Enmanshund?

Silver Girl

Trådstartare
Hur skulle ni definiera en enmanshund? Vilka raser skulle ni klassa har lättare än andra att utvecklas till enmanshundar?

Sv: Enmanshund?

Min förra hund, en Australian Shepherd, gillade inte folk. Hade han fått bestämma så skulle det ha varit han och jag i en stuga i skogen. Ingen som hälsade på.
På så sätt tycker jag han är en enmanshund, men rasen i sig tycker jag inte man kan säga så om.

Taxen vår familj hade skulle jag definiera som ensamhund
Det var mina mamma som gällde, bara min mamma. Men henne hade han kunnat dö för.
Inte så att han inte accepterade oss andra, vi var bara lite längre ner på rangskalan

Jag har en heeler som är extremt mammig. Hon tycker om andra, tex min sambo, men om jag inte är hemma, trots att min sambo är hemma, ligger hon bara och väntar på mig. Hon får panik om hon inte hittar mig och letar och letar.
Kanske inte en enmanshund med nästintill iaf tycker jag. :)

Wachtelhunden är en relativ enmanshund.
Vår äldsta dyrkar min pappa. Han lyder oss andra till viss del om inte pappa är där, men är han med så har hunden bara ögon för honom.

Jag har också en enmanshund, min äldsta. Hon vill bara vara med mig, andra duger för en stund, men om hon kan välja mig så väljer hon alltid mig. Hon är inte ens särskilt intresserad av att få uppmärksamhet av någon annan.

Hon har blivit lite mer social med åren, men hon har alltid varit en sån som gått rätt förbi folk trots att de lockar och pockar.

Det står faktiskt i rasbeskrivningen att rasen är sån. Vår minsta är likadan, men hon är präglad på både mig och sambon. Däremot min numera avlidna var inte alls enmanshund, vem som helst kunde snott henne på stan och gått i väg med henne och hon hade hängt på med en viftande svans.

jag har en dsg och han är definitivt en enmanshund...mamma har honom på dagarna och ibland flera dygn på raken ( nattjobb/stall/ sova/nattjobb/etc) men han sitter o väntar på sin matte oavsett ...ändå har han det jättebra där ...fast det finns en som står över allt och det är exet , tyvärr ses dom inte så ofta men när dom gör det är han överöverlycklo :love:

Han är normalt social men springer inte direkt fram om inte nån lockar ( o ens inte det ibland) han brukar titta på mig o fråga om han får :)

Min dvärgpinscher var en enmanshund. Trots att resten av familjen var hemma satt hon ändå och ylade efter mig så fort jag for hemifrån.
Hon var även omutligt reserverad mot främlingar och ingen fick hälsa på henne. Det tog i regel lång tid innan hon accepterade andra människor och vissa (tex min pappa) accepterade hon aldrig trots att hon växte upp under hans tak. Han råkade skrämma henne en gång som valp när hon bott hos oss i nån dag bara och det kom hon aldrig över.

Min chihuahua tycker jag är en riktig enmanshund! Han är reserverad mot främlingar däremot tycker han om de flesta då han fått bekanta sig med dom. Men det är matte som gäller i första hand :p Är jag med så ska han sitta hos mig hela tiden. Och lämnar jag han hemma med min sambo tillexempel så sätter han sig vid dörren och gnäller då jag gått :p

Wachtelhunden är en relativ enmanshund.
Vår äldsta dyrkar min pappa. Han lyder oss andra till viss del om inte pappa är där, men är han med så har hunden bara ögon för honom.

Det är rätt intressant, för min wachtel är jag extremt viktig, han håller sig i närheten inomhus och lyder mig utomhus och säger husse eller barnen någonting så kollar han med mig om det verkligen är något han ska göra. Men han älskar alla människor, hel hjärtat! Men han bryr sig inte dugg om vad de vill att han ska göra...:meh:
Husse duger när det är jakt men i och med att jag oftast är med så gör han ingen större skillnad.

Däremot hänger han upp människor på olika saker, tex grannen som jag brukar promenera med blir han överlycklig när han ser för han har kopplat henne med långpromenad och blir väldigt störd om hon kommer bara för att fika. :D En annan kompis som alltid har med sig godis till honom klättrar han upp i knät på och går igenom fickorna, det skulle han aldrig göra med någon annan.

Så jag skulle inte kalla min enmanshund, för mig är det en hund som tar avstånd från andra människor, men han lyssnar nästan enbart på mig och vill ha okej innan han lyder någon annan.

Alla hundar som har någon form av social osäkerhet brukar vara ganska mycket enmanshundar. De är inte trygga med främlingar och håller sig till sin familj och kanske särskilt en utvald person i första hand. Sedan finns det hundar som är helt socialt trygga som ändå föredrar att bara vara med matte/husse.

Men dvärgpinscher ska väl vara reserverade mot främlingar? :) Sen sån extrem ensamhund kanske inte är vanligt :)

Haha, min är sådär pinsam ...går inte fram till folk utan att få tillåtelse, sen går han fram precis så dom böjer sig ner och bara hinner nudda honom :D

Alla hundar som har någon form av social osäkerhet brukar vara ganska mycket enmanshundar. De är inte trygga med främlingar och håller sig till sin familj och kanske särskilt en utvald person i första hand.

Det håller jag med om. Jag har en ras som normalt ser en ny husse/matte i varje person som inte är direkt otrevlig, men min hund är mycket av en enmanshund. Vi jobbar dock på det och det blir bättre och bättre.

Enmanshund för mig är en hund som inte är osäker(/rädd) på andra människor men ändå är väldigt ointresserad i andra än den utvalda.

Tycker mig träffat rätt många stora strävhåriga taxar som är typiskt ovan

Hur skulle ni definiera en enmanshund? Vilka raser skulle ni klassa har lättare än andra att utvecklas till enmanshundar?

Enmanshund = hund som väljer en speciell förare/en livskamrat framför andra.

Säkert finns det raser som är mer benägen att bli enmanshundar en andra men tror det har extremt mycket med personlighet och även livshändelser som gör hundarna till enmanshundar. Min mamma köpte en schäfertik som fick bo både hos henne, hos min bror (vid löp pga att vi hade flera hannar vid tidpunkten) och så sist hos mig som sällskap när jag som 16 åring flyttade hemifrån för gymnasiet. Den hunden älskade folk men valde snabbt att aldrig vika från min sida trots att mamma skulle ha hunden för tävling och träning (vilket hon fick ge upp och skaffade sig en ny hund). När jag flyttade hem men sov hos dåvarande pojkvännen (hunden skulle sova hos mamma) så öppnade hon dörren och sprang kilometern hem till honom mitt i natten :love:

Hunden kom in i mitt liv när jag var i stort behov av en vän och hon var inte så mycket för att leva i flock med andra hundar(som hon var tvungen att göra hos min mamma) så kanske var det därför som vi fann varandra. Rätt hund på rätt plats vid rätt tillfälle, kanske behövde vi varandra.

9 år följde hon varje steg jag tog

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 811
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 132
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 643
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Detta gör mig så himla glad att läsa! Det går framåt, även om många på sociala medier inom berörda raser inte jublar, tror detta kan bli...
30 31 32
Svar
620
· Visningar
29 468
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar