Engelska Ridklasser

T

Tebazz

Någon mer som tävlat i engelska ridklasser?
Vilken klass tävlade ni i? Hur stor är skillnaden på klasserna.
Är det bara welshar som tävlar i engelska ridklasser?

Jag tävlade min pålle i det nu i december (arab/welsh) men då var jag redan medlem i klubben. tävlade i Novice 9 tror jag.. hm.. minns inte riktigt. vilken klass är lättast och vilken är svårast?

Hur komponerade ni ihop erat program? Jag fattade det först när jag kom in på banan, att; "aha, vi måste hitta på själva. bra att jag ha tränat... inte" men det gick rätt okej ändå. Vi kom ju trea i alla fall :smirk: . kunde gått bättre, om vi hade fått rida fram :mad:

Vill höra allt om era upplevelser nu, placering, program, klass, osv. Vill någon berätta?

Sv: Engelska Ridklasser

Mina barn tävlar Engelska ridklasser.
De har tävlat i SWF och då i Lead Rein. Där tittade inte domaren så mkt på rytaren utan tog bara ut den finaste ponnyn. De har även tävlat alla grenarna i en annan avelsförening och där tittade de på både ryttare och hästen.
De klasser som jag känner till är
Lead Rein (3-8 år)
First Ridden (upp till 10 år)
Novice (nybörjare upp till 18 år)
Open (öppen för alla)
Novice Working Hunter (nybörjar hoppning upp till 18 år)
Open Working HUnter (öppen hoppklass)

Domaren har alltid sagt vad de vill att ungarna ska visa. Inga program har tränats in.

Barnen har blivit klassvinnare och även champion totalt.:banana:

Aha. då kan det nog inte ha vart novice jag tävlade i, eftersom jag är för gammal. Men det finns väl olika klasser i novice? Jag kanske anmälde mig till fel grupp, men min kompis var också med. och Noviceklassen jag tävlade i var från 16år.

Våran domare sa inte till vad v skulle göra, utan jag fick komma på bäst jag kunde. Men det var inte mycket vi skulle visa upp. Bara skritt, trav och galopp i båda varven. Sen stillasående på lång tygel.

Men är det bara welshar som tävlar i detta?

Då är det Open-klasserna som gäller för mig och Porsen i framtiden...?

du kanske kan svara på om det bara är welshar som tävlar i engelska ridkasser? verkar inte få svar av någon :crazy:

Trodde klasserna var helt annorlunda än vad ni skriver om, sicken miss jag har gjort :p

Vi har alltid ridklasser och working hunter pony på connemaraponnyernas riksutställning förutom de vanliga dressyr och hoppklasserna. De delas sedan upp i för ryttare över/under 18 och om tillräckligt många är med även för ungponnyer för sig.

Våra domare säger till vad de vill se. Oftast mest bara på en stor volt o visa gången i båda varven samt ngra längningar, rätt soft. Tror nästan man kan säga att vi alltid har en domare från Irland/England som är väl insatt i klasserna som dömmer tillsammans med en svensk, iaf har det varit så de gånger jag minns.

Har ridit båda sorter med lite olika hästar allt i från en ungponnys första bortaresa till min dåvarande fälttävlansponny. Har väl fått mestadels bra placeringar och fina ord om ponnyerna, rider oftast ponnyer som går bra på utställning oxå eftersom de jag rider åt föder upp hästar o då självklart avlar för en bra exteriör, gott temperament och goda rörelser kombinerat med en san hoppvilja och framåtbjudning. Det är inte så svårt på en sådan härligt ponny ;)

Så nej, det är inte bara welshar men jag tror främst det är för renrasiga ponnyer från de brittiska öarna. De rasföreningarna brukar vara mest intresserade eftersom de såklart vill bibehålla lite traditioner som förknippas med rasen.

Mer allmänt. Rid utan vojlock/schabrak, ha inte vita handskar, använd engelsk nosgrimma. Gillar ekipage som går inför grejen att just bibehålla den lite "gamla" stilen :)

Okej, det låter kul :)
Så egentligen är hela grejen att de bedömer hästen och inte ditt sätt att rida? eller har ag missupfattat? Klart man inte kan sätta upp vem som helst på vilken häst som helst, eftersom hästen påverkas mycket av ridningen, men i princip?!

Konstigt. Jag visste bara det där med schabraket/vojlocken och hoppade därför över den. men hade ingen som helst aning om ridhandskarna och den engelska nosgrimman, men det råkade bli så ändå ;) Hade kavaj med guldknappar och beiga ridbyxor. Vitt känns så skrikigt, men har nu köpt ett par ändå :angel:

ska ut och tävla dressyr nu så fort jag hittat någon som anordnar en grön kort-kurs. Den här tävlingen var mest övning, och för att se hur min häst reagerade på nya miljöer. Som för övrigt älskade tävlingslivet, och var helt lyrisk. Tror aldrig han har krökt på nacken som han gjorde då, bara krullade ihop sig och tyckte han var bäst i världen på detta. Haha.

Hur är hoppningen då? Är det som en vanlig hopptävling, eller är det stilpoäng också?

Hur är hoppningen då? Är det som en vanlig hopptävling, eller är det stilpoäng också?

Jag har startat engelska ridklasser i hoppning. Då bedömdes man efter en 20p -skala. Det var en relativit låg bana där sits och inverkan samt rytmen och genomförandet belönades. Rivningar gav avdrag.

Okej, låter kul :)
Får man testa någon gång :bump:

Jag har startat engelska ridklasser i hoppning. Då bedömdes man efter en 20p -skala. Det var en relativit låg bana där sits och inverkan samt rytmen och genomförandet belönades. Rivningar gav avdrag.

Något som är gulligt på de bedömingslappar vi har fått är just bedömingen på hästen när den hoppar. Här har det hetat att debedömer hästens mod och framåtanda:love:

Liknande trådar

Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 615
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar