Engelskt Fullblod till distans?

M

-moa-

Jag hade enf undering härondagen, varför är det inte mer engelska fullblod som går distans?

Nu har jag ju inte varit ute (än) men har inte ens hört om något renrasigt fullblod som tävlar och funderade då på varför?

Med tanke på hur många travare som ändå verkar tävla så är det ju konstigt att inga fullblod gör det, dom är ju rent exteriört bättre för distans men är ändå ädla nog och liknande egenskaper, men som sagt lättare att hitta exteriör som passar mer optimalt till ridning (inget mot travare, har haft en själv men rent tekninskt så är ju fullblod avlade för ridning olikt travare)

Är det bara att det finns fast jag inte hört om dom, eller har folk nån fobi?
Eller nån annan anledning?

Några nackdelar som jag själv inte tänkt på? (skulle väl vara hovarna då men jag har jobbat med fullblod o tycker egentlgien inte dom har så dåliga hovar, om dom abra verkas o sköts bra)

Fördelar rent teoritiskt som jag kan tänka mig vara bra för distans är ju dels exteriören som ju är gjord för flackare längre vägvinnande steg (inte alla såkalrt men ädnå), ädla tunnhudade ridhästar, kan ju ha tränats o löpt innan och bevisat viss hållbarhet då (samma tänk som fd. galoppör araber i distans vilket ju verkar vara poppis så varför inte fullblod då?)

Lite flummigt inlägg kanske men det var mina funderingar...

Sv: Engelskt Fullblod till distans?

Vad jag har hört har det med hovarnas rykte att göra. Till viss del iaf.

Om man nu ska rota i djupet på hästarna arab, varmblodig travhäst och eng.fullblod så finns den största skillnaden i muskelmassan.
Arab och vbl har mestadels den typ av muskelmassa som är långsam, kan arbeta länge men kräver syre hela tiden. Eng fullblodet har tvärt om mestadels snabb muskelmassa som kan arbeta snabbt och explosivt, även stunder utan syre. Detta kan man ju träna till viss del på de olika raserna så fördelningen blir annorlunda, men från början består de av denna fördelning, varför det då blir en skillnad.
Det är ungefär som att jämföra mörkhyade marathonlöpare (långdistans) med vita marathonlöpare, vilka är bäst? Nu menar jag riktigt mörka afrikaner.

Vet inte om folk vet det och därför inte ens provar fullbloden, på det kan jag inte svara.

Jag har hört att det har med muskelmassan att göra, som Noteca beskriver.

Personligen har jag inga problem att tänka mig, att köpa ett fullblod med god exetriör och trevligt temperament att rida distans med, då de flesta araber är lite för små för min smak (mitt ideal är ca 175cm+ :angel:). Det som hindrade mig var att de fullblod jag hittade som föll mig i smaken, var antingen för dyra eller enligt ägarna hade hyfsat dålig hovkvalité.
Men så satsar jag inte heller mot toppens topp i tävlingsdelen.

Hmm intressant, men dock låter det ju lite konstigt nästan för fullblod är ju ändå mycekt arabblod i, och både fullblod och araber är ju löphästar, så var därför jag tänkte att dom ju ändå har mcyekt likheter, eller har det ändrats så mcyket över tiden när man avlat då kankse?

Jag tror säkert att fullblod skulle klara sig hyfsat bra inom distansen. Visst går det skylla på hovarna, men alla fullblod har ju inte kass hovkvalitet och sköts de väl tror jag att hel håller sig fina. Däremot kan jag inte komma ihåg att jag har sett något fullblod på tävlingsbanan, det kanske helt enkelt är så att ingen riktigt har vågat satsa på en sådan häst utan går på säkra kort och köper en arab istället. Möjligt att det skulle bli svårare att få bra pulstider, men har ingen egen erfarenhet av rasen.
Angloaraben är ju korsning arabiskt fullblod och engelskt fullblod och de finns ju inom distansen, jag vet att det är en anglo som har världsrekordet på 100km.

mycket intressant, jag kanske skulle träna mitt fullblod, distans är ju jätteskoj! tror jag iaf :P

ja prova vet ja! Man kan ju alltid rida distans liksom bara för att det är skoj och vem vet det kanske går superbra och du bevisar att dom passar bra till det ;) Om inte annat så är det ju roligt :)

Jag äslkar ju araber men har hållt på med fullblod o gillar dom med, är mest att jag tycker dom är ltie stora och jag ju itne har nån att prova om dom funkar till distans men vore intressant att se om det kunde funka ju!

KL
810110: Jag håller med, alla har ju itne kassa hovar och jag tycker dom flesta har bara normala om man sköter dom korrekt.
Vad jag funderar på är ju just att varöfr köper en del folk inte ett fullblod istället för travare (inget mot dom men jag tycker det verkar mer logiskt om man ska håll apå med distans egentligen ju), att man inte köper ett fullblod istället för arab kan jag förstå, men om man ändå kan tänka sig att ha travare som tävlingshäst till distans/ridhäst som man rider distans med, varöfr inte åd några fullblod? Det är det som jag inte fattar haha....är det ingen som har fullblod osm ridhästar mer? Jo det är det ju, så varför verkar det som att det bara är dom med travare osm provar distans. Skumt.

Haha finns det något i närheten av torsåker då xD
Jag fick ett engelskt fullblod av en slump bara, jag letade på individid och hittade stjärnan :D men dem har tråkig hovvkvalitet.känsliga med allt-.-

Travare och araber har samma muskelmassa. Se Notecas inlägg. Dessutom har de tunn hud, är avlade att löpa... Fullblod har en annan typ av muskelmassa. Där har du skillnaden, som troligen får fler att välja en travhäst ist för ett fullblod. ;)

Obs. Har som sagt inget emot fullblod i distanssvängen, men den fysiska skillnaden tycks ju vara just muskelmassans uppbyggnad och "sätt att arbeta".

Jag säger inte att det är fel, men tycker det låter ologiskt eftersom fullblod har en rejäl andel arabblod i sig så då borde ju muskelmassan om det nu är nån skillnad på så sätt vara närmare hos en arab och fullblod än hos en travare. Och med tanke på att araber är bra galoppörer ändå så tycker jag att fullblod och araber också borde har mer likheter.

Finns det någon forskning på detta med muskeltyper hos dessa hästar?

Jag förstår vad för muskel skillander ni menar eftersom jag är utbildad personlig tränare och samma sak finns hos människor, fast där är det snarare att så att man kan välja att träna upp muskler till att bli aeroba arbetande muskler (kräver syre), eller mer anaeroba som då är mer explosiva fast kortlivade, som ofta ligger inom nivå där det itne finns nog med syre och lätt blir mjölksyra, men eftersom det går att träna upp och 'ändra' hos människor, som också är däggdjur, så ser jag ingen anledning varöfr det itne skulle vara snarlikt hos hästar, och def. inte skilja sig mellan raser rent genetiskt elelr kemiskt, utan bara pga. miljö och träning.

Och med tanke på att araber är bra galoppörer ändå så tycker jag att fullblod och araber också borde har mer likheter.

Finns det någon forskning på detta med muskeltyper hos dessa hästar?

Skillnaden mellan araber och fullblod, är att araben ju är avlad att springa långt. Fullblodet är avlat för snabba, men betydligt kortare sträckor. Man har avlat för olika mål med raserna, därav skillnaden.

Det ska finnas forskning på det. Jag har inga källor själv, har talat med Weeazel om det lite dock. Han borde veta vart mer info om det finns :idea:

kl

Musklerna på fullbloden är ju inte likadant uppbyggda, det beror ju på om de är sprinters eller stayers.

mycket intressant, jag kanske skulle träna mitt fullblod, distans är ju jätteskoj! tror jag iaf :P

Jag tävlade mitt fullblod från 1990 - 1996/97 då jag pensionerade honom. Han gick väldigt bra och var lugn (superlugn!) utom i starten och när man skulle iväg efter grinden.

Jag tror att det beror på att många fullblod har rykte om sig att ha dåliga hovar och att de är stressade så att de har svårt att komma ner i puls. Persian hade tack o lov inga problem med pulsen. Han var/är känslig och blir lätt hovöm om han måste gå utan skor fram. Han var en stayer så han var uthållig som attan. Tyvärr finns det inte många som honom men om jag fick chansen och springer över ett nytt fullblod så skulle jag inte tveka om hästen har bra huvud!

Prova att rida en distansritt om du har ett fullblod, då först kan du avgöra om du tycker den passar...

Det finns ju haflingers, tinker och nordsvenskar och vissa korsningar med kallblod som tävlar framgångsrikt, så varför är så många så rasfixerade vid araber och vbl.

Fast isånna fall tycker jag det borde ha mer med exteriör att göra och inte nån genetisk musklesort, om det ens finns?

Som sagt muskler kan ju tränas till att ändras i förmåga så varöfr skulle det vara annorlunda på ett annat däggdjur, i detta fall hästen...är min fundering.

För om det 'bara' ligger i hovarna och att träna om muskler så är det ju ändå lovande nog så att säga.

Percar: kul att det fanns en iallafall! Stressade kan dom visserligen vara, men det kan ju även araber vara och båda har ju det ryktet om sig och ofta är det ju inte sant om man bara behandlar dom rätt så det är inte så avskräckande för mig personligen.

Cinora: tycker absolut du ska prova, finns ju inget att förlora :)

Fast isånna fall tycker jag det borde ha mer med exteriör att göra och inte nån genetisk musklesort, om det ens finns?

Det finns olika sorters muskelfibrer, snabba och långsamma. Man kan ta muskelbiopsi för att se hur stor andel hästen har.
Quarterhästen är väl den ras som har högst andel snabba.

Likadant på folk. En del har snabba, explosiva muskler, andra har långsamma.
Man kan "träna om sig" till en viss gräns, men man kan inte komma ifrån att man har olika anlag.

*KL*

Jag ställde samma fråga för något år sen, och fick (från distanshåll) svaret ang muskelmassan.

Man får inte glömma att många fbl är selektivt avlade på de som springer fort på korta distanser, dvs man har avlat på de med genetisk fördel att just vara sprinters. Araber avlas inte alls på samma vis, och travare avlas förvisso på prestation men gör ändå ett jobb som skiljer sig ganska mkt från fullblodens vad gäller explosivitet och så vidare.

Sen, och nu kanske jag har fel, men jag skulle misstänka att fd galoppörer kan ha en del problem med sin puls. De är vana att liv och rörelse innebär en viss sak. Dessutom har de avlats fram just för att vara snabba på korta distanser. Om man köper ett fbl som aldrig varit tänkt för galoppen kan det säkert vara annorlunda - MEN då är prislappen en annan. Och om man kan köpa en arab eller en vbltravare som teoretiskt har bättre chanser, för mindre pengar så tja..

Min skulle knappast ha några större problem med att ta sig igenom en 5 - 8 mil rent orkes/konditionsmässigt, och skulle om vi fick göra det hemma inte ha problem med pulsen heller. Fast han skulle totalkrascha i första pulschecken på tävlingsplats. När veterinären häromveckan la ett stetoskop mot det rara djurets bröstkorg drog pulsen från hans normala vilopuls på 38 slag/minut till över 100. Lite lätt skeptisk ja ;) Lägg till en tävlingsplats med ståhej och andra hästar och pulsen skulle hamna på det dubbla i ren 'excitement'. Inte för han är speciellt nervös, tvärtom det är en cool kille, men han blir än idag rätt exalterad inledningsvis och tror han är tillbaka på banan, tjoho liksom ;)

Hej!
Spännande om du kommer från torsåker. ngn att träna distansritt med kanske?
Känns ganska ensamt här i trakten med att träna distansritt.

Dåligt med distansklubbar i gästrikland.Men dalarnas distansryttarklubb är i närheten av falun,det är nog närmast.Skulle vara kul om det fanns fler runt hofors-torsåker. Kanonkul faktiskt

Liknande trådar

Hästmänniskan Arabiska fullblod, jag vill veta allt. Ni som har, haft en eller ridit en arab, i vilka områden använde ni eran arab till? Distans...
Svar
4
· Visningar
1 457
Senast: MJLee
·
Ridning Har köpt mig ett fullblod på 5 år som gått på banan i 2½ år. Han är fransysk & utåt tåad fram. Tagits ur tävling för att han haft...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 758
Senast: Bowman
·
P
Hästvård Hejsan Min ponny har nu varit halt sen i början av augusti, och har nu fått diagnosen belastningsfång av veterinär o hovslagare. Nu...
2
Svar
21
· Visningar
3 807
Senast: Sar
·
Träning Var och tittade på en träning på ridklubben precis intill här om veckan, privathästar hoppning. Av höjderna att döma rätt rutinerade...
Svar
5
· Visningar
1 304
Senast: Fossing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Kallbad

Hund, Katt, Andra Djur