Sv: Enögd häst?
Jag har en ponny som är enögd sen fyra år tillbaka. Ibland får jag pm om detta och jag har kopierat svaren nedan.
Jag kommer inte ihåg vad det kostade, men konvalecenstiden var kort. Hon var bara ett dygn på sjukhus och sen var det boxvila några dagar. Sen var hon precis som vanligt. Vi behövde inte sköta nåt sår eller nåt sånt. Du kan söka på Loppan här på bukefalos så finns det nog bilder och berättelser.
Pmsvar:
Vår ponny tog bort ögat för fyra år sen. De första dagarna var det utbuktande pga sårvätska, men det försvann rätt så omgående.
Andra saker som jag fått börja med är att vi ser till att vi alltid har bra svängrum så hon inte går in i saker med den blinda sidan. Sen leder jag alltid på den seende sidan, för händer det nånting på den blinda sidan så vänder hon sig från mig om hon hoppar till! När hon är i hagen så är jag noga med att inte gå upp bakom henne på den blinda sidan då hon är ganska arg mot andra hästar då hon äter....Har blivit misstagen för att vara en häst....För övrigt så är hon precis som alla andra hästar. Man märker ingen skillnad alls!
Hon tog bort ögat pga en aggressiv cancertumör och hon fyller snart 27 år!!!!
Jag tycker inte du ska vara orolig. Det är normalt att det är svullet då det fylls sårvätska i hålet efter ögat.
Att ta stygnen var inga problem! Veterinären var väldigt nöjd med Loppan, då hon hade full rörelse kvar i öronen. Loppan har också blinkreflexen kvar och hon tycker det är jätteskönt att bli kliad i ögongropen Jag brukar borsta och torka ur hålan då och då eftersom det samlas mycket päls och "bös" där.
Jag har varit väldigt rädd om Loppans kvarvarande öga. Hon har ofta haft ögoninflammationer i det pga känsliga ögon och första åren fick hon gå med flughuva utomhus året runt. Nu har hon det bara sommartid.
Nu kommer vi knappt ihåg att hon haft två ögon och hon väcker mycket uppmärksamhet när vi är på utställningar med henne) och vår gamla dam gillar att stå i centrum!
Hittade en tråd med bilder:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=900400&highlight=Loppan