Enögd ponny

F

FjordFia

Igår hände någonting hemskt. Stallets söta och mycket speciella dartmoorföl (eller rättare sagt 1-åring) råkade av någon okänd anledning antagligen springa in i en gren, så illa att det träffade mitt i ögat. Idag var hon på kliniken i Mantorp, och precis som befarat så fanns det inget sätt att rädda synen och ögat.
Numera har vi alltså en ett årigt sto med syn bara på ett öga. Det känns tragiskt, men eftersom hon t.o.m. varit glad och pigg igår och även idag, så tror jag att det kommer gå bra.

Skulle gärna vilja höra om någon har liknande erfarenheter eller kunskap om ämnet.

Mvh//Sofia

Ponnyn till höger är den drabbade:
hpim0516.jpg

På "min" ridskola finns en åponny som bara har ett öga. Han fick en tumör i ena ögat för några år sedan och det togs bort. Vad jag har förstått fungerar han alldeles utmärkt i lektionsverksamheten.

När jag hade min förra häst stod hon en tid i ett stall där det fanns en enögd connemaravallack. Den hästen var en av de finaste jag någonsin träffat på - han gick LA dressyr med massor av segrar. Han hade en enorm utstrålning och det märktes inte att han bara hade ett öga. Ägaren sa att det bara märktes ibland när de hoppade.
Den här ponnyn gick tillsammmans med ett halvblodssto i hagen. Hon gick alltid nära honom, på den sidan där han saknade öga.

Hoppas det går bra med din ponny, om den bara känner sig trygg med sina människor och sin omgivning borde det inte vara några större problem.

Immer

De brukar klara sig bra med bara ett öga.. Finns t ex en duktig travare som bara har ett öga och jag minns att när jag var "liten" jobbade jag under Hammarö hopp i Topp (150 klasser) och ett år var jag stolt skötare på en enögd häst, som jag glömt namnet på för ca 20 år sen..

Tack för svaret, det känns skönt att höra att det finns hästar som fungerar som ridhästar i alla fall. Då hoppas jag att detta sto förhoppningsvis kan variera rollen som avelssto med andra aktiviteter också. Denna ponny är mycket stark i sig själv och ger inte upp i första taget, så jag hoppas och tror att hon kommer klara omställningen bra :)

Finns ju en hingst (Flyinge?) som är enögd ;) Och så har jag hört om enögda hästar som tom hoppar terränghopp :cool:

Jepps. Peter Eriksson tävlar ju honom. Kan dock inte komma på namnet :p

När jag red på ridskoaln så var det en häst som bara hade ett öga som stod som privathäst där. Han fungerade utmärkt. Både vid vanlig skogsridning och hopp o dressyr. De lär kompensera detta väldigt bra. :) Hoppas det går bra för ponnyn :bow:

Ja, så finns ju Bent Branderups "Hugin" som är blind på båda ögonen!

huginfritrav500.jpg

Quite Easy är det.

Och så finns det en Bponny som hoppat högt och länge med ett öga, tror det är Samantha Hywel eller nåt sånt.

(Med andra ord, de brukar klara sig alldeles utmärkt).

Även Trofé var/är väl enögd.
De brukar som sagt klara sig utmärkt med ett öga. Ponnyn ifråga är ju så ung att hon kommer att anpassa sig till ett liv med den syn hon har.

I vårat stall så finns det en stor fin häst som är superduktig i dressyr som är enögd! Han blev sparkad när han var liten så att ögat blev krossat :( Men han har klarat sig jätte bra och det är inget annat fel på honom :)

Jag känner en welshponny som vinner tävlingar efter tävlingar (hoppning) och varit med i sm (jag tror hon blev placerad där)! Jätteduktig liten häst! Hon sprang in i en stolpe eller gren som liten men har klarat sig hur bra som helst! Man märker ingen skillnad förutom att hon lyssnar lite mer när man är på den sida som hon inte har något öga på :)Jag tror det är en fördel av de får vänja sig vid att ha ett öga som ung.

Jag har träffat både helt blinda och enögda hästar och dom har funkat bra.De helt blinda måste ju lita väldigt på de som hanterar dom men det verkar funka bra.lycka till med er lille ponny,den är verkligen jätte söt.Kram

Vet att en häst på Cirkus Scott (tror det var dom) som hade en häst som var enögd som var med på uppvisningarna.
Det funkade tydligen skitbra, märktes inte ens.

Så det ska nog inte vara några problem, hästen hinner ju vänja sig oxå innan man ska börja rida in den tex.

Flyingehingsten Quite Easy har bara ett öga. Vad jag vet så brukar enögda hästar kunna vara lite mer skyggiga på den sida där de inte ser och likaså vilja vända upp snabbare i hoppning i de svängar där den blinda sidan kommer före.

Jag har en häst som varit blind på ena ögat i 5 år och det funkar hur bra som helst. Däremot har hon nu blivit blind på det andra ögat också konstaterat igår så nu är jag mycket ledsen och arbetar med mig själv och veterinären. Men idag har jag ridit henne barbacka på uteritt och hon ser alltså inte. Berätta gärna mer om helt blinda hästar. Jag vet Branderups men jag är definitivt inte en ryttare som honom...

hej!
förstår verkligen att det känns hemskt.
Shettisen jag red när för ett tag sen(ca 4 år sen) fick en spark i ögat och det fanns inget att göra,ögat plockades ut.
Det känndes lite konstigt i början men båda jag och han vande oss snabbt.Han gick även i ridskola 2 dar i veckan,resten red jag honom,det funkade jättebra faktiskt.Han blev tvungen att lita på mig eller den som red honom.I början blev han rädd tex om en bom föll eller nått och det hände på den sidan där ögat var bort kunde han bara höra och inte se vad som hände och då blev han rädd stck iväg i galopp han "flydde från faran"
Vi blev skitbra kompisar,tyvärr växte jag ur honom,nu är han död.Han blev knivskuren på betet av en idiot,han förblödde,*snyft* usch,det var hemskt!!=(

aja,han har d bra nu iaf!
Men jag tror det kommer gå bra med er åring!! 100%!

lycka tilloch ge en puss på mulen från mig!

kram/ :D

Liknande trådar

Hästvård Hej! För er som följt min tråd "Problem att rida ut" vet att jag under hösten haft stora bekymmer med min 26 år gammla ponny. Han har...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 712
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar