Enorma veträkningar och fodervärd - Lagen?

S

Stopek

Vad säger lagen? Standardformulering i kontrakt är ju:
"För skada eller sjukdom på hästen som uppkommer under fodervärdstiden ansvarar fodervärden enligt gällande lag."

Det är även vanligt att man skriver in att någon ägare/fodervärd skall betala veterinärvårdsförsäkring och att fodervärden skall stå för vetkostnader.

Nu undrar jag om det skulle gå så illa att hästen hamnar på, säg Strömsholm och det krävs intensivvård som hamnar på hundratusentals kronor och hästen blir utförsäkrad. Vem är det då som skall betala? Vad är gällande lag?

Är den ens egen häst kan man ju alltid inse att man måste avliva om man inte har råd. Men som fodervärd har man ju inte det mandatet att avliva och man kan ju faktiskt bli ruinerad. Om det är så vem vågar då ta en foderhäst?

Eller hur är det? Vad gäller? Vet någon och vet någon var jag kan läsa om denna "gällande lag"?

Hälsning Maja

Sv: Enorma veträkningar och fodervärd - Lagen?

Det är ju väl ändå så att man har nån slags kommunikation med hästägaren om det uppkommer så stora problem att avlivning kan bli aktuellt..
Sen är ju en häst man tar på foder väl försäkrad (ser man till), då blir det ju inte så galet dyrt..
Kommunikation med hästagern är bra som sagt. Sen kan det ju bero på varför skadan uppkom.. är det rent slarv från fodervärden är nog ägaren inte så sugen på att gå in o hjälpa till, men är det någon gammal skada som uppdagas så är ju kanske ägaren beredd att gå in o hjälpa till ekonomiskt. Viktigt är ju att parta om sånt här innna det har hänt, så man vet vad man kan förvänta sig..

Det är ju väl ändå så att man har nån slags kommunikation med hästägaren om det uppkommer så stora problem att avlivning kan bli aktuellt..
Sen är ju en häst man tar på foder väl försäkrad (ser man till), då blir det ju inte så galet dyrt..
Kommunikation med hästagern är bra som sagt. Sen kan det ju bero på varför skadan uppkom.. är det rent slarv från fodervärden är nog ägaren inte så sugen på att gå in o hjälpa till, men är det någon gammal skada som uppdagas så är ju kanske ägaren beredd att gå in o hjälpa till ekonomiskt. Viktigt är ju att parta om sånt här innna det har hänt, så man vet vad man kan förvänta sig..

Jamenvisst..du har så rätt.

Men nu tänkte jag på den summan bortom vetförsäkringen. Vanligen ligger täckningen på 50 eller 100 000 kr. Känner en kvinna som tog en unghäst till Strömsholm som hade problem med magen. Det tog bara någon dag innan veträkningen tickat upp i över 100 000 kr. Det var magoperation osv. Det slutade med avlivning till slut. Men det var ju hennes egen häst.

När intensivvård/akutvård krävs handlar det om enorma summor och det tickar iväg snabbt - utan att man kanske ens hinner få tag i ägaren som kanske bor i andra ändan landet - och lånar man en häst har man förbundit sig att göra allt man kan i kontraktet anser jag. Så det kan faktiskt bli skulder på hundratusentals kronor. Tror jag? Frågan var ju vad är "gällande lag" som står i fodervärdskontrakt?

Hälsning Maja

Vad säger lagen? Standardformulering i kontrakt är ju:
"För skada eller sjukdom på hästen som uppkommer under fodervärdstiden ansvarar fodervärden enligt gällande lag."

Det är även vanligt att man skriver in att någon ägare/fodervärd skall betala veterinärvårdsförsäkring och att fodervärden skall stå för vetkostnader.

Nu undrar jag om det skulle gå så illa att hästen hamnar på, säg Strömsholm och det krävs intensivvård som hamnar på hundratusentals kronor och hästen blir utförsäkrad. Vem är det då som skall betala? Vad är gällande lag?

Är den ens egen häst kan man ju alltid inse att man måste avliva om man inte har råd. Men som fodervärd har man ju inte det mandatet att avliva och man kan ju faktiskt bli ruinerad. Om det är så vem vågar då ta en foderhäst?

Eller hur är det? Vad gäller? Vet någon och vet någon var jag kan läsa om denna "gällande lag"?
Hälsning Maja

Enligt fodervärdskontrakt står som Du uppger att fodervärden enl gällande lag ansvarar för skador...

... men följande tillägg i bilaga till fodervärdsavtalet har jag (ägaren) gjort vilket betyder att jag bestämmer över ev kostnader/avlivning o därmed fråntar fodervärden visst ansvar, jag tycker om att bestämma själv och fodervärden kan i en krissituation gå med på vadsomhelst i behandlingsväg utan att vara "betalningsduglig" eller ens veta vad det handlar om i riskhänseende. Telefon finns ju alltid för konferens med mig.

Veterinärvårdsförsäkringen betalar jag för att ha koll på att det blir gjort.

Bil.:"I samband med skada eller sjukdom betalar fodervärden självrisk samt eventuell transport till och från djursjukhus. Om veterinärarvodet överskrider självrisken betalar hästägaren resterande kostnader förutsatt att behandlingen sker i samråd med hästägaren.

Vad lagen säger vet jag ej så inlägget är väl lite OT?

Senast ändrad av en moderator:

Då ska man som fodervärd se till att inte skriva på ngt man inte är beredd på eller har möjlighet till.
Jag anser att fodervärd kan betala självrisk men att en hästägare inte kan kräva att fodervärden ska betala summor som är utöver det som hästens försäkring täcker.
Om ägaren inte ser till att fullvärdesförsäkra sin häst så kan samma person inte bli förvånad om en skada som inte täcks av försäkring, leder till slakt istället, det gäller att fundera på hur mkt man anser att hästen ska vara värd.

Jag kan tycka att det beror lite på vad som har hänt, förvisso en bevisfråga om det vill sig riktigt illa men iaf.
Ett ex är en foderhäst som vi skulle ha där vi redan under prövotiden upptäckte hemska problem med hovarna. Enligt kontraktet så skulle ju vi som fodervärdar stå för det medan våran jurist var tvärsäker på att det INTE gällde då hästen redan hade skaorna när den kom i våran vård. Allt är alltså relativt.
Samma sak som om jag skulle låna ut någon av mina hästar och fodervärden bevisligen och med uppsåt tillfogar hästen skador, är det en ren olycka så handlar det väl just om kommunikation. Tror att den här lagen om det finns någon är väldigt luddig tyvärr. Det är ju trots allt hästen som hamnar i kläm i slutändan.

Senast ändrad av en moderator:

Därför är det viktigt att besikta hästen så man vet om den har några skador innan den hamnar hos fodervärd så ägarna inte kan utnyttja det & tvinga fodervärden att betala för skador som uppkommit hos hästens ägare.

Jag vet inte, jag har själv funderat på detta, då min foderhäst har fått en hasfraktur och fått behandling för tiotals tusen kronor.

I mitt fodervärdskontrakt har vi skrivit in att ägaren är skyldig att hålla hästen försäkrad med vetvård upp till 100 000, med fast självrisk och 0% rörlig självrisk samt utökad verterinärvård (dvs mediciner, även för hemsjukvård). Detta är en säkerhet för oss båda, så att inte veterinärräkningarna skjuter i höjden och ingen av oss står där och inte kan betala.

Jag hade som fodervärd kunnat tänka mig att gå in och betala mellanskillnaden på försäkringen om ägaren inte redan haft denna utökade försäkring.

Men jag har haft häst på foder tidigare och inte ägnat detta en tanke. tack och lov har inte dessa hästar fått någon skada, så jag har klarat mig lindrigt undan. Det är jätteviktigt att man tänker sig noga för innan man tar en häst på foder! Det är ju inte så jättekul att stå och betala mängder med tusenlappar, för tex en sparkskada med fraktur som följd, för en häst som ägaren kanske vill ha tillbaka när den är brukbar igen...

Man brukar göra tillägg till detta i avtalen, kanske inte om man köper ett färdigt, men de har brister allihop. Som t ex har jag tillägg om att jag som fodervärd får lov att fatta beslut om avlivning om inte ägaren går att nå. Man bör också lägga in något om vad som ska gälla om hästen blir utförsäkrad. I fallet som du beskriver så är det fodervärden som ska betala enligt avtalet. Lagen det handlar om är egentligen mer än en lag men de lyder under Avtalslagstiftningen och exakt vad som ska gälla får man gå efter från fall till fall. Men som formuleringen är och inga andra paragrafer tillkommer så ska fodervärden stå för kostnaderna.

*knapplån*

Hade en häst utlånad på foder, blev biten i tungan av en huggorm (ja han va klantig, trodde väl han skulle "leka" med en pinne) och fick stå på Skara i flera dagar... Fodervärden hade inga pengar :crazy: vilket innebar att jag (som ägare av hästen) fick lov att lösa ut hästen, annars hade han ju bara kostat mer för varje dag som gick sen (de vägrade lämna ut hästen utan betalning, de hade väl vart med förr)... Fodervärden hade fortfarande inga pengar när jag kom å hämta hästen .. (hon skulle egentligen även lämnat hästen men nneeeej såna pengar fanns inte)...

Så hon va skyldig mej 2500 kr... Kan ju säga att jag (visserligen med hennes tillåtelse) tog alla tillbehören hon ägde (jag lämna bara hästen med grimma till henne) med mej hem för att få igen NÅN krona !!!

Vad jag vill säga med det är att oavsett vad som står skrivet är det hästägaren som har övergripande ansvar på hästen och betalningsansvar...

Men i ditt fall finns eller fanns innan du tog hennes saker, fog för att rent juridiskt driva saken vidare och kräva in pengarna t ex via Kronofogden, i efterhand. Att du fick lösa ut hästen är en sak men du kunde ha drivit in pengarna från fodervärden i efterskott eller låtit den stå kvar hos veterinären och låtit dem driva in skulden.

Hur gör Ni när bolagen ändrar sina villkor från år till år? Jag HADE fast självrisk (dvs ingen rörlig) men numer är den på 10% men inte har jag ändrat något...

Har veterinärvård utan tak på båda de hästar jag har hemma samt kommer att ha på fölet som för tillfället är ett väl försäkrat foster.

Det gäller att tänka igenom och avtala ALLT innan man lämnar iväg hästen (eller tar en på foder).

för det första så krävs det väl ett fodervärdskontrakt för att fodervärden skall bli betalskyldig om det händer något, och jag själv anser att ägaren ska stå för försäkringen då det är ägaren som får ut pengarna om något skulle hända.

Men allra viktigast är väl ändå kommunikation mellan ägare och fodervärd

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik In intressant tank slog mig igår kväll efter en diskussion med en kompis. Vi diskuterade försäkring på hobbyhästar eftersom både hon och...
2
Svar
36
· Visningar
5 055
Senast: kryddelydd
·
Ekonomi & Juridik Jag har en häst som av olika skäl lämnade ut på foder i februari i år. Innan han åkte så veterinärbesiktigades han UA. De gånger jag...
2
Svar
29
· Visningar
2 822
Senast: fio
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 780
Hästmänniskan Bilaga till fodervärdskontrakt. Jag har ett färdigt avtal men där står det ju väldigt kortfattat allting och inte riktigt så som jag...
Svar
13
· Visningar
2 387
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25