Enkla övningar efterlyses...

nyponros

Trådstartare
Det är så att jag ska ha "ridläger" med tjejerna i stallet, dvs jag ska hålla rid och teorilektioner. Ett av passen kommer att vara jäättegrundläggande i NH, typ förklara varför hästen reagerar som den gör i olika situationer, och hur man kan sammarbeta tillsammans med den. Trots samarbete krävs ju ledarskap, så jag skulle vilja ha tips på lite sådana övningar man klarar av från marken?

Tjejerna ifråga har medryttarhäst resp. egen häst, men har aldrig hållt på med nh, så jag tänkte börja med att bara få hästen uppmärksam på dem, genom olika följ och flytta-övningar. Kan det vara klokt?

Och som sagt önskas förslag på enkla övningar =)


Tänkte sedan avsluta det hela på ett annat pass genom att låta dem ta sig igenom en liten bruksbana, typ pressening, grind, trängre utrymmen osv,.


Tilläggas bör att jag själv inte är ngn expert heller, men inte helt ny på området... såå... har ni ngra tips på övningar/tillvägagångssätt/annat?:) :banana:
 
Sv: Enkla övningar efterlyses...

Jag hade min första NH lektion igår.

Övning 1: Få hästen att acceptera ditt område, tänk en cirkel runt dig. När du går emot den ska du börja med att ta ett steg mot den, sen höja handen eftersom och göra dig så stor som det behövs för att hästen ska backa. När den backat ett steg eller två ser du till att du får ögonkontakt med hästen, båda ögonen. Sen klappar du den i pannan och gör om proseduren igen. När det funkar..

Övning 2: Led hästen, när du stannar ska den stanna utanför ''ditt'' område. Om hästen inte gör det får du tydligt markera var den ska stå, med små signaler från början. Annars får du göra dig större tills hästen flyttar undan. När du kan gå med ett 4 m grimskaft och hästen följer dig och stannar när du gör det går du vidare till nästa..

Övning 3: Tänk dig en cirkel från dig bak till hästen bakdel. Du ska nu gå ''längs kanten'' på denna cirkel tills hästen flyttar sin bakdel, ett steg räcker, sen berömma och ge eftergift (EFTERGIFTEN är alltid viktig och du ska aldrig hålla i hästen). Funkar det inte att flytta undan bakdelen får du börja vifta med grimskaftet, mer och mer tills den reagerar. Till slut ska du bara behöva ta ett steg åt sidan och tänka att du ska flytta den för att bakbenen ska korsas och framdelen stå kvar på samma plats. Likaså här. När hästen flyttar ett eller två steg, stanna och beröm.

Lite luddigt kanske..

När hästen börjar tugga eller gäspa är det riktigt bra signaler.

Någon annan får gärna förklara bättre, jag är inte så kunnig.
 
Sv: Enkla övningar efterlyses...

För mej var detta jättebra övningar och jag fattade riktigt vad du menade. jag som aldrig har provat NH men som alltid gärna velat tkr att dessa övningar verkar riktigt roliga.
 
Sv: Enkla övningar efterlyses...

Vad kul! Jag är också nybörjare, tänkte bara förmedla vad jag fick lära mig :)

Och det funkade så bra, väntar bara på att mitt 4 meters NH grimskaft och repgrimma ska komma nu :bump:
 
Sv: Enkla övningar efterlyses...

Jag hade varit väldigt försiktig med att lära ut NH till andra, om man inte har hållt på väldigt mycket själv. Det kan gå väldigt fel. Det är ju du som har ansvaret om något händer och vissa hästar kan ju reagera väldigt starkt när man börjar med ledarskapsövningar. Jag själv är absolut ingen expert men har gått NHkurs, jag skulle aldrig ta på mig det ansvaret att lära andra.
 
Sv: Enkla övningar efterlyses...

Ja men det är väl ändå hennes ansvar om hon frågar?

Man går ju inte till övning 2 om inte övning 1 funkar.

Hon kan ju bara förklara dom i praktiken annars.
 
Sv: Enkla övningar efterlyses...

Kolla Sven Forsströms sida, equerry.se. Om du hinner så skaffa hans bok nh i praktiken, där får du konkreta och enkla tips, mycket läs- och prisvärd!!
 
Sv: Enkla övningar efterlyses...

*lånar knapp*

Är han duktig? I så fall verkar det som det bästa tipset!
 
Sv: Enkla övningar efterlyses...

Hej!

En övning som är väldigt bra för att förklara vikten av tydlig kommunikation och dessutom brukar ge massor av skratt är att låta hälften av deltagarna gå ut medans andra hälften bestämmer olika uppgifter de ska utföra. Dela upp deltagarna i par, en som vet och en som inte vet (dvs är häst).
Ge varje par olika uppgifter så att de inte kan snegla på varandra.
När de kommer in så får ni bara genom kroppsspråk, ej nickningar eller huvudskakningar, men allt annat för att visa när de gör rätt eller fel. Låt dem "ryttarna" använda spö, de får ju inte slå naturligtvis, men det vet inte "hästarna" om.

INGET PRAT! Men åskådarna kan gärna klappa och tjoa när "hästen" gör rätt.

Låt sedan "hästarna" och "ryttarna" ge feedback på hur de upplevde situationen från olika håll. I vilka situationer upplevdes frustration? Rädsla för spöet? Uppgivenhet? Tydlighet? Förtroende?

Jättebra övning och rolig övning. Men som någon skrev här innan så ska man vara försiktig med att lära ut vad "NH" är om man inte har klart för sig vad man gör. NH är en filosofi, ett sätt att tänka helhet kring sitt hästhanterande och att lära ut övningar kan ge en felaktig uppfattning. Det är lätt att tro att NH= flytta häst, vifta på rep.

NH är att skapa en bra RELATION till sin häst genom att arbeta för förtroendeskapande. Tänk ett barn som är rädd för att gå ensam genom den mörka hallen men vågar det i sällskap med mamma eller pappa. Dte har inget med hallen att göra, den är lika mörk ändå, det har med RELATIONEN att göra. Säger mamma eller pappa att det är OK så är det det :)

PS. De sju lekarna är bra att göra. Finns på bl a NNHA:s sida tror jag.

Lycka till med lägret!
 
Sv: Enkla övningar efterlyses...

Hmm. Förstår inte riktigt det där med att göra sig så stor tills hästen backar -__- Kan du mejla mig (Mayflower_best@hot..) Och förklara övning 1 lite mer ordentligt. ;) Min ponny är tränad i NH men liksom inte med mej. Så han kan. ^_^
 
Sv: Enkla övningar efterlyses...

Orkidébarn skrev:
Vad kul! Jag är också nybörjare, tänkte bara förmedla vad jag fick lära mig :)

Och det funkade så bra, väntar bara på att mitt 4 meters NH grimskaft och repgrimma ska komma nu :bump:

Oke
Måste man ha repgrimma?
vi har en vanlig grimma och ett 4 m rimskaft
 

Liknande trådar

Ridning Ja, som rubriken lyder. Jag har på senare tid letat medryttare till min ena häst pga graviditet, och har haft en del som varit här och...
Svar
17
· Visningar
6 216
Senast: Squie
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 025
Senast: mackan
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 790
Senast: Görel
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 240
Senast: anyberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp