ENKÄT on skoning och hovvård!

Nominous

Trådstartare
jag har länge undrat hur många av landets hästägare som skor själv, slår på tappskor och sådana saker. därför tänkte jag nu slå slag i saken och göra en liten enkät som jag hoppas så många som möjligt svarar på. det skall bli väldigt intressant!

1)vem skor din häst?(du själv, "kompis", hovslagare etc.)

2)hur ofta skos din häst och varför det en lämplig tidpunkt?

3)om du använder hovslagare, hur mycket betalar du per skoning?

4)vilka hovbeslag (skor) använder du och varför?

5)skos din häst sk plant eller med speciella vinklar, ex. för att den inte skall slå på sig etc. isåfall och hur varför?

6)vid behov, sömmar du om själv eller slår på tappskor själv?

7)om din hovslagare slår på tappskor, hur mycket betalar du?

OCH SISTA "UTSLAGSFRÅGAN"...

8)varför har din häst skor... kan du redogöra för fördelar och framförallt nackdelar om att hästar bär skor?

hoppas så många som möjligt svarar!! MVH jennie

** HOVSLAGARE

** VAR 6-7:E VECKA, HENNES HOVAR VÄXTER FORT.
** RUNT 500
** VANLIGA, RUNT OM.
5)skos din häst sk plant eller med speciella vinklar, ex. för att den inte skall slå på sig etc. isåfall och hur varför?
** JAG TROR HON SKOS GANSKA NORMALT. :crazy:
** NEJ
** INGENTING OFTAST ;) EFTERSOM DET VAR HAN SOM SKODDE LITE SLARVIGT/MED FÖR FÅ SÖMMAR.

8)varför har din häst skor... kan du redogöra för fördelar och framförallt nackdelar om att hästar bär skor?
**FÖR ATT HON ÄR ÖMFOTAD OCH GÅR INTE ATT RIDA UTAN SKOR, TYVÄRR.
hoppas så många som möjligt svarar!! MVH jennie

Jag skor mina hästar själv. :p

När det behövs, vilket brukar bli ungefär var 6-7e vecka

Vanliga ridhästskor på halvbloden, travskor på ponnytravarna

Mina hästar skos plant, det borde ALLA hästar göra! OM hästen slår på sig så beror det oftast på att den går med FELAKTIGA vinklar, så att börja laborera ännu mer då är totalt vansinne! :devil:

eftersom jag skor själv - ja...

De av mina hästar som har skor på sig har det för att de är ömfotade annars och sliter ner hovarna för mycket för att kunna fungera för det arbete jag kräver av dem.
Redogöra för för- och nackdelar orkar jag inte :p

(fast jag kanske inte är representativ i denna undersökning eftresom jag faller utanför ramarna - är ju hovslagare själv... :D)

min häst skos av en hovslagare som även råkar vara min kompis!!
Hon skos ca var sjätte vecka men ibland oftare.
Får "kompispris" så just nu när hon bara har skor fram så blir det 300kr
Hon har sk "galoppjärn" för att dom sitter bäst på hennes hovar som för tillfället är hemska. Hon var på betäckning i tre månader och dom hade inte rört hovarna på henne under den tiden!!
Vi försöker hålla trakterna på bakhovarna ganska höga pga patella upphakning. ( just nu är hon somsagt barfota bak )
ja det gör jag
hon har inte tappat på flera år men jag skulle inte behöva betala tror jag.

Hon "måste" ha skor om hon ska göra nått annat än gå i gräshage, har provat att ha henne barfota men när hon efter två månader fortfarande inte klarar av att gå från hagen o till stallet (200m) utan att gå i diket gav jag upp och skodde henne fram, nu efter ytteligare 6 veckor ska hon även skos bak så att jag kan rida henne någon annanstans än i ridhuset!!

[/quote] 1)vem skor din häst?(du själv, "kompis", hovslagare etc.)
Min hovslagare, fö en släktings man.

Med ca 5-7 veckors mellanrum beroende på årstid och hur mycket jag rider.

Verkning och 4 nya skor tror jag brukar kosta 500 på sommaren. Vintern en extra slant för brodd har jag för mig... Sist prövade jag dips och då kostade verkning+skor+dips 600:-.

Vanliga ridskor, tror dom hette Kärcher? 8mm trocka tror jag dom är. Hovslagaren som valt dom till min häst och det funkar finemang.

Plant!

Nej jag gör inget själv förutom skär till hoven litegrann om han tappat någon sko så inte hoven går sönder så mycket. tappskor slår hovslagaren på.

Inget då iaf. Han säger att vi tar det nästa gång hästen ska skos så kanske en 100 om jag köpte en ny sko ungefär?

Det funkar bra tycker jag. Visst skulle jag vilja ha honom barfota men då ska man vänja in honom och gå och ömma och så... Äh det funkar bra med skor så vi kör på det :)

[/quote]

Hovslagaren
6-7 veckor, skorna slits och hovarna växer fort
3)om du använder hovslagare, hur mycket betalar du per skoning? Jag betalar ca. 775:-

Vanliga ridhäst skor?! Fast "lättare" i typen
5)skos din häst sk plant eller med speciella vinklar, ex. för att den inte skall slå på sig etc. isåfall och hur varför? Hästen verkas så naturligt som möjligt...vad kallas det nu..vågrät vinkel eller vad?!

6)vid behov, sömmar du om själv eller slår på tappskor själv? nej, det gör hovslagaren han bor väldigt nära

runt 200:- kanske lite till

Min häst har gott utan skor över ett år, men eftersom det är mkt asvalt och grusväg här började han ömma lite fram, snubblig och dann. Så då satte hovslagaren på skor direkt.
Fördelen att de går barfota är att det blir bättre cirkulation och att det är det mest naturliga, att jag satt på skor nu var för att det inte funkade helt enkelt, hästen behöver röra på sig mkt och det gick inte att få ut så mkt av ridningen som man borde utan skor.
Att jag har skor nu beror alltså endast på ömhet..vinterhalvåret är det alltid barfota som gäller

1)vem skor din häst?(du själv, "kompis", hovslagare etc.) Utbildad hovslagare.

2)hur ofta skos din häst och varför det en lämplig tidpunkt? Var sjunde vecka. Då hinner hovarna växa lagom mycket för att det ska finnas fräscht horn att spika i, men inte för mycket så att benställningen blir tokig(-are).

3)om du använder hovslagare, hur mycket betalar du per skoning? Mellan 700-1200 kr beroende på om det behövs nya skor/sulor/brodd etc.

4)vilka hovbeslag (skor) använder du och varför? Ridhästskor, ganska breda och tjocka. Detta för att min häst inte är korrekt in sina framben, så tunnare skor slits ner för fort.

5)skos din häst sk plant eller med speciella vinklar, ex. för att den inte skall slå på sig etc. isåfall och hur varför? Plant kan man inte säga då verkningen och skoningen följer snedheten i frambenen, men man kan kanske säga neutralt? Dvs. det görs ingenting för att justera henne.

6)vid behov, sömmar du om själv eller slår på tappskor själv? Nej, det ger jag mig inte på. Däremot kan jag plocka av en lös sko samt raspa bort flisor.

7)om din hovslagare slår på tappskor, hur mycket betalar du? Om det inte behövs en ny sko kostar det inget, annars betalar jag för skon.

För min häst överväger fördelarna nackdelarna, annars skulle hon inte ha skor. Så fördelarna för henne är: det skyddar framhovarna från att nötas ner för mycket på utsidan (parallellförskjuten + inåttåad) samt hindrar henne från att bli ömfotad då hon rids mycket på grusväg. Hon är dessutom 15 år och har varit skodd sedan 2 år ålder (pga. sina framfötter) och har därmed för "klena" hovar för att det ska fungera att ha henne barfota.
Nackdelarna som jag ser det är i första hand att hoven får en sämre funktion. Dessutom ger skor ofta ett sämre och ffa. onaturligt grepp på de flesta underlag.

1. Hovslagaren
2. Var sjätte-åttonde vecka. Skorna slits olika beroende på vinter/sommar.
3. 1100 kronor
4.PG-beslag fram på grund av hovbroskförbening. Coromantskor bak - sliter skorna nåt fruktansvärt annars.
5. Skos med kort tå, för hovbroskförbeningen.
6. Nej, det får hovslagaren göra.
7. Har inte haft nån tappsko än men 100 kr tar han.
8. Rider mycket. Mycket asfalt och hårdare grusvägar runt stallet. Specialbeslag. Nackdelarna är att det är så dyrt med skoningen. Provade att ha honom barfota men det gick inte.

min låtsasappa som är utbildad och utexaminerad gdk hovslagare.

runt 7-8 veckor. ofta så blir det just då han har tid osv. han jobbar väldigt mkt. men min häst klarar sig bra på den tidpunkten, och det alldeles lagom.

ingenting ;)

vanliga 8 mms KWskor, då de är slitstarka och bra kvalitet.

han skos "vanligt" då han intve stryker sig osv.

nej inget sådant alls. men min låtsaspappa ska lära mig slå på tappskor själv iaf :).

än en gång, ingenting ;)

den stora frågan, visst är barfota det att sträva efter OM man har den terrängen osv. men alla som skrivet att hästen " är gjord för att gå barfota" såklart de är, men inte med en RYTTARE på ryggen och under de omständigheter vi har dom i.
medans vi rider våra hästar så tycker inte jag att barfotagång är det bästa alternativet.
dom hästar som klarar det bäst är oftast de som rids minst.
men det finns ju såklart undantag.
min häst klarar inte att gå barfota iallafall, han blir öm i hovarna.
skornas nackdelar är väl att de inte låter hoven vidga sig riktigt som den ska, men ju bättre hovslagare man har ju mindre risk utgör det.

SVAR: Utbildad hovslagare, medlem i SHF.

SVAR: Ca var 10:e vecka VERKAS min häst. Detta för att hon har extremt bra hovkvalitee, hovarna är hård som sten, samt sliter sig själva helt korrekt och det växer inte nämvärt mycket på kortare tid än så.

SVAR: För verkning SKA det egentligen kosta 300:-, men jag är VIP kund och får det för 200:- :-)

SVAR: Inga

SVAR: Nej, hästen korrigeras absolut inte mer än vad hennes benställning är stelnad i. Hon stryker sig lite bak, men detta är inget som man ska fixa nu i efterhand i vuxen ålder.

SVAR: Nej, har aldrig slagit på tappsko, enbart dragit loss skor.

SVAR: Nuvarande kan jag ej svara för, vid andra hovslagare och andra hästar har det rört sig om allt från gratis till mellan 50-100:-/skon.

SVAR: Ingen aning om jag ska svara på denna fråga eftersom min pålle ej har skor... :confused:...men i det stora hela kan jag redogöra för för/nackdelar med skor/ej skor...

Hovslagare

Olika, beroende på häst 6-10 veckor

480 + moms och skor

olika, oftast 15x6 järn, men tävlingshästarna kan ha olika, t ex aluminium

naturligtvis olika om dom har tendenser att gå på sig, tvärtå oftast i träning...

Ja

beror på hur länge sen hästen var skodd, annars 100 kr + moms

mina som tränar har skor, tävlar gör en del barfota, andra inte..jag kan köra barfota även i träning med unghästarna så länge fötterna ser bra ut, och vintern är skor ett måste.

1)vem skor din häst?(du själv, "kompis", hovslagare etc.) hovslagare

var 8onde vecka påvintern var 6e på sommarn. växer fortare på sommarn(som ogräs)
ca 500
vanliga skor. 00.
hm ja vet inte han bara blir skodd och de ser bra ut och inga problem.
aldrig.
ingen aning aldrig hänt.

ja han har alltid haft de så ser ingen mening med att ta bort dom. funkar utmärkt med skor så varför ändra?

Utbildad hovslagare.

Var 6-8:e vecka, beror lite på hur mycket hovarna växer.
3)om du använder hovslagare, hur mycket betalar du per skoning? Ca 900:-, blir mer på vintern när det tillkommer snowgrips och broddar.

Vanliga (för ridhästar)
5)skos din häst sk plant eller med speciella vinklar, ex. för att den inte skall slå på sig etc. isåfall och hur varför? Han skos plant.

6)vid behov, sömmar du om själv eller slår på tappskor själv? Nej.

Ingen aning, har aldrig haft en enda tappsko. :)

För att han rids, tränas och tävlas mycket samt rids på varierande underlag. Han fungerar bra med skor! För och nackdelar med skor orkar jag inte rabbla upp.

Mvh Huntress :)

1) En hovslagare som jag tycker är väldigt duktig. Skorna lossnar aldrig!

2)Jag har bara skott en gång hittills (ny häst) så jag vet inte. Sex veckor skulle jag tro.

3)650kr för alla hovar

4)Typ "vanliga".

5)Vet faktiskt inte

6)Nej, jag kan inte.

7)Har inte hänt hittills

8)För att hon rids i en rätt så hård paddock och mycket på hårda grusvägar. Har aldrig provat att ha barfotahäst.

Hovis
ca var 9:e vecka
minns inte... 250 för verkning iallafall
helt vanliga. Ja har bara skor för att hon har så tunna hovar

Nej, men jag känner en som kan sko, så han får göra de

Min ena har skor. De e ett fbl, å hon har (som sagt) tunna hovar. Ja har osså ett vbl, å han går barfota. Har hästen inte skor, så sliter den oftast på hovarna naturligt, och man behöver bara hovisen till att fixa formen ibland. Men de beror osså på kvaliten

Nu har jag bara hunnit sko min häst två gånger men men...

Riktig hovslagare, alltså utbildad!

Var 7 vecka, vi har bara tre hästar i stallet och då är det bra att passa in så vi skor våra samtidigt (två med skor och en barfotahäst) Har nämligen samma hovslagare.

Strax över tusenlappen.

Järnskor, men ska vid nästa skoning testa falsade skor (tror de hette så) eftersom han halkar väldigt mycket.

Han tåriktas fram för annars är skon slut i tån efter någon vecka.

Han inte haft behovet att göra det. Däremot visade min hovis hur jag ska slå på en tappsko...

Ingen aning. tror att inom en viss tid så kostar det inget.

För att jag ska tävla distans och då är det krav på att man har skor runt om. Sen rider jag mycket på hårda grusvägar/asfalt och det sliter.

1)vem skor din häst?(du själv, "kompis", hovslagare etc.) Hovslagaren

2)hur ofta skos din häst och varför det en lämplig tidpunkt? 6-8 veckor mellan

3)om du använder hovslagare, hur mycket betalar du per skoning? 100:- verkning och 400:- skoning runt om

4)vilka hovbeslag (skor) använder du och varför? Dom går barfota

6)vid behov, sömmar du om själv eller slår på tappskor själv? Nej

7)om din hovslagare slår på tappskor, hur mycket betalar du? Inget, det ingår

8)varför har din häst skor... kan du redogöra för fördelar och framförallt nackdelar om att hästar bär skor? Dom har ej skor

tack för alla svar hittills!! :love: det är verkligen intressant att läsa och jämföra!! en anmärkningsvärd sak: vilken otrolig skillnad det är på priserna...
hoppas ÄNNU fler svarar!!

hovslagare

var åttonde vecka när hon har skor, nu verkas hon bara eftersom hon är barfota och då är det ca var 9-10:e vecka

helskoning kostar 780 kr, verkning 320 kr

vanliga ridskor när hon har skor

hon skos normalt

ja det kan jag, har gått tappskokurs.

gratis

nu går hon barfota, få se om hon ömmar sen till hösten fram annars blir det fortsatt barfota runt om, bak går hon alltid barfota, hennes hovar är jättefina där. det är jumycket bättre för hovarna utan skor, men är hästen öm har man inget val, man måste sko. fördelar med barfota, inga tappskor, inga broddar, inga snösulor. :)

utbildad hovslagare medlem av hovslagarföreningen
har 2 hästar, unghäst o vuxen.. verkas/skos var 7 vecka
650:- för helskoning, 200:- för verkning
vanliga skor bara, hästen behöver inget special.

han jobbar med bakhovarna så hon inte ska stryka sig och med framhovarna eftersom hon har korta raka kotor så skor han med eftertanke för att få bäst belastning så det sliter mindre på henne (den skodda) och unghästen jobbar han med en vinkel på ena bak så det blir bäst belastning eftersom hon är lite uttåad där.

ja det gör jag. har lärt mig det, och min mamma har gått kurs.

beror på när de tappar, ingår i garantin om det är precis i början.

min vuxna häst har skor för att hon behöver det eftersom hon skulle slita ner sina hovar på tok för mkt då hon har korta kotor och slår ner hovarna i varje steg. hennes skor blir jättetunna om man skor för sällan.. dessutom är hon väldigt ömfotad utan och blir halt utan, har provat...
nackdelar är väl att det begränsar hovens naturliga funktion, men hennes hovar är väldigt bra nu så jag tror inte det är någon fara :) ska dock inte sko unghästen förrän det verkligen behövs.

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 673
Senast: super
·
Ekonomi & Juridik Hej, Vi har en verksamhet som idag omfattar 12 hästar och vi har till dessa hästar en hovslagare som tar 1300kr/häst (exkl resa). För... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 225
Senast: Terese
·
Hästvård Har snöat in lite på sökningen "farrier" på instagram, och jag blir rent ut av chockad hur vissa hästar ser ut om hovarna! :eek: Vissa... 2
Svar
24
· Visningar
3 650
Senast: hastflicka
·
Hästhantering Nu behöver jag hjälp igen av alla kloka hästmänniskor som finns där ute! Jag har en fyraåring som har varit skodd i ett år. Och träffat...
Svar
13
· Visningar
2 179
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka