ENKÄT on skoning och hovvård!

1) utbildad hoslagare
2)ung var 7 vecka
3) 450 framskoning, 600 runtom..
4)vanliga järnskor tror jag(?)
5) har egentligen ingen aning, men litar till 100% på min hoslagare, då han skott hästen i 10 år itan minsta antydan till problem.
6)nej
7)nada
8) därför att han lätt blir öm, vill kunna brodda (vet man kan köpa boots som går och brodda) och för att hästen är 20 år och jag känner inte att jag vill börja greja med en massa saker, utan han får gå så som det alltid funkat innan. men vid nästa häst tänker jag absolut överväga barfotagång! :)

1)vem skor din häst?(du själv, "kompis", hovslagare etc.)
- Hovslagare

2)hur ofta skos din häst och varför det en lämplig tidpunkt?
- Var 7-8:e vecka. Går det över den tiden börjar han tappa skor.

3)om du använder hovslagare, hur mycket betalar du per skoning?
-ca. 800 kr (om han inte återanvänder de gamla skorna)

4)vilka hovbeslag (skor) använder du och varför?
-Använder vanliga med tåkappor. Har itne sett ngt behov av andra.

5)skos din häst sk plant eller med speciella vinklar, ex. för att den inte skall slå på sig etc. isåfall och hur varför?
- Skos "vanligt". Hovisen lägger bara ut skon en aning eftersom min häst tidigare var travskodd och därför hade för trånga hovar.

6)vid behov, sömmar du om själv eller slår på tappskor själv?
- Om det är akut och hovisen inte kan komma ut slår jag på tappskon själv. ska jag itne rida på ett tag drar jag av den parallella skon och låter honom gå oskodd tills hovslagaren kan komma ut.

7)om din hovslagare slår på tappskor, hur mycket betalar du?
- Han gör det gratis
OCH SISTA "UTSLAGSFRÅGAN"...

8)varför har din häst skor... kan du redogöra för fördelar och framförallt nackdelar om att hästar bär skor?
- Jag tycker att han behöver det eftersom det blir rätt mkt ridning på hård mark och hård dressyrträning. Inbillar mig att det hindrar hans hovar från att spricka upp i kanterna...

svar: min hovslagare som är utbild skor min häst.

2)Hur ofta skos din häst och varför det en lämplig tidpunkt?
Svar: Var 7-8 vecka eftersom hovslagaren tycker att tidpunkten är bra för hennes hovar.

Svar: betalar 420 + moms utan skor

Svar: Sommarskor med broddhål bak på sommaren och vinterskor med brodd på vintern. Passar på det underlaget som vi har i jämtland.

5)skos din häst sk plant eller med speciella vinklar, ex. för att den inte skall slå på sig etc. isåfall och hur varför?
Svar: Min häst är 16 år så hon skos plant. Har inga stora avvikande steg.

Svar: Har tappskokompetens men har bara tappat en sko och dagen efter hade jag skoning så då gjorde jag inget. Hästen har bra hovar så hon klarar av att gå barfota ett tag.

Svar: Gratis 2 veckor efter skoning annars runt 100 kr.

8)varför har din häst skor... kan du redogöra för fördelar och framförallt nackdelar om att hästar bär skor?
Svar: Hovmekanismen blir sämre med eftersom jag mest rider på grusväg och asfalt så behöver hon skydd för hovarna så de inte slits mycket.

//Sara
:bump:

jag har länge undrat hur många av landets hästägare som skor själv, slår på tappskor och sådana saker. därför tänkte jag nu slå slag i saken och göra en liten enkät som jag hoppas så många som möjligt svarar på. det skall bli väldigt intressant!

Hovis
6 veckor. Hon växer lite ojämnt fram.
500:-
Vanliga järnskor.
Pga en gammal skada så har hon inte korrekt rörelsemönster fram, så ja, hon riktas för att det ska bli så skonsamt för henne som möjligt.
Nej.
0:-

Som sagt, hon har en gammal skada som hade gjort att hon hade snedslitit sina framhovar med säkerligen belastningsskador som följd. Sen rids hon aktivt och jag behöver kunna brodda vid behov.
hoppas så många som möjligt svarar!! MVH jennie

1. Hästen skos av utbildad hovslagare.

2. Skor var 7-8:e vecka. Lämpligt för att ungefär då börjar fötterna bli långa.

3. 800 med nya skor, 700 om man kan återanvända de gamla.

4. Helt vanliga skor med tåkappa. Standardmodellen alltså, fungerar bra, behöver inga specialgrejor.

5. Har bara haft hästen 3 skoperioder, tror jag. Skulle nog sga att han skos plant, men det behövs succesivt riktas om en aning... Han rör sig ganska marktrångt, får se hur mkt av det som kan korrigeras. Dessutom belastas just nu innerväggen lite mer än den yttre, så det skall riktas om lite. I det stora hela bara smådetaljer.

6. Hade kunnat göra det själv om jag hade haft utrustning. Har dock inte hunnit investera i det än.

7. Sist slog han på tappskon gratis. Har inte haft fler sen dess.

8. Just nu går han på bete, utan skor. Hade gärna haft oskott permanent, antingen runt om eller i bak, men han blev extremt ömfotad på ojämnt underlag så det kanske inte går. Jag hoppas på att han vänjer sig lite nu. Rider inte på grusvägar och knappt på asfalt, så det kanske går.

Hovslagare

Var 6:e vecka på sommaren och var 8:e på vintern.

500:-/häst

Vanliga

Plant tror jag.

Min kära mamma gör det.

-

Pållen är lite ömfotad, och jag hoppar och tränar mycket.

Hovslagaren
3-6 veckor beroende på tillväxt på framhovarna
200-350kr för en rundskoning beroende på vem som skor
remontskor för att det bara blivit så
Nej. Däremot så måste man raspa in framhovarna ordentligt för att dom inte ska fläka ut sig till stora dasslock.
Nej.Brukar dra av den andra motsvarande skon istället.
Har inte behövt göra det än.

Han har skor eftersom han har varit hovöm i sommar. Annars brukar jag föredra att han går barfota sommartid. Fungerar det så brukar hovslagaren komma och slå på vinterskor med broddar i oktober.

Hovslagaren

Han skos var sjunde vecka, då hans hovar växer väldigt långsamt

A-ponny kostar 900:- runt om har jag betalt. Nu går han barfota för första gången och då kostar det 400:- att verka

Vanliga skor, men 8 mm istället för 6 mm då han slet ut dem så fort vid träning/tävling. Alltid 4 broddhål. Nu går han dock barfota då han har en skada som gör att han blir promenadhäst

Han skoddes plant när han använde skor. Nu då han har en knäskada så verkas han lite hårdare i tån och lite mindre i trakten

6)vid behov, sömmar du om själv eller slår på tappskor själv? Har gjort det några gånger vid behov. Har tappskolicens men har tappat bort licensen. :p

Har aldrig betalt en tappsko, då han aldrig tappat någon. Skulle inte behöva betala heller dock.

Han fick skor när han var 4 år och skulle börja tävla. Då är skor krav. Sen har han haft det tills nu 13 år gammal och förtidspensionerad. Nu ska han gå barfota och det fungerar ganska bra. Han ömmar lite när han går på grusvägar, men jag hoppas att han ska vänja sig. Ska beställa boaboots till honom när som helst nu. Dessa ska han ha när han promenadrids och i vinter då han rids och det kanske är halt

Utbildad hovslagare.

Ynglingen ungefär var 5:e vecka sommartid, 6-7 veckor mellan skoningarna vintertid.
Gammelpålle runt var 6-7 vecka sommartid, runt var 7-8 vintertid.
Det pga att gammelpålles hovar har växt så mkt att det behövs skos med den intervallen, och ynglingens fötter tenderar att spricka om jag har längre skointervaller.

Ynglingen är den enda hästen jag nu har kvar, jag betalar 500:- för själva skoningen, 50:- i reseersättning, 25:-/st för skorna, ungefär 25:-/st för sulorna han har fram sommartid, och ungefär 100:- för svets och smide när han har ringskor sommartid. Allt detta + moms.
I mina ögon ett kanonpris! :bow:

Gammelpålle har bara "rena" skor. Han behöver inget annat.
Ynglingen har sommartid sulor, han är så ömfotad att han är tvärhalt annars. Ynglingen har dessutom ringskor sommartid, då han har så dåliga fötter när det är torrt att han bara tappar skorna annars. Och nog många tappskor = det går inte att fästa en dojja.
Vinterid har båda pållarna bara haft "vanliga" skor med 4 broddar och sådana där snösulor.

Gammelpålle växer mer i tårna än trakterna, så därför verkas han inte så mkt i trakterna.
Han är dessutom lite inåttåad, så han verkas utefter det.
Ynglingen skos "rakt av".

Nej det gör jag inte. Men jag har turen att "omge" mig med folk som är mkt kapabla att göra det till mig.
Tappskor på ynglingen med hans "svåra" hovar brukar jag däremot ta ut hovis för att fixa. För man måste ta så enormt höga sömtag på honom.

Det är olika beroende på om han "har vägarna förbi" eller åker ut extra för mig.

För att hästarna tränas och tävlas och inte kan gå utan skor. Jag anser inte att man börjar "laborera" med gammelpålles fötter att han ska gå barfota nu, när han gått skodd sedan långt innan jag köpte honom (-89).
Ynglingen utan skor är en omöjlighet. Han skulle få tas bort då. Han skulle inte ens klara att gå i en hage barfota... :crazy:
Hans hovar växer rätt sakta, och jag var tyvärr tvungen att sko honom redan när han var 3 (jag ser en stor fördel att kunna vänta med skoning så länge som möjligt, hade tänkt sko honom fram tidigast som 4-åring). Då trots att han var unghäst hade hans hovar pajjat så många ggr att jag gav upp innan han blev allvarligt skadad. Bla så fläkte hovarna liksom upp sig i "hundöron" vid trakterna, så blodet sprutade och hästen var skithalt. MÅNGA ggr... :crazy:

Vidare så måste mina hästar ha skor på vintern, för de måste ha broddar på den breddgraden jag bor. Här är så mkt is att barfotahästar är hänvisade till ridhuset hela vintern...

Min hovslagare.

Var 6:e vecka ungefär. Hans hovar växer ganska fort så det är lagom.

350-400 kr för halvskoning.

Vanliga ridhästskor fram, barfota bak.

Plant.

Ja, om det är lätt fixat.

100:- med denna hovslagare.

Min häst har skor fram på inrådan av hovslagare. Min hästs framhovar går sönder lättare än bakhovarna, som klarar sig utmärkt oskodda.

Hovslgaren. Utbildad och med gott rykte om att vara duktig.

När det behövs. Tyvärr är hon hopplös att sko och måste sederas vid varje skoning. Detta har gjort att hon numera är ganska spruträdd, så det är en jäkla cirkus när hon ska skos. Så jag ska väl erkänna att vi gärna drar ut lite på det... Som tur är växer hennes hovar rätt långsamt.

Hrm... Jag har inte betalt en enda gång, så jag vet inte :angel:.

Vanliga Kerkhaert järnskor. Enligt hovslagren ska de vara slitstarka, men jag vet inte om jag vill hålla med...

Hon skos plant.

Nej, det gör jag inte. Eftersom jag inte vet hur.

Det har aldrig behövts, hon har aldrig haft en tappsko, så jag vet inte.

Jag tränar distansridning med hästen och det skulle aldrig funka med en barfotahäst. Plus att det står i TR att man inte får tävla distans med en häst som inte är skodd runt om.

Jeg skor ikke min hest, men verker høvene selv
Jeg verker høvene ca. hver 3. vecka
-
Jeg har anvendt boots (løse sko/støvler) iblant om hesten har vært litt ømfotet.
Den verkes etter naturlige vinkler, 30 graders kronrandsvinkel og ca. 45 grader fram og 55 grader bak i hovvinkel.
Har ikke behov
-

Ja det kan jeg, og der er absolutt flest nackdelar med en skodd hest, derfor har jeg mine barfota. Framforalt for å beholde den naturlige hovmekanismen!

* Ingen, mina hästar går barfota. Ett äldre avelssto som gått utan skor sen hon sattes i avelsboxen för många herrans år sen, en ungponny som ännu inte arbetas men som inte kommer att skos om det inte är absolut nödvändigt! Ett årsföl som av naturliga skäl inte har skor.

Hmm, när jag tänker efter har du nog ingen användning för mitt svar... :D

1)Hovslagare med utblidning och långerfarenhet

2)Skos var 5-6 vecka. Då för att kunna korrigera i tid och för att slippa glappande skor som trillar av och kanske trasar sönder hoven.

3)Betalar ca 800-900 beroende på beslag

4)Använder skor som är förstärkta med svets. Sulor sätts på till tävling och tas av efteråt.

5)Skos med en aluminium sula på vänster bak pga ryggproblem. Tåriktad fram. Detta är för hoppningsvis bara under en kortare period.

6)Har gått utbildning för att slå på tappskor och gör det om hästen är hyffsat nyskodd och skon i bra skick.

7)Tappsko de första 3 veckorna gör han gratis

Min häst har skor för att han tränas mycket och hårt på underlag från grus,asfalt till djup sand. Vi måste även ha hästarna skodda på tävling för att få starta i maraton körning. Skulle alldrig kunna tro att de skulle kunna göra samma arbete utan skor. Tycker självklart att hästar som inte används så mycket eller på ett sånt sätt att det kan vara oskodda utan att bli ömfotade och få trasiga hovar skall gå barfota då det är mest naturligt
/M

Utbildad hovslagare, medlem i svenska hovslagareföreningen.

Ungefär var åttonde vecka, eventuellt något oftare på sommaren. Det är lämpligt intervall med tanke på att hästens hovar inte får växa för mycket mellan gångerna, men ändå måste ha hunnit växa så mycket att det går att göra nya sömhål.

Jag betalar ca 900:- för en normalskoning.

Vanliga 8mm järnskor. Har aldrig haft behov av eller blivit rekommenderad något annat. Hade en period i samband med hovböld som hästen gick med hela sulor fram.

Min häst skos plant, men hovslagaren lägger ut skorna lite extra på insidan fram p.g.a. lätt felaktig benställning.

Ja, om det inte är något konstigt med hovarna (gått sönder mycket eller liknande), så sätter jag på tappskor själv, förutsatt att jag har en passande sko att sätta på (helst samma sko).

Beror på om han måste åka ut extra (150:-) eller är i vårt stall ändå (0:-).

Fördelar: Hästen blir inte så ömfotad, mindre risk för stengallor och hovbölder orsakade av att hästen trampar fel/för hårt på en sten. Hovarna slits inte för mycket om man skulle få för sig att rida långtur på grusväg.

Nackdelar: Något sämre hovmekanism, "måste" gå skodd efter ett tag, dvs vänjer sig och blir ömfotad utan skor. Tappskor.

Min häst går skodd därför att han går bättre (=finare gångarter) med skor, för att jag rider mycket på grus, som sliter hovarna mycket, och för att jag enligt tävlingsreglementet (FIPO för islandshästar) måste ha skor om jag vill tävla.

Hovslagare (utbildad)

Hon skos nu var 6:e vecka, förr var det 7-8:e men hovarna har växt mycket mer senaste tiden och hon växer helt enkelt över skorna annars.

650:-

Min hovslagare skor med vanliga ridhästskor.

Hm, jag tror absolut hon skos plant, det enda speciella med hennes skoning är att hon ska vara så kort det bara går i tån.

Näheddu

Ingenting

Jadå.
Min häst har tyvärr hovar av ganska dålig kvalitet. Hur mycket som beror på arv och hur mycket som beror på miljö är svårt att säga, men de kan -och blir bättre. Hon har tidigare haft problem med strålbensurkalkning och hade då sjukbeslag i form av ringskor fram. Hon är enormt ömfotad och jag har sett henne gå utan bakskor "på prov" flera månader, vilket var en plåga. Det skulle jag aldrig utsätta henne för även om hon "inte är öm längre om ett år"...
Hon har även fått gå helt utan skor över sommaren under betesgång innan jag ägde henne och det var ingen rolig syn. De trasades sönder och hennes hovsprickor blev bara värre.
Dessutom rids hon mycket på grus och asfaltsvägar.

Näe jag VET att skor runt om är det bästa under förutsättningarna.
Sedan är jag ju inte dummare än att jag förstår att det optimala vore om alla hästar kunde gå utan skor, men världen är inte perfekt, vi har inte direkt avlat på bra hovar förr...

1)Har en utbildad hovslagare som skor min häst.

2) Han skos var 4-6 vecka bak, eller så länge skorna håller, tyvärr sällan 8 veckor. (aldrig övervuxen då). Fram brukar hålla 6-8 veckor. Allt beror ju på hur mycvket jag rider och hur hårt det är ute. Baksorna tar ofta slut rätt fort.

3) jag betalar 800 kr vitt. helt okej tycker jag

4) Jag har vanliga skor fram och 10 mm bak. Han sliter ut dem fort annars. SÄtter ner bakfötterna med lite glid.

5) Han skos med utsidan av väggen något kortare än insidan - jämn i trakterna. Detta för att han annars sliter ut sina skor på 3-4 veckor, falsen är slut och sömhuvudena helt väck, Och det går inte att spika i honom hur ofta som helst.

6) Min bror drar av och slänger på tappskor. Hovsi har visat och tycker att han gör det bra. Och så är hovis glad att han slipper åka ut för en tappsko. Brorsan sköter hela stallets tappskor.

7) Tror att han tar en hundring

8) Min häst har skor för att han har dåliga hovar och inte kan gå utan skor. Får han en tappsko får han stå inlåst i sin box tills den är påslagen igen, han kan inte ens gå i hagen utan att trasa sönder hela hoven. Är dessutom sulöm. Hade han kunnat gå utan skor hade han fått göra det då hovarna mår bäst av att få arbeta naturligt. Hans bror hade fötter att gå barfota, både uteritter och paddocksjobb så han gick aldrig med skor när jag hade honom.

Hovslagare med toppbetyg från Skara.

Ungefär sju veckor, då brukar hovarna på båda två vara i längsta laget och behöver således fixas till.

3)om du använder hovslagare, hur mycket betalar du per skoning? 1025 kr för verkning av en häst och skoning av en annan, inklusive moms.

Vanliga, tunna skor. Den andra är unghäst och skos inte ännu.

5)skos din häst sk plant eller med speciella vinklar, ex. för att den inte skall slå på sig etc. isåfall och hur varför? Helt vanligt, inget särskilt.

6)vid behov, sömmar du om själv eller slår på tappskor själv? Nej, det har jag inte kunskap, mod eller dumdristighet nog för att göra.

Har inte haft någon tappsko under tiden jag haft mnin nuvarande hovslagare.

Bara fördelar: egentligen har min ridhäst bra nog hovar att gå utan skor, men saltet och mineralerna här är tydligen inte särskilt bra för bara hovar - de som försökt har fått uppfrätta hovar. Skorna fungerar alltså som skydd.

Hovslagare

Var 6.de vecka för de växer rätt bra

för alla fyra skor 860 men nu skor jag bara fram under sommaren så det blir bara halva kostnaden
Vanliga skor, han hari nga problem med sina fötter

Ena hoven fram växer fortare än den andra så den verkas lite mer samt att han slänger ut det benet lite. Hovis korrigerar detta en aning men inte mycket då han ej har gt besvär.

nej

300

Jag har bara fram just nu eftersom han ömmar men bak har jag utan. På vintern har jag dock alla fyra för att kunna ha broddar. Så länge det går tycker ajg man ska köra utan eftersom hästen faktiskt inte föddes med skor :)

Min avelsston och unghästar verkas av min hovslagare.
Tävlingshästarna skos av ryttaren (hovslagare).

2)hur ofta skos din häst och varför det en lämplig tidpunkt? När det behövs, 5-8 veckor.

3)om du använder hovslagare, hur mycket betalar du per skoning? Har faktiskt ingen koll på vad min hovslagare tar för en verkning, tror det är 160 + moms. Skoningen står ryttaren för.

4)vilka hovbeslag (skor) använder du och varför? Vanliga enkla skor med tåkappor och broddhål.

5)skos din häst sk plant eller med speciella vinklar, ex. för att den inte skall slå på sig etc. isåfall och hur varför? Skos plant.

6)vid behov, sömmar du om själv eller slår på tappskor själv? Jag kan slå på en tappsko om jag måste.

7)om din hovslagare slår på tappskor, hur mycket betalar du? Inget.

8)varför har din häst skor... kan du redogöra för fördelar och framförallt nackdelar om att hästar bär skor? Eftersom de måste broddas när de tävlar fälttävlan och hoppning så är de skodda + att de ömmar i hovarna annars också.

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 673
Senast: super
·
Ekonomi & Juridik Hej, Vi har en verksamhet som idag omfattar 12 hästar och vi har till dessa hästar en hovslagare som tar 1300kr/häst (exkl resa). För... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 225
Senast: Terese
·
Hästvård Har snöat in lite på sökningen "farrier" på instagram, och jag blir rent ut av chockad hur vissa hästar ser ut om hovarna! :eek: Vissa... 2
Svar
24
· Visningar
3 650
Senast: hastflicka
·
Hästhantering Nu behöver jag hjälp igen av alla kloka hästmänniskor som finns där ute! Jag har en fyraåring som har varit skodd i ett år. Och träffat...
Svar
13
· Visningar
2 179
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka