varför/varför inte?
För/nackdelar med de båda allternativen?

Sv: Ensam eller med hästkompisar i hagen?

Elisha skrev:
Varför/varför inte?

De står defintivt tillsammans!:)

Fördelar: hästar är flockdjur och behöver varandras sällskap. Tänk dig själv att bara få se andra människor på håll. Du får inte prata eller ha kontakt... I mina ögon är det bra hästhållning att hästar delar hage.

Nackdelar: skaderisk finns.

Norrland

Min d-ponnyvalack går ihop med ett ponnysto, och de passar väldigt bra ihop. Han har tidigare gått med ett ravarsto som varit rätt dum mot honom. Idag bytte vi hagar så travaren går själv och ponnyerna tillsammans. Alla blev mer harmoniska på en gång. Nu går min och den andra SÅ nära varandra och pysslar i löven :love:
Vi har haft två liknande ston (inte samtidigt) som har mått mycket bättre av att gå för sig själva, intill de andra. De blir lugnare, samtidigt som min häst blir mycket trevligare när han går med en bra kompis.

innan gick min själv,dels för att jag inte ville ha honom själv (skador mitt i tävlingsäsongen inget kul) sen så kunde han ändå inte gå med de andra två som stod i stallet,

men numera har han en kompis hagen.

men han var lika glad utan kompis som med

På vårt stall har alla hästar egna hagar. De står ändå helt brevid varandra. Det känns dumt att sätta flere hästar i en hage som inte är så super stor, istället kan alla ha en egen hage. På sommarbete går ändå hästarna tillsammans i grupper på 3 el. 4.

Mina hästar har alltid sällskap i hagen (utom om man kanske rider nån gång att nån blir ensam eller så) och det funkar bra. Skulle aldrig ha dem gå ensamma om det inte var för att någon blivit skadad så den var tvungen.
Just nu går de 3 stycken.

Okej! :) På förra stallet gick mitt sto med ett annat sto och en vallack, de funkade kanonbra tillsammans, aldrig några skador eller så. Men nu står vi på ett annat stall och igentligen skulle mitt sto gå med 3 andra ston, men det funkade inte alls, de sparkade mot varandra och fick sår, sen dess fick mitt sto stå själv. Men alla hagen ligger "vägg i vägg" med varandra och hon och ponnyvalacken i grannhagen brukar stå och ha sällskap av varandra!

min medryttar häst går med 2 andrahästar 2 valackar.

fördel : hon får sällskap o slipper beta ner hagen själv :angel:

nackdel: Dom andra i hagen är taskiga mot henne biter henne o håller på stöter ut henne sist hadde hon sår på rumpan här o där otäckt.:crazy:

står din häst ensam eller med andra hästar i hagen? Hon står med andra hästar. Både valacker och ston.
Varför/varför inte? Jag vill inte ha henne ensam. visst, hon klarar sej bra och är nöjd då med, men inte lika nöjd som när hon är med de andra hästarna.
Fördel: Hon slipper vara ensam. Hon har någon att busa med.
Nackdel: Skaderisken är större. Har dessutom en j*kla täckesbitare i hagen, som både biter sönder täckena och drar av dom. :mad: .

Nu går pålle ensam i hagen, för att det inte finns någon lämplig hagkompis (de som vill ha sällskap till sin häst, har en häst min inte kommer överens med).

Han hade sällskap förra vintern och hade riktigt roligt.

Nu är det ganska skönt att ha honom själv då han är 17 år, och skaderisken är ganska stor.

Sommartid går han på bete tillsammans med en annan valack som han trivs med.

Mina står ensamma tyvärr pga det inte finns lämpliga kompisar nu. Gammlingen trivs jättebra ensam så för hans del så är det helt okej, men min andra skulle nog tycka det var roligt med någon att leka med. Men dom andra hästarna i stallet är en hingst och ett argsint sto som sparkar allt hon ser så det går inte, han skadar sig tillräckligt mkt på egen hand...

Ibland har mina två fått gå lite tillsammans, men ynglingen är lite väl våldsam och lekfull med den gammla (som har dåliga ben och ej inser sina begränsningar) så det funkar inte så bra det heller.

Jag tror på att hästar ska få gå med kompisar, men inte till varje pris. Jag tycker att i vissa fall, tex då en häst blir mobbad och knapt får äta så är det bättre för den att gå ensam, dom blir oftast lyckligare då.. Pluss att skaderisken är stor i en flock som ej fungerar.

Min går tillsammans med en annan kompis. Jag separerade dom 2 dagar i vintras pga ständigt sönderbitna täcken= väldigt dyrt i längden.
Men, dom stod båda två och hängde vid grinden och rörde sig inte mer än nödvändigt så jag hade inte samvete att hålla isär dom.

Det märks tydligt på min häst att han trivs bättre att gå tillsammans med en kompis, han är en gladare häst då!
Dock tycker jag att det räcker med att ha dom 2 och 2, två stycken bildar ju också en flock, om man inte har tillräckligt stora hagar.

Elisha skrev:
VI har:
- en tävlingshäst ensam i en hage
- en ponnyvalack ensam i en hage
- en tävlingshäst tillsammans med ett gammalt sto i en hage
- 3 unghästar tillsammans med ett gammalt sto i en hage

Elisha skrev:
Varför/varför inte?
- tävlingshästen trampar av sig skorna = skadar sej när han är med andra. Vi har försökt men sista skadan när en stor del av hovvägen gick av var inte kul. Han får gå själv med sällskap på båda sidor. De springer "ihop" osv.
- ponnyn är så envis att han står och sparkar på de andra och jagar dem ur hagen = vi vågar inte.. han får stå själv
- ena gamla stoet är mor till unghästarna och blev trött på dem. Hon gick alltid undan och gick själv. När det kom en ny yngre valack till gården tog hon sej an honom.
Elisha skrev:
Jag vill att hästarna ska gå i flock men ibland går annat före. Hagarna ska vara rymliga, varierade.

Vi har rel stora hagar minst 1 tunnland/häst i dessa rasthagar.

Hon går i hage med dom andra flickorna i stallet, 8 totalt i samma hage. Skulle INTE sätta henne i egen hage, hon trivs så bra att gå med många hästar.
Dom funkar bra ihop alla, det är väldigt lite stök i hagen faktiskt. Däremot blir det en del rejs, det är ju så roooligt:D

På somrarna har alla hästar i stallet gått ihop i en stor flock (valackar, ston, 26 stycken) och det har också funkat kalas.

Visst, skaderisken ökar när dom går många tillsammans, men jag skulle som sagt inte sätta min i egen hage, hon är så lycklig med sin flock:love:

visaFullImage.asp

visaFullImage.asp

visaFullImage.asp

Våra 3 valacker går tillsammans i en stor stor hage... nåt annat finns inte för dom! :rofl: .. det har dom tydligt förklarat både 1 o 2ggr..

Vi provade att ha dom isär, för att det gick åt så jäkla mkt täcken (mkt bus i hagen).. vilket resulterade i att dom istället raceade som galningar o då o då hoppad ut ur hagen för att komma till den andre.

Föedelen med att ha dom tillsammans för oss är ju till största delovanstående, samt att dom får busa av sej o dom är mkt lugnare att hantera..
Nackdelen är ju att det går åt många täcken..:angel: , samt att är dom på riktigt bushumör o inte vill komma in, o en börjar springa är dom andra inte sena på att hänga efter...

Står din häst ensam eller med andra hästar i hagen? Han står med flera, både valacker och ston.

Varför? Han har alltid gått med flock, det är det alternativet som känns mest naturligt för oss båda, och eftersom dom funkar så bra ihop alla så får dom gå tillsammans.
Men någon gång har det väl hänt att han har fått gått själv några timmar om det har varit hovslagare, tävlingar och annat som dom andra har varit borta på, men har han bara han har mat i hagen så ser han inte ut att bry sig något spec. om att han är själv ;)

Fördel: Hästen blir en lugnare och tryggare individ, får leva mera naturligt och får sina behov tillfredsställda, om inte..
Nackdel: hästen är låg i rang och hela tiden blir nedtryckt då dess självförtroende sjunker ner till botten, men då kanske det är bättre att ha den gå med andra hästar istället. Vi hade ett sto som gick i "stohagen" med massor av andra ston, men hon blev totalt nertrycket, sedan så fick hon komma till de snälla grabbarna, och nu är hon så glad igen :D
Skaderisken ökar väl som flera har skrivit, men annars så tycker jag inte att det finns så många mera nackdelar som jag upplevt det.

Mina går ihop två ston, det ena stoet gick ensam på sitt förra ställe, då hon är lite bitchig var hon på de andra hästarna hela tiden slogs och sparkade.
Som tur var fann de varandra direkt här:love:
Det andra stoet hade lite "mamma överseende" med det bitchiga stoets fasoner så hon bråkade inte tillbaka, gick bara undan som om hon tänkte jaja lilla vän det blir nog bra.
Och nu vill de helst inte vara ifrån varandra en sekund:)
Fördel de har varandra de kan busa, leka, klia på varandra de bitchiga stoet har sänkt garden, man behöver inte slåss mot allt.
Nackdel Ingen, det skulle väl vara att stall katten blir utjagad ur hagen av det bitchiga stoet när hon fått hö lite bitchig får man väl va, om inte mot en annan häst så kan man ta ut det på katten han springer ju undan!

Senast ändrad:

Han går tillsammans med 5 andra busvalacker

Varför/varför inte?
För att jag tycker att det är det bästa för honom. Hästarna behöver ju röra sig & få den sociala biten också. När han var nyopererad stod han själv och då var han helt frustrerad och sjukt rastlös.

För/nackdelar med de båda alternativen?
Fördelar: Hästen rör sig mer, blir lugnare/trevligare att hålla på med (busar med kompisarna istället för människan), har 100 gånger så kul under sin utevistelse och får vara häst.
Nackdelar: De biter sönder täcken! :eek:
Nja, skaderisken ökar kanske lite. Men samtidigt är det ju större risk att hästen bråkar med hästarna i hagen bredvid och fastnar med ett ben i staketet eller något sånt, om de går ensamma..

har mina tillsammans för tillfället står lill hingsten själv, men han får en ny kompis till veckan.
mina hästar mår mycket bättre av sällskap dom tycker inte alls om å vara själv. lite sår å sånt får man räkna med.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
532
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 691
Senast: Willys
·
Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 247
Senast: EZMK
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 658
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama