ENKÄT on skoning och hovvård!

1)vem skor din häst?(du själv, "kompis", hovslagare etc.)

HOVSLAGARE

2)hur ofta skos din häst och varför det en lämplig tidpunkt?

UNGEFÄR VAR 7:E VECKA, EN AV DOM VAR 5:E VECKA

3)om du använder hovslagare, hur mycket betalar du per skoning?

680KR

4)vilka hovbeslag (skor) använder du och varför?

VANLIGA

5)skos din häst sk plant eller med speciella vinklar, ex. för att den inte skall slå på sig etc. isåfall och hur varför?

INGET SPECIELLT MED MINA HÄSTARS HOVAR

6)vid behov, sömmar du om själv eller slår på tappskor själv?

NEJ

7)om din hovslagare slår på tappskor, hur mycket betalar du?

INGENTING

OCH SISTA "UTSLAGSFRÅGAN"...

8)varför har din häst skor... kan du redogöra för fördelar och framförallt nackdelar om att hästar bär skor?

DÄRFÖR ATT DOM ÄR FÄLTTÄVLANSHÄSTAR OCH FÖRDELEN ÄR ATT SKORNA GÅR ATT BRODDA SAMT INTE SLITS PÅ SAMMA SÄTT SOM EN BAR HOV.

NACKDELEN ÄR JU ATT HOVKVALITEN FÖRSÄMRAS MED EN SKO OCH HOVEN INTE KAN ARBETA SOM DEN ÄR ÄMNAD FÖR

1)vem skor din häst?(du själv, "kompis", hovslagare etc.)
hovslagare
2)hur ofta skos din häst och varför det en lämplig tidpunkt?
ungefär var 7:e vecka, lite oftare nu på sommaren hovarna växer som ogräs
3)om du använder hovslagare, hur mycket betalar du per skoning?
450:-
4)vilka hovbeslag (skor) använder du och varför?
vanliga släta travskor runt om... Pålle är ju bara två år och jag har inte märkt att han skulle behöva några andra skor. Ev. kanske han behöver lite grepp bak, funderar på att sätta falsade skor bak.
5)skos din häst sk plant eller med speciella vinklar, ex. för att den inte skall slå på sig etc. isåfall och hur varför?
Tja... plant antar jag... Han skos och verkas så att tåaxeln ej blit "bruten" åt något håll
6)vid behov, sömmar du om själv eller slår på tappskor själv?
Jag kan slå på och sömma om ifall det krisar men pga en rygg som krånglar vill jag helst undvika det
7)om din hovslagare slår på tappskor, hur mycket betalar du?
-
8)varför har din häst skor... kan du redogöra för fördelar och framförallt nackdelar om att hästar bär skor?
Jag försökte ha honom barfota så länge som möjligt men det var en kombination av olika orsaker som gjorde att jag fick lov att sko honom. Dels höll han på att halka ihjäl sig och så blev han ömfotad. Dels så började han nöta bakhovarna lite snett. Upplever det som svårt att hålla en travhäst som tränas barfota

1. Hovslagare.

2. Varmblodet: var 6:e vecka. Behövs då skorna slits mkt då vi tävlar o tränar distans. Just nu mammaledig o barfota. Hennes föl är 8 veckor och verkades första gången då han var 4 veckor. Ska snart verkas igen.
Fjordingen: var 8-10:de vecka, hovarna växer saaakta och skorna slits knappt alls.

3. 300.-/skoning.

4. Varmblodet: Oftast guldskor. Blir billigare i längden då dom inte slits lika snabbt som järnskor. Fjordingen: vanliga järnskor.

5. vanligt.

6. min pappa kan sömma om och slå på tappskor.

7. det gör han gratis.

8. dom har alltid haft det. Varmblodet tävlar/tränar jag som sagt med och i distans är det obligatoriskt med skor.
Fjordingen är väldigt hovöm, inte aktuellt att börja ta av skorna nu på äldre dar tycker jag. Inte så länge hon motioneras iaf. Möjligtvis senare om det blir så att hon vilar helt o bara går till o från hagen.
Fölisen får vara utan skor tills det är aktuellt att börja med inridning, ev längre. Beroende på hur han reagerar.

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 673
Senast: super
·
Ekonomi & Juridik Hej, Vi har en verksamhet som idag omfattar 12 hästar och vi har till dessa hästar en hovslagare som tar 1300kr/häst (exkl resa). För... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 225
Senast: Terese
·
Hästvård Har snöat in lite på sökningen "farrier" på instagram, och jag blir rent ut av chockad hur vissa hästar ser ut om hovarna! :eek: Vissa... 2
Svar
24
· Visningar
3 650
Senast: hastflicka
·
Hästhantering Nu behöver jag hjälp igen av alla kloka hästmänniskor som finns där ute! Jag har en fyraåring som har varit skodd i ett år. Och träffat...
Svar
13
· Visningar
2 179
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka