Enkla lekar för åldring? :)

Sar24BB66

Trådstartare
Hej! Jag har en häst som är en lite äldre herre (24 år :) ) men han är pigg som en tvååring. En av hans favoritsysslor är att leka, han är som ett litet barn! :D Jag undrar om ni har tips på enkla lekar man kan göra i boxen, gärna sådana som inte kräver att man köper nya grejer, utan kan göra dem med morotsbitar? Han har lite problem med sina ben pga sin ålder och gamla skador, så cirkustrix som t.ex. bugningar undviker jag med honom. Han kan redan t.ex. gissa vilken hand jag gömmer moroten i. Men har ni förslag på andra lekar man skulle kunna göra med honom? :)

Mvh. Sara
 
Sv: Enkla lekar för åldring? :)

Vet att det går att lära hästar att leta svamp och tryffel (men inte hur). Kanske kan vara något för gammelman även om det inte är i boxen.

Med mina har jag alltid tränat att gå lös i ridhuset/på ridbanan och följa mig, oavsett vad jag går runt/över. Jag kan lägga ut koner att gå runt, presenningar att gå över, uppspända paraplyer att passera. De brukar uppskatta att få använda hjärnan. :laugh:

Annars är fotboll kul att spela med en häst som fattar att bollen inte är farlig. Ju större boll desto bättre.
 
Sv: Enkla lekar för åldring? :)

kl

hm i boxen kommer jag inte på något... däremot har jag haft en murarhink (utan handtag så att hästen inte kan fastna) till en väldigt leksugen häst så att han har kunnat bolla runt med den istället för att hitta på annat med inredningen :angel:

Min gammeltant uppskattar promenader till nya ställen, det behöver inte vara långt utan kanske att hon får följa med till postlådan (ca 4 km dit och hem iofs), ut i skogen en ny väg osv, eller att hon får kliva över lite bommar, kliva upp på en lastpall, gå över broar, under pressenningar och annat som hänger ner, osv. (lite trail/ranch trail-grejjor). Sen älskar hon att bara bli kliad och masserad också förstås :)
 
Sv: Enkla lekar för åldring? :)

Klicker är ju kul. Börja med att han ska nudda en target med nosen (en flugsmälla är billig) Sedan kan du lära honom att ta tag i flugsmällan, för att sedan gå vidare till apportövningar. När den väl börjar testa beteenden så uppkommer det lite av varje, bestäm vad du vill gå vidare med.

Annars - gå ut och promenixa. Som flera redan skrivit. En gamling med stela leder mår jättebra av lugn motion, samtidigt får han se sig om lite. Uteritt eller promenad vid hand ute i okända miljöer ger hästen massor av nya intryck och upplevelser att processa - mental stimulans av alla sinnen. :)
 
Sv: Enkla lekar för åldring? :)

Tack så mycket hörni för alla tips! :D Jag ska testa dem, och se vad gubben tycker! ;) Jag har testat att gå med honom över bommar och ''farliga grejer'', men han är så ''vild'' och pigg så det gick inte så bra, han blev bara extremt uppspelt och tyckte att allting han skulle gå över/emellan var farligare än någonsin...:crazy: Ut och gå älskar han att göra, spec. att utforska nya vägar, och det brukar vi göra :) Men nu är han på sommarbete, och får därför bara gå i hagen på dagarna, sova inne i boxen på nätterna :)
 
Sv: Enkla lekar för åldring? :)

Nya tricks finns det ju alltid att lära som sysselsättning. Några enkla tricks som min häst kan är skaka på huvudet, puss, kram, räcka hoven. Sen även "större" tricks som stegra, buga, ligga osv. men det kanske inte var så bra att lära när han är lite äldre. Men testa dig fram med lite småtricks, det tycker han nog är kul! :)
 
Sv: Enkla lekar för åldring? :)

Jag har ju gjort "hund" av alla hästar jag haft så skogspromenader lösa där dom fått hålla reda på mig var vardagsmat. Likadant att gå till grannen och hämta mjölk, där hästen fick leka med hundarna på gräsmattan för att sen ligga i en liten hög tillsammans och vila medan jag var inne och fikade innan vi gick hem igen.

En kul leksak som inte "rymmer" ur hagen är en stor uppblåsbar boj till båt, som ju går att sparka på, bära runt med och lajja med. Mycket uppskattat!
 
Sv: Enkla lekar för åldring? :)

Aha, tack för tipsen! ^^ Hundar tycker min häst inte om, men jag skulle kunna lära honom att gå lös efter mig..han brukar nog följa efter, men om något annat tar hans uppmärksamhet (gott gräs eller farlig fågel t.ex.) är det instinkterna som tar över..:) Jag har funderat på om jag skulle köpa en boll eller liknande grej åt honom att leka med, vet dock inte om han skulle ''våga'' röra den, då han anser att allt kommer att äta upp honom...:crazy: Men det skulle vara bra att ha i boxen, i hagen står har med en annan valack som han leker med dagarna i ända, så där har han nog sysselsättning så det räcker! :)
 
Sv: Enkla lekar för åldring? :)

Nya tricks finns det ju alltid att lära som sysselsättning. Några enkla tricks som min häst kan är skaka på huvudet, puss, kram, räcka hoven.

Tack för tipsen! Hur kan man lära en häst göra det där, skaka på huvudet, pussa osv.? :) Använder man klicker då eller?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Tångbett dåligt?
  • Konsten att välja ett bra hundnamn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp