Engelskahjälp

Jozze

Trådstartare
Vad betyder egentligen frasen "every few days"? Är det "varje dag", "då och då", något annat? Vill ni ha frasen i sitt sammanhang är hela meningen "make sure that you remove your boat from the water every few days".

Hilfe!
 
Sv: Engelskahjälp

Det betyder typ var tredje, fjärde dag.

Då och då skulle vara ”every now and then” så mer sällan. Varje dag är ”every day”. Varannan dag är ”every other day”.
 
Sv: Engelskahjälp

Det stämmer, fast i många sammanhang så används frasen även för "med jämna mellanrum", alltså som synonym till "periodically". Den senare användningen tycker jag stämmer bättre överens med Jozzes exempel, för vem vill ta upp båten på land var tredje dag?
 
Sv: Engelskahjälp

Det stämmer, fast i många sammanhang så används frasen även för "med jämna mellanrum", alltså som synonym till "periodically". Den senare användningen tycker jag stämmer bättre överens med Jozzes exempel, för vem vill ta upp båten på land var tredje dag?

Tja, min kompis här i England har en vacker gammal träskiff (vad det nu heter på svenska) som hon INTE kan lämna i vattnet speciellt länge, den måste upp på land ofta.
 
Sv: Engelskahjälp

Det stämmer, fast i många sammanhang så används frasen även för "med jämna mellanrum", alltså som synonym till "periodically". Den senare användningen tycker jag stämmer bättre överens med Jozzes exempel, för vem vill ta upp båten på land var tredje dag?

Ok, jag bor och arbetar i England sedan många år tillbaka. Jag vände mig precis om till min kollega, gav henne exempelmeningen och frågade hur ofta hon skulle ta upp sin båt om hon fick den instruktionen. Hon sa var tredje, fjärde dag. Periodically är mer sällan än every few days.
 
Sv: Engelskahjälp

+ alla andra som svarat: Tack så mycket för hjälpen! När man inte är hemma på båtar öht är det ju lite svårt att luska ut vad som menas med hjälp av kontexten och vi körde fast helt. Nu har vi lite mer att gå på.

Tack igen!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
844
Senast: Stekspaden
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 173
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 842
Senast: Tofs
·
IT & mobiler Idag när jag kollade min email, brukar även kolla skräpposten då några av mina mail som inte är skräppost hamnar där också och såg ett X...
Svar
19
· Visningar
3 463

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp