1)vem skor din häst?(du själv, "kompis", hovslagare etc.)
Utbildad hovslagare.
2)hur ofta skos din häst och varför det en lämplig tidpunkt?
Ynglingen ungefär var 5:e vecka sommartid, 6-7 veckor mellan skoningarna vintertid.
Gammelpålle runt var 6-7 vecka sommartid, runt var 7-8 vintertid.
Det pga att gammelpålles hovar har växt så mkt att det behövs skos med den intervallen, och ynglingens fötter tenderar att spricka om jag har längre skointervaller.
3)om du använder hovslagare, hur mycket betalar du per skoning?
Ynglingen är den enda hästen jag nu har kvar, jag betalar 500:- för själva skoningen, 50:- i reseersättning, 25:-/st för skorna, ungefär 25:-/st för sulorna han har fram sommartid, och ungefär 100:- för svets och smide när han har ringskor sommartid. Allt detta + moms.
I mina ögon ett kanonpris!
4)vilka hovbeslag (skor) använder du och varför?
Gammelpålle har bara "rena" skor. Han behöver inget annat.
Ynglingen har sommartid sulor, han är så ömfotad att han är tvärhalt annars. Ynglingen har dessutom ringskor sommartid, då han har så dåliga fötter när det är torrt att han bara tappar skorna annars. Och nog många tappskor = det går inte att fästa en dojja.
Vinterid har båda pållarna bara haft "vanliga" skor med 4 broddar och sådana där snösulor.
5)skos din häst sk plant eller med speciella vinklar, ex. för att den inte skall slå på sig etc. isåfall och hur varför?
Gammelpålle växer mer i tårna än trakterna, så därför verkas han inte så mkt i trakterna.
Han är dessutom lite inåttåad, så han verkas utefter det.
Ynglingen skos "rakt av".
6)vid behov, sömmar du om själv eller slår på tappskor själv?
Nej det gör jag inte. Men jag har turen att "omge" mig med folk som är mkt kapabla att göra det till mig.
Tappskor på ynglingen med hans "svåra" hovar brukar jag däremot ta ut hovis för att fixa. För man måste ta så enormt höga sömtag på honom.
7)om din hovslagare slår på tappskor, hur mycket betalar du?
Det är olika beroende på om han "har vägarna förbi" eller åker ut extra för mig.
8)varför har din häst skor... kan du redogöra för fördelar och framförallt nackdelar om att hästar bär skor?
För att hästarna tränas och tävlas och inte kan gå utan skor. Jag anser inte att man börjar "laborera" med gammelpålles fötter att han ska gå barfota nu, när han gått skodd sedan långt innan jag köpte honom (-89).
Ynglingen utan skor är en omöjlighet. Han skulle få tas bort då. Han skulle inte ens klara att gå i en hage barfota...

Hans hovar växer rätt sakta, och jag var tyvärr tvungen att sko honom redan när han var 3 (jag ser en stor fördel att kunna vänta med skoning så länge som möjligt, hade tänkt sko honom fram tidigast som 4-åring). Då trots att han var unghäst hade hans hovar pajjat så många ggr att jag gav upp innan han blev allvarligt skadad. Bla så fläkte hovarna liksom upp sig i "hundöron" vid trakterna, så blodet sprutade och hästen var skithalt. MÅNGA ggr...
Vidare så måste mina hästar ha skor på vintern, för de måste ha broddar på den breddgraden jag bor. Här är så mkt is att barfotahästar är hänvisade till ridhuset hela vintern...