Enögd häst?

YorkWann

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av att operera bort ett öga på en häst? Hur gick konvalecentiden? Vad kostade det? Blev hästen "som vanligt" igen? Etc.

Sv: Enögd häst?

Grannen till mina föräldrar har en häst som fick ena ögat borttaget. Vet inte hur mkt det kostade, men hästen ser ut att må bra, går bra i deras flock och rör sig obehindrat.
Har ej sett den ridas, men till exempel Quite Easy gick väl svår hoppning med bara ett öga?

ja, vet om Quite Easy. Tänkte mer när man väl tar bort det? Men tack för svar :)

För ca 25 år sedan fick min kompis ta bort ett öga på sin new forest. Hon blev sparkad så illa just i ögat.
Vad det kostade har jag inte en aning om, blev väl en försäkrings fråga. Man sydde igen "hålan" och hon reds som vanligt efter det. Nu var hon ingen tävlingshäst utan en vanlig ridponny, men minns aldrig att det var några problem. Tror de kompensera den blinda sidan på annat sätt.

Jag har en ponny som är enögd sen fyra år tillbaka. Ibland får jag pm om detta och jag har kopierat svaren nedan.

Jag kommer inte ihåg vad det kostade, men konvalecenstiden var kort. Hon var bara ett dygn på sjukhus och sen var det boxvila några dagar. Sen var hon precis som vanligt. Vi behövde inte sköta nåt sår eller nåt sånt. Du kan söka på Loppan här på bukefalos så finns det nog bilder och berättelser.

Pmsvar:

Vår ponny tog bort ögat för fyra år sen. De första dagarna var det utbuktande pga sårvätska, men det försvann rätt så omgående.

Andra saker som jag fått börja med är att vi ser till att vi alltid har bra svängrum så hon inte går in i saker med den blinda sidan. Sen leder jag alltid på den seende sidan, för händer det nånting på den blinda sidan så vänder hon sig från mig om hon hoppar till! När hon är i hagen så är jag noga med att inte gå upp bakom henne på den blinda sidan då hon är ganska arg mot andra hästar då hon äter....Har blivit misstagen för att vara en häst....För övrigt så är hon precis som alla andra hästar. Man märker ingen skillnad alls!

Hon tog bort ögat pga en aggressiv cancertumör och hon fyller snart 27 år!!!!

Jag tycker inte du ska vara orolig. Det är normalt att det är svullet då det fylls sårvätska i hålet efter ögat.

Att ta stygnen var inga problem! Veterinären var väldigt nöjd med Loppan, då hon hade full rörelse kvar i öronen. Loppan har också blinkreflexen kvar och hon tycker det är jätteskönt att bli kliad i ögongropen Jag brukar borsta och torka ur hålan då och då eftersom det samlas mycket päls och "bös" där.

Jag har varit väldigt rädd om Loppans kvarvarande öga. Hon har ofta haft ögoninflammationer i det pga känsliga ögon och första åren fick hon gå med flughuva utomhus året runt. Nu har hon det bara sommartid.

Nu kommer vi knappt ihåg att hon haft två ögon och hon väcker mycket uppmärksamhet när vi är på utställningar med henne) och vår gamla dam gillar att stå i centrum!

Hittade en tråd med bilder:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=900400&highlight=Loppan

Senast ändrad:

min faster hade en enögd häst. förlorade ögat efter att han fick en gren rakt in i ögat. han klarade sig jättebra, tror han blev 30 år gammal.

det man ska tänka på är att med endast ett öga så försämras förmågan att bedöma avstånd.

kl

Tack för svar! :) Ringde Åby och Skara för prisuppgift med, och det var inte gigantiska summor alls det låg på så :) Just nu avvaktar vi lite. Det är cancer i ögat det handlar om.

Jag har en 4åring som är enögd, en skada sedan hon var föl, pinne genom ögat. Det är dock inte borttaget. Men hon har ingen som helst syn. Hon fungerar utmärkt, Jag tror att det är viktigt att inte särbehandla dom för detta utan kräva lika mycket ändå. Jag ser inga större skildnader i ridning, hoppning, I skogen eller i hantering. Även om hon inte ser mig så måste dom vara uppmärksamma på var man befinner sig hela tiden så det inte händer olyckor från marken. Lite av mina tips om du kommer operera det, lite intreserad på vilka summor det handlade om då jag kanske ska operara hennes öga. Mvh

Vi har en ridskolehäst här i Övik som bara har ett öga.
När hon kom till oss hade hon två fullt fungerande ögon, men pga sjukdom ("månblindhet") så blev vi tvugna att välja på att operera bort ögat eller avliva hästen. Operation genomfördes och idag går hon på lektion igen som vilken annan häst som helst. Hon kan bli lite skrämd om man kommer mot henne på hennes blinda sida och hon inte hör att man kommer, men annars fungerar hon som vilken häst som helst. Ja, det blir ju inga omhoppningssvängar till höger med henne, men hon älskar att hoppa och har då inte slutat med det bara för att hon tappat ett öga.

*KL*

Det fanns en häst hos Passmarks i Vimmerby där de fick ta bort ena ögat pga hagolycka (älg gissade de på). . Det varade i såret så det tog väl lite längre tid att läka då. Min kompis red henne första gången efter operationen.
Nästa år när vi var ner gick hon lektioner som vanligt. Hon var innan olyckan en hopphäst på väg uppåt i klasserna men omskolades till dressyrhäst.
Dock hoppades hon på lektioner som vanligt, det jag kände var att hon ville trycka lite mer inåt i ena varvet.

Stod som funktionär igår på Dagstorp (hopptävling)
Där gick en häst i 110 klassen som saknade sitt vänsteröga. Den verkade dock inte alls störd av detta, utan hoppades som vanligt.

Min systers häst hade bara ett öga under största delen av sitt liv (den blev 21). Hon fick en pinne i ögat som ettåring i hagen så ögat fick tas bort. En jätteduktig veterinär sydde ihop med små "broderistygn" och jag vet att under en tid fick min syster då och då dränera ögat på sårvätska, men det gick snabbt ner. Yora var som en helt normal häst, det var bara ibland det märktes. Jag hoppade en del med hene och då var det extra viktigt att styra ordentligt. Man fick tänka på att vända henne mot saker om det var något som lät konstigt när man var ute och red så att hon såg vad det var. Lycka till med din, det kommer säkert att gå jättebra!

Jag har för mig att vi på min ridskola haft Yora en tid. Är ganska säker påatt vi haft en enögd stor fux vid namn yora. Den var jättesnäll vill jag minnas, men jag och alla andra mindre barn i stallet var väl lite rädda för henne pga "hålan" där ögatskulle suttit. Men enligt de äldre tjejerna var hon kanonduktig och fin att rida.

Ja, hon var utlånad till en ridskola en liten tid. Hon var en underbar häst.

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 060
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
586
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
725
Senast: Amk
·
Hästvård Är det någon som opererat kissing spines i närtid? Vad har resultatet blivit? Vart och vem utförde operationen och varför blev det...
Svar
1
· Visningar
344
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna
  • reservdelar till klösträd