Hmm jag skulle nog hälla i ett par matskedar surdeg i en bunke tillsammans med tre dl vatten, låta stå över natten, blanda i 2 dl vatten till, mjöl och salt och olja på morgonen till bra konsistens (gärna inte mer än hälften av annat än vetemjöl och är det ett jättetungt mjöl mindre än det), låta stå över dagen, olja in en gryta/form, välta över degen in i grytan/formen, värma ugnen, ställa in brödet efter 30-40-60 minuter och hoppas på det bästa.
Om jag ville faktiskt inte göra lättast möjliga skulle jag
Blanda surdeg och mjöl och vatten
Koka vatten i vattenkokaren, hälla lagom mängd över lämplig mängd rågmjöl och en tsk ättika
koka några pomeransskal och ha dem i sitt vatten i kylen
Låta stå över dagen eller längre
Blanda surdegen och rågskållningen och vetemjöl (i bra mängd annars reser det sig inte så mycket) och olja och hackad pomerans och salt och sirap osv i en bunke. Låta jäsa över en dag eller natt.
Knåda, lägga i degkorg eller form eller strunta i att knåda och vara nyfiken på vad som händer.
Jäsa i 30-40-50 minuter och köra in i ugnen på hög värme, länge 60 min eller mer.
Voila Gotlandslimpa. (typ, för det finns faktiskt riktiga recept på det. Jag har ett någonstans på landet som passar 30 limpor
, aldrig provat det.)