Enöras träns?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Gabriol

Trådstartare
Ni som rider med det, sitter det lika stadigt som ett träns med nosgrimma och pannband?

/ Zofia.

Min syrra rider med det på sin häst. och det sitter stadigt och bra! :idea: :) nu förtiden har hon tom. tagit av "ör-grejen" också så hon bara rider med en rem på hela tränset...det är fortfarande stadigt.... :)
:D :D
/Maja

nja, inte riktigt kanske, har varit med om att min häst lyckats skaka av sig ett sådant, fast då hade jag vanligt tränsbett på, vilket man egentligen inte ska ha.
Med stångbett och kindkedja sitter det stabilt!
Nosgrimma kan man klara sig utan i alla lägen! Begränsar bara hästens möjligheter att slappna av i käken.
Om hästen gapar är det bättre att ta reda på varför och åtgärda det än att stänga munnen med tvång via nosgrimma, tycker jag....

Enöras huvudlag är avsett för färdigutbildade hästar som rids på stång. Till hästar som inte är tillräckligt utbildade har man tränsbett och ett huvudlag med käkrem och pannband.

Du ska inte rida gröna hästar med enöras huvudlag eftersom det inte sitter stadigt.

nu förtiden har hon tom. tagit av "ör-grejen" också så hon bara rider med en rem på hela tränset...det är fortfarande stadigt

Så rider jag också :). Har inte upplevt att hästen kan skaka av sig tränset; det sitter ju fast med bettet :confused:

Det sitter rätt löst, hästen kan lätt få av huvudlaget. En tjej i stallet höll på att förlora huvudlaget när de var ute och racade på ett fält :crazy:

Rider du på stång och tar i tyglarna så vinklas bettet vilket medför tryck i nacken. Alltså sitter huvudlaget kvar oavsett käkrem osv. Rider du däremot med tränsbett och tar i tyglarna så åker bettet uppåt i mungipan vilket medför att trycket på nacken minskar. Då glappar det lite mellan nacken och huvudlaget. Har du då inte käkrem så kan huvudlaget falla ner över öronen. Därför skall man helst ha käkrem då man använder tränsbett.

tror de är avsedda för att ridas med stång.

en som jag känner red sin quarter på det med vanligt bett. Hästen började bocka när de red på en äng och när hon tog tag i tyglarna för att få upp hästens huvud så blev tränset "större" och åkte över öronen på hästen.
(Ni förstår hur jag menar hoppas jag).

Det hade förmodligen inte hänt om det funnits käkrem på tränset eller hon ridit med stång. men man ska aldrig säga aldrig dock.

Hon ramlade av och bröt nyckelbenet....

Jag rider aldrig med mekaniskt hackamore så jag vet inte hur det fungerar?!

Jag rider med enöras. Det går alldeles utmärkt, det sitter väldigt stadigt. Tycker att det är bättre än vanligt engelskt tillomed

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
724
Senast: Fiorano
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 473
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Hej! Har en häst som vill ridas på hackamore eller kombinationsbett. Finns det bra träns för detta? Vanliga träns tycker jag åker fram...
Svar
10
· Visningar
407
Senast: Sirap
·
Utrustning Hej! Jag är ny här och detta är mitt första ”inlägg”. Jag undrar om Hunter träns fortfarande säljs? Såna med platta nosgrimmor! Jag...
Svar
9
· Visningar
672
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25