Enkel veggiemat

FadeAway

Trådstartare
Har som plan att äta vegetariskt två dagar i veckan. Var veggie i min ungdom men det är några år sedan. Alla mina recept består mer eller mindre av morötter eller helfabrikat (qournfile eller dylikt). Jag behöver inspiration. Sambon är allergisk mot morötter och tex äpplen. Så helst utan dessa ingredienser.
Lättlagat bör det vara med sambon står för matlagningen som regel och vi har inte tid eller intresse att spendera timmar med att laga mat :o
 
Sv: Enkel veggiemat

Linssoppa på röda linser, lök o potatis med pressad citron.

Pumpasoppa med lök, chili och paprikapulver.

Potatissoppa med kantareller eller ostronskivling.

Pasta med squash, svamp och svarta oliver eller soltorkade tomater

Stek morötter med citron och spiskummin, blanda med couscous och feta.

Gröp ur aubergine, stek inkråmet med ajvar och hackade valnötter. Fyll auberginhalvorna med blandningen, lägg på feta och gratinera i ugn.

Ugnsbakade rödbetor i foliepaket med getost

Couscous, fetaostkräm och ugnsbakade rotfrukter

Pasta med tomatsås med chili, lök och kapris

Ris med stekt strimlad paprika och champinjoner, med lite paprikapulver o chili, pressad citron och lite crème fraîche.
 
Sv: Enkel veggiemat

Jag brukar göra gorgonzolasås som jag äter med färskpasta - går på typ en kvart och blir jättegott! Man gör en bas på mjölk som man reder med någon msk mjöl. När den fått lite konsistens smälter man i så mkt gorgonzola man vill (brukar bli en halv ost som jag köper i trekantspaket). När osten smält häller man i lite frysta ärtor. När ärtorna tinat är allt klart. Toppas bäst med lite örtsalt!

Kan tillägga att jag inte gillar mögelost egentligen haha, men denna såsen gillar jag!
 
Sv: Enkel veggiemat

Sitter och äter ugnsbakade paprikahalvor just nu, mums mums! :d

Grilla dem i ugn tills det börjar fyllas med lite vatten, ta ur, häll av vätskan och fyll med valfri röra, toppa ev med ost, och sen in igen tills de är klara ;) Fetaost och solroskärnor brukar vara självskrivna ingredienser i våra röror i alla fall. Lök, svamp, kött/quorn-färs, ost, majs, ris/korn av något slag osv... är andra saker som funkar bra.

Annars händer det väldigt sällan att vi lagar någon icke-vegetarisk soppa, så gillar man soppa så kan man ju börja kolla åt det hållet efter bra recept.

Edit: kom på att min absoluta favoritpaj också är vegetarisk. underbart god!
 
Senast ändrad:
Sv: Enkel veggiemat

Jag brukar göra:
Omelett, exempelvis med ost, svamp eller grönsaker.
Risotto (Tar visserligen lite tid att göra)
Linsgryta med ris/couscous/bulgur
Wokgrönsaker (när jag inte orkar göra något annat)
Olika soppor
Olika "matigare" sallader
Haloumiburgare

Äter ägg och mejeriprodukter ska tilläggas. Hoppas på fler svar i den här tråden, behöver lite inspiration till nya rätter :)
 
Sv: Enkel veggiemat

I wokgrönsaker brukar det vara morötter, men man kan ju köpa det man vill ha separat och slänga ihop till en mix. Därifrån kokar man ris. Sen steker man upp wokgrönsakerna, häller på lite matlagningsgrädde och sen en påse med thaikrydda (eller någonting liknande som ger mycket smak). Sen har man en jättegod gryta med ris till. :)
 
Sv: Enkel veggiemat

Linsgryta/soppa - med röda linser och krossade tomater som bas - grönsaker och rotfrukter efter smak, vi brukar ha paprika, burkchampinjoner, gul lök, vitlök, (morötter) och ibland potatis.

Sallader med quinoa/bulgur. Två favoriter här är bulgursallad med rödlök, avocado, fetaost och kidneybönor samt quinoasallad med rödlök, paprika, gurka, fetaost, valnötter och en skvätt lime.

Pastasallad på pasta, ruccola och körbärstomater till det en röra gjord på ricotta, rostade pinjenötter och soltorkade tomater.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag inser att jag behöver en radikal kostomläggning, men framför allt behöver jag råd och tips. Jag är relativt intresserad av...
2
Svar
38
· Visningar
4 031
Senast: Blueberry
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 280
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp