Enkla övningar

M

__miiiaa__

Nu är det så att jag hadde tänkt att börja träna vårat islandshäst föl lite, inte nå hårt, inte så svårt, men bara för kul!

Islandshäst hingst född i Juni 05 :bump:
Hadde tänkt mig att först ska träna lit att han lär sig longering, i skritt, en så kannske nå nh övningar..

Fram Med ideerna!:idea: vad kan man träna med ett litet föl?
Apsolut inte nå hårt å inte nå långa stunder eller sånt, men bara små kul saker :D
hoppas ni fattar vad jag är ute efter,

Krarm / maria

Sv: Enkla övningar

Vet inte vad du har gjort med han tidigare, men jag antar att han kan grunderna med uppbindning, beröring osv. :smirk: Se till att vänj han vid allt du kan tänka dig! Jag NH tränar min bebis, mycket att vänja sig vid "läskiga" saker, presenningar, broar, plastpåsar, paraplyer m.m. Sen tränar jag mycket utrustning, sele, sadel, träns, täcke, lindor m.m. Prommenera i skogen är jättebra för kroppen och psyket. De blir fint musklade, får kondition och blir säkra på hoven. Lastträning är ju super också! Det är ju mycket psykiska saker som ska tränas med de där små, så att de får tänka ordentligt :)

Tack för svar!! :D bra tips jag fick, :) VAd har du för en?

Håller med föregående skribent.
Här kommer lite fler tips:
Inkallning skulle jag träna på, gör livet enklare på alla sätt. Då kan du också ha hästen lös på gården(om den är skyddad för trafik och andra faror). En mig närstående liten hingst fick, från när han var ett halvt år, följa med lös på gården i allt som gjordes; snöskottning, höskörd, hänga tvätt mm och är nu en synnerligen trygg och väluppfostrad häst.

Sju lekar funkar ju också bra med hästar i alla åldrar http://hem.passagen.se/maria_m/sjulekarna.htm. Olika lämpliga cirskustrick är också kul att träna. Inspiration finns här
http://www.trick-training.nu/
Har just kommit över en bra bok av Tobbe Lincon Larsson & Ursula Wilby som heter "Lydnadsträning för hästen", med många tips för hästutbildningen.

Ju mer du pysslar med din lillis desto trevligare häst och lättare inkörning och senare inridning blir det när den dagen kommer. Man får bara inte glömma att unga hästar behöver vila mycket för att smälta alla intryck, men ditt problem verkar ju vara inspiration till det som ska göras mellan viloperioderna.

__miiiaa__ skrev:
Tack för svar!! :D bra tips jag fick, :) VAd har du för en?

Jag har en liten welsh mountain, ett sto som jag har tänkt köra in sen :D Hon har varit misshandlad tidigare, och ohanterad för övrigt, så det blev att börja från början med henne...

Ett jätte bra boktips föresten, om du är intresserad av horsemanship:
"Boken om horsemanship" av Lisbeth Johnson
Den är väl värd sina pengar! :D

Jag har en liten bok som heter "Islandshästar och horsemanship", i den finns väldigt bra NH övningar som man kan göra, mycket bra bilder som visar precis hur man gör också ;)
Den har legat i Roburs skåp men jag har tagit hem den nu, men vill du så kan jag ta med den nästa gång jag kommer till stallet så kan du få låna den...:idea:

naaww,, vad hämskt! :eek: men den måst ju vara enomt sööööt :love:

__miiiaa__ skrev:
naaww,, vad hämskt! :eek: men den måst ju vara enomt sööööt :love:

Ja, såå söt! :love: Jätte social liten tjej, vill vara med överallt och hela tiden :banana:

Tack för dom suveräna tipsen :)
vi har några bus kompisar som han kan härja med, 2 Kompisar i hanns åldder så inte för att hålla han sysselsatt jag gör det ;)

Anna : det vorde toppen :D du får hjälpa mig nästa gång du kan ;)

Bild tagen i dag :)
JRLPEOIMFQOSE.jpg

ååhh, men hur kan man göra så? hur gammal är hon? har du nån bild? :D

__miiiaa__ skrev:
ååhh, men hur kan man göra så? hur gammal är hon? har du nån bild? :D

Ja, det är hemskt. Alla mina hästar har varit misshandlade (har 4 st) på ett eller anat sätt...men det känns bra när man kan göra något för dem och ser hur det ger resultat :) Min welsh fyller två i sommar, men jag räknar henne som "föl" eftersom hon beter sig som ett och aldrig har varit med om något tidigare. Har bild men jag kan inte lägga upp den här, men om du har mail så kan jag skicka en :)

Liknande trådar

Avel Hej jag tänkte resonera lite med er, jag har ett ungsto som senaste månaden har ändrat humör totalt, tok brunstig ena stunden men super...
Svar
11
· Visningar
1 390
Senast: LFreddy
·
Hästhantering Tror jag behöver lite tips. Jag sköter om en minishettis, det är mest bara jag som gör saker med honom annars går han bara som...
2
Svar
28
· Visningar
3 273
Senast: toughcookie
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 965
Dressyr Jag har ett litet dilemma och några utbildande frågor jag önskar ni kunde hjälpa mig med. :) Jag har ett 9årigt halvblod som när han...
Svar
19
· Visningar
2 484
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama