Engelska fullblod

_Runaway_

Trådstartare
Idag satt jag med kompisens tränare och kollade på en dressyrklass efter min ritt, och så snackade vi om skillnader ponny-häst. Så sa jag att nästa häst jag köper det ska vara ett engelskt fullblod. Hans första kommentar var att "det blir bara jobb. Massa dyra foder, den kan inte gå på bete, den skadar sig..". Men HUR känsliga är egentligen fullblod? De har ju tunnare hud/päls än kanske ett halvblod (?) så jag förstår ju att det i regel blir mer täcken höst-vinter-vår, kanske till och med sommartid om nätterna? Och det är ofta man ser fullblod som måste ha mycket käk. Men inget konstigt för mig. Sen sa han också anledningen till att de inte kan gå på bete, han jämförde de med Ferraribilar. Ett fullblod kan inte koppla av på bete, de måste få lugn och ro varje natt för att orka prestera. De måste fixas och trixas med och ha stenhårda rutiner och han pratade säkert en kvart innan jag fick en syl i vädret..
Ni som har fullblod, hur känsliga/"specialkrävande" upplever ni de?
 
Sv: Engelska fullblod

*suck* fördomar igen! :smirk:

Kan väl nämna att alla utom två av ridskolans lektionshästar är fullblod, som går ute på bete dygnet runt så fort det är tillräckligt varmt om nätterna, utan täcke. Är bara en som brukar ha lite problem med hullet i slutet av säsongen annars klarar dom sig utmärkt. Visst ett sår ska man ju inte ignorera för många är ju känsliga och får lätt lymfangit men det är också att dra alla över en kam.

Alla hästar mår bra av runtiner, varför skulle just fullbloden behöva stenhårda?? :crazy:

Tips är att söka på gamla trådar om fullblod, då dessa frågor dyker upp med jämna mellanrum! Låt dig inte avskräckas av såna människor som själv (förmodligen?) inte har någon erfarenhet av fullblod! :(
 
Sv: Engelska fullblod

Det är väl individuellt :) De (renrasiga) fullblod jag har känt har inte lyckats gå på bete en längre tid, då de magrade oerhört snabbt. Lite specialfoder, inga konstigheter egentligen.
Lite extra täcken, ganska tunn hud på de, lite kittliga. Vi hade väl inte många skador förutom på en häst då, men han hade förslitningar i benen sen galopptiden och såldes som promenadhäst (Jag har alltid undrat hur det gått för den familjen :angel: )

Så det måste ju vara väldigt individuellt såklart, dock har jag sett att hovkvalitén inte alltid är bra och några har kissing spines.
Men fullblod är fullblod, och de är grymt trevliga hästar :love:
 
Sv: Engelska fullblod

Min sköthäst är eng fbl /angoarab så han är ju ett fbl.
Han har inte varit halt på typ 2 år och han är ridskolehäst. Han är fjollig av sig och har svårt att hålla ett bra hull så han får ganska mkt mer mat än resten av hästarna. Det där med att dem inte kan koppla av på betet stämmer nog inte för han njuter verkligen och är hur avslappnad som helst i hagen.
 
Sv: Engelska fullblod

Jag har haft fullblod runt mig de senast åren och kan säga att det är inviduellt.

Men vi kan ta mitt fullblod, att han får tappskor fram beror på att han trampar av dem med bak. Men han har inga bra hovar, de slits lätt om han går utan skor. Nu på sommaren har han problem med knott, men jag ser inte att jag har gett honom de bästa förutsättningarna då jag inte tänkte på knotten när jag valde bete vid havet. Hemma har han inga problem med knott.
Han är en riktig arbetsnarkoman och ska egentligen ridas iallafall 3 dagar i veckan när han är på bete men det går bra även om jag inte rider. Han är täckad på höst och vinter men absolut inte på sommaren, han lägger ingen vinterpäls men det beror nog mycket på att han aldrig har haft chans till det?

Nu har jag problem med att han trampar av sig skorna annars är det ganska okej faktiskt, på med boots så att han inte kommer åt dom så är allt okej.

Mitt fullblod behöver inte heller äta stora mängder ca 10kg bra hösilage petar han i sig och 1½-2kg krafft grund. Men nu tävlar jag inte honom.
Och rutiner tycker jag att alla hästar ska ha vare sig fullblod eller ej.

De andra fullbloden va har i stallet och har haft och som grannstallet har skiljer det sig enormt på, om de har problem har i princip ingen samma.

Tycker inte att du ska vara rädd för att köpa ett fullblod, det är trevliga individer och de ger mycket tillbaka.
 
Sv: Engelska fullblod

Ok, jo det är ju klart att alla är olika. Men på den här personen jag pratade med var det liksom heeelt anti. Man får ju se till vad de är för häst. Tunn hud = mer täcken tex. Är dålig hovkvaltitet vanligt på fullbloden? Tycker mig ha hört många fall. Är det i så fall vanligare än på halvbloden?
Det är inte aktuellt än på ett tag att skaffa ny häst, har min ponny nu men börjar känna mig lite sugen på stor häst så småningom. Och fullblod faller mig så mycket mer i smaken än halvblodshästar.
 
Sv: Engelska fullblod

_Runaway_ skrev:
Idag satt jag med kompisens tränare och kollade på en dressyrklass efter min ritt, och så snackade vi om skillnader ponny-häst. Så sa jag att nästa häst jag köper det ska vara ett engelskt fullblod. Hans första kommentar var att "det blir bara jobb. Massa dyra foder, den kan inte gå på bete, den skadar sig..". Men HUR känsliga är egentligen fullblod? De har ju tunnare hud/päls än kanske ett halvblod (?) så jag förstår ju att det i regel blir mer täcken höst-vinter-vår, kanske till och med sommartid om nätterna? Och det är ofta man ser fullblod som måste ha mycket käk. Men inget konstigt för mig. Sen sa han också anledningen till att de inte kan gå på bete, han jämförde de med Ferraribilar. Ett fullblod kan inte koppla av på bete, de måste få lugn och ro varje natt för att orka prestera. De måste fixas och trixas med och ha stenhårda rutiner och han pratade säkert en kvart innan jag fick en syl i vädret..
Ni som har fullblod, hur känsliga/"specialkrävande" upplever ni de?

Jag säger såhär: det är en myt för många av fullbloden. De andra kan vara så. Men det är väl som med andra raser? dvs "myten" har alltid en botten av sanning - dock innerbär det inte att ALLA hör till denna kategori.

Mitt fullblod står på vanlig mat.
Han äter dock MYCKET mat.
Kräver grovfoder av bästa kvalitet. När han har det, och står på i princip fri tillgång grovfoder, så äter han enbart betfor, kornkross, lite olja och mineraler.

Han går på bete sommartid, dygnet runt. Vi har bra bete, han blir ganska rund, definitivt extra kilon. sen blir han inte lika övergödd som halvbloden, oavsett om han går på super rikligt bete. en torr sommar utan tillväxt skulle han inte klara att gå ute dygnet runt på enbart bete. Är betet bra så är det helt ok.


ang täcken: han har mindre täcken än många av halvbloden och ponnyerna. Har de mat i hagen och inte är frusna av sig, så har täcken mycket lite med saken att göra.
Han går i enbart fleecefodrat ute täcke ner till -10 grader och är varm och go. Över nollan så är det ofodrat regntäcke som gäller den blöta och kalla perioden. Inga täcken sommartid - skulle aldrig behövas på honom!

den tunna huden gör att de är känsliga för sår upplever jag. de svullnar lätt upp i benen för minsta skrap sår. större sår kan behöva medicineras då de läker dåligt.

Har hört om många som är oerhört skade benägna. Min är normal. lite rivsår och vid ett tillfälle ett sticksår som krävde penicillin, men annars har jag inte haft några problem, peppar peppar :D men som sagt - ett litet sår som inte skulle vara ngt på ett halvblod eller ponny kan bli en större grej på ett fullblod.

Det enda jag tycker är lite special krävande om man nu ska säga så, är skoningarna. de har som regel inte särskilt bra hovar (en del har katastrofala!), tunna hovväggar, plattfotade, blir mycket spruckna och trasiga sommartid. Kräver täta sko intervaller och minituös vård av hovarna året runt. spola bort lera så det inte torkar ut, olja in ofta ofta sommartid. Tääääta sko intervaller sommartid. (jag pratar 4-5 veckor i värsta fall). Min har bra hovar för att vara fullblod, han är finare än några av halvbloden i stallet sommartid, (som i och för sig har dåliga hovar), men han är inte sprucken eller trasig. dock har jag tätat sko intervaller sommartid och oljar och har mig. vintertid skos han med 6 veckors intervaller och det funkar bra. han skulle inte kunna gå 8 veckor.

Hoppas jag har fått fram det jag strävat efter vilket är en så objektiv syn på det hela utifrån egen erf. som möjligt. Förlåt att det blev så långt!
 
Senast ändrad:
Sv: Engelska fullblod

Det är nog ganska olika ,vårt fullblod älskar att gå på bete dygnet runt ,är tjock och fin inte det minsta stressad . Däremot är han stressad i boxen och väver en del.Visst äter han mer än många andra raser men inte extremt mycket. Täcke har han vinter höst o vår ibland när det är riktigt kallt på sommaren o regnigt så har han ett ofodrat regntäcke på .
Det som är det största problemet är hovarna ,inte många skoperioder utan tappsko och aldrig mer än 6 v i mellan skoningarna. Lite känsligare för sår ,får lätt svullna ben vid sår men inget större problem. Underbar cool häst som har allt vi vill ha. rek varmt fullblod men inte till nybörjare kanske.
 
Sv: Engelska fullblod

Tror att min sköthäst får 6½kg groov och lucern om dagen. (han fick det sist jag kollade iaf) sen hur mkt hö och sådant han får vet jag inte.
 
Sv: Engelska fullblod

Personligen är jag OERHÖRT trött på alla fördommar om fullblod. För tillfället har jag tre hästar varav två eng fbl på 7 resp 10 år som båda varit galoppörer tills för 1,5 resp 1 år sedan och jag kan ju säga att de kräver ingen som helst specialbehandling! De får lika mycket mat som mitt lite rundare (:angel: ) sv hbl sto, dvs 2 kg hö morgon och 3 kg sommar/ 4-6 kg vår o höst/ 6-8 kg vinter på kvällen samt betfor, havre och vitaminer (finns det billigare mat?). De släpps på bete i juli och förra året gick de ute tom oktober (hade då iof täcke på natten). Alla hästar får kraftfoder även på betet då jag anser det som nödvändigt då de tränar och tävlar.

Det ena fullblodet behöver ha boots vid ridning och i hage för annars rycker han framskorna, detta har jag dock behövt ha på halvblod också. Alla hästarna skos med 8 veckors intervaller utan problem.

Köp fullblod om det är det du vill ha! :) Det är ju du och inte din kompis tränare som ska ha hästen! :rofl:

/Charm som älskar sina fullblod :love:
 
Sv: Engelska fullblod

Mitt fullblod går på bete dygnet runt nu, det gör inget av halvbloden i stallet. Mitt fullblod var före alla i stallet med att få gå utan täcke i våras och sova utan täcke inne. Mitt fullblod har skoperioder på 8v, längre än de flesta andra i stallet. Mitt fullblod får 0,25kg havre och 2-3dl olja som enda kraftfoder, mindre än ponnyerna tom, fast hon går hyfsat hårt. Hon slukar däremot mängder med ensilage.

Tro inte på allt folk säger...

Lycka till!!

SaraXX
 
Sv: Engelska fullblod

Det finns alla varianter även bland fullbloden.
De små råttorna;) o de stora fina:d .

Tyvärr är oftast de fina oxå väldigt bra på banan o det kan vara svårt att hitta en som håller för en ny karriär.

Det där med hovarna :confused: Vet ej om det ligger i generna eller om de får sämre hovar när de belastas mkt o tidigt o samtidigt skos.

Att hålla hullet är nog oxå olika.
Min förra kunde inte gå på bete dygnet runt.
Han rasade i vikt.

Jag har fullblodsinslag i bägge mina, men val. lider av Bulimi o stoet behöver massor med mat för att hon är så stor o inte särskilt lättfödd, men klarar betet.

Varför inte skaffa en med just fullblodsinslag?
 
Sv: Engelska fullblod

Jag har precis hittat ett fullblod som jag ska köpa. Han är jättetrevlig och har tävlat upp till L:A-dressyr. Tycker inte att det är någon större skillnad på honom och mitt tokiga halvblod. Han är stencool att rida ut på och väldigt arbetsvillig i dressyren! Han har bra hovar när han går med 6v intervall (samma som mitt hbl). Nu går han på bete men stödfodras med 3kg grund/dag eftersom han tränas för tävling.
Jag har fått jättebra intryck av fullblod och de är lite bättre flickhästar än många hbl.
 
Sv: Engelska fullblod

axel skrev:
Tyvärr är oftast de fina oxå väldigt bra på banan o det kan vara svårt att hitta en som håller för en ny karriär.

Det där med hovarna :confused: Vet ej om det ligger i generna eller om de får sämre hovar när de belastas mkt o tidigt o samtidigt skos.

Att hålla hullet är nog oxå olika.
Min förra kunde inte gå på bete dygnet runt.

Nja, där fattar jag inte vad du menar. De som är bra fysiskt och psykiskt för galopp är inte alltid bra ridhästar, de är tvärtom ofta ganska små tycker jag. Ridhästar vill man ha större och en galopphäst ska inte vara alltför stor i kroppen.

Det finns de som säljs till ridhästfolk för att de är för sena och inte anses värda att vänta på, dvs de växer sent (ofta de stora som man vill ha som ridhästar) De kan var utmärkta läckra stora ridhästar och röra sig kanon. Men man får köpa dem redan som 2-3åringar då.
Jag har tex köpt en sån, ett sto som var halvdan på banan, och växte sent, blev utmärkt dressyrhäst, stor rejäl med fin gång. Har sen gått i halvblodsavel. (inte hos mej)

Men även de som går bra (och jag har ägt en som verkligen var stjärna i sitt galoppliv) kan bli bra ridhästar. Det är inget "tyvärr" i så fall utan bara bra. Då vet man att man har en hållbar stark häst. Har den klarat den karriären klarar den vad som helst som ridhäst.

Min "stjärna" hade det lägsta veterinärkontot jag varit med om alla katergorier. På nästan 20 år aldrig en enda hälta pga problem med något ben. Stark bra häst med superpsyke. Enda problemet var hovarna de första åren.

Ja, jag tror att hovkvalitén beror på att de skos tidigt och under karriären skos om ofta. Men också på att man avlar extremt mycket utifrån snabbheten och sånt som hovkvalité kommer långt ner på listan.

Bete har alla mina gått på. Dygnet runt utan problem. Fodrat med vanliga kraftfodret har vi gjort på alla hästar som ridits. Inte bara fullbloden.
De som inte gått på bete förr är lite vimsiga i början, med flugor mm men det går över. De har hållit hullet bra (blivit feta men inte osunt feta som vissa ponnyer och halvblod.) Enda problemet kan vara om de har dåliga hovar så åker skorna lättare av om de går ute i fuktig mark dygnet runt.
Jag har bara haft en med riktigt krassliga hovar och han fick gå barfota en månad varje år naturligtvis utan att ridas den perioden. Han klarade det bra hovarna mådde bra av det. Men då var det gräshage, inte sten och särskilt mycket rötter. Gräs och mjuk mossa mest.
 
Sv: Engelska fullblod

Mitt fullblod kunde knappt gå på bete för hon blev för tjock :eek:

Dessutom frös hon aldrig på vintern och fick riktig björnpäls, fick klippa henne varje år.

Hennes foderstat bestod av ca 8-9 kg hö och lite havre och betfor. Hon var extremt lättfödd.

Hovarna var lite halvdåliga men blev riktigt fina efter ett par år med biotin och korrekt foderstat/hovvård.

Angående skador så var hon en riktig olycksfågel då hon lyckades med än det ena än det andra, men inte reagerade hon värre än någon annan häst skulle ha gjort, tvärtom. Hon överlevde en olycka där jag lovar att vilken häst som helst hade dött.
Hon kvävdes nästan av ett täcke och fick symptom liknande en häst som sprängt sig, blod i lungorna och sådär. Men hon överlevde mot alla odds.

Fullblod är hästar med otrolig kämparvilja. Man ska inte baktala dem, dessutom är det den rasen som gjort mest för halvblodsrasen.

Mitt fullblod (RIP)
Trollet.jpg
 
Sv: Engelska fullblod

var det du som skrev att ston har bråttom bortåt?

Min är just precis så o blir jätteledsen om vi ska gå hem.

men om vi är på hemväg nära hemmet så vill hon inte såå gärna vända
 
Sv: Engelska fullblod

axel skrev:
var det du som skrev att ston har bråttom bortåt?

Min är just precis så o blir jätteledsen om vi ska gå hem.

men om vi är på hemväg nära hemmet så vill hon inte såå gärna vända

Ja det stämmer bra, i alla fall de ston vi har haft:smirk: inkl nuvarande.
Hon tittar längtansfullt mot stigarna när vi närmar oss hemma. Ibland när hon får välja fortsätter hon förbi infarten till gården.

Men inte om det är varmt och vi har jobbat hårt. Då vill hon hem.
Tur det annars kunde man tro att hon inte trivs hemma:crazy:

Valackerna däremot, för att inte tala om hingsten, hittade alltid närmaste vägen hem och ökade steglängden så att man kunde lura in dem i ökningar de annars inte ansåg sig klara:devil:

Ston är ambitiösare.
 
Sv: Engelska fullblod

_Runaway_ skrev:
Idag satt jag med kompisens tränare och kollade på en dressyrklass efter min ritt, och så snackade vi om skillnader ponny-häst. Så sa jag att nästa häst jag köper det ska vara ett engelskt fullblod. Hans första kommentar var att "det blir bara jobb. Massa dyra foder, den kan inte gå på bete, den skadar sig..". Men HUR känsliga är egentligen fullblod? De har ju tunnare hud/päls än kanske ett halvblod (?) så jag förstår ju att det i regel blir mer täcken höst-vinter-vår, kanske till och med sommartid om nätterna? Och det är ofta man ser fullblod som måste ha mycket käk. Men inget konstigt för mig. Sen sa han också anledningen till att de inte kan gå på bete, han jämförde de med Ferraribilar. Ett fullblod kan inte koppla av på bete, de måste få lugn och ro varje natt för att orka prestera. De måste fixas och trixas med och ha stenhårda rutiner och han pratade säkert en kvart innan jag fick en syl i vädret..
Ni som har fullblod, hur känsliga/"specialkrävande" upplever ni de?

Som många ovan talare har sagt är detta väldigt individuellt bara innom rasen. Har erfarenhet av två eng flb o båda har specialkrävande grejer, ja Den ena är myckt kännslig för att bli kall över muskulaturen= myckt täcken på vintern (men inte värre än vissa myckt "intäckade" halvblod tex). Denna har dock inte tunn hud o därför ej jättekännslig för knott/ flugfän. Dock är det värre med hovarna o att hålla skorna på plats. Blöt sommar är hemskt! O skorna sitter inte myckt längre än 5 v på sommaren o 7 på vintern, o växer gör de inte, men dock spricker!
På bete dygnet om kan denna inte gåpå, mest pga hovarna o även att hon blir g loj om man vill rida på som vanl.
Ja, skador.. Fd galoppör= rejsar myckt i hagen o därför endel småsår o någn större grej årligen.

Den andra behöver inte myckt täcken för att hållas varm men har myckt tunn hud o därför svårt på sommaren, i kombination med dåliga hovar (tål inte för torra somrar). Denna behöver nästan kortare skoperioder o tål inte heller bete pga hovarna+ problem med magen (tål ej gräset). Dock inte så skadebenägen:) .

Sammanfattningsvis är väl som jag tycker, hovarna som är det största problemet med dålig tillväxt, men med rätt hovvård så går det. Även att få upp dem i hull if de fallit ur kan vara svårt o det krävs endel extramat. Men att hålla dem i hull är inte svårare än ett hlb tex. Så lite extrajobb är det väl med dessa individer, men inget som är jättebetungande för min del. Me bara mellan dessa så finns det stora skillnader o det finns säkert många som inte beehöver någn "specialvård" alls.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Engelska fullblod

oopsie skrev:
Nja, där fattar jag inte vad du menar. De som är bra fysiskt och psykiskt för galopp är inte alltid bra ridhästar, de är tvärtom ofta ganska små tycker jag. Ridhästar vill man ha större och en galopphäst ska inte vara alltför stor i kroppen.

Det finns de som säljs till ridhästfolk för att de är för sena och inte anses värda att vänta på, dvs de växer sent (ofta de stora som man vill ha som ridhästar) De kan var utmärkta läckra stora ridhästar och röra sig kanon. Men man får köpa dem redan som 2-3åringar då.
Jag har tex köpt en sån, ett sto som var halvdan på banan, och växte sent, blev utmärkt dressyrhäst, stor rejäl med fin gång. Har sen gått i halvblodsavel. (inte hos mej)


Du har sten koll som vanligt i dina svar :D
du beskriver min häst ovan... aldrig startad, såldes som 2 åring då han hade för mycket kvar att växa fysiskt och även psykiskt, för galoppen. Är en jättefin kille på 1.70 med bra gångarter och dressyr huvud idag, 6 år....
 
Sv: Engelska fullblod

De hästar på Täby som jag har blivit förtjust i har varit dyyra.

Men som sagt: vet ej om ett rent fullblod skulle passa mig egentligen, därav min kompromiss- fullblodsinslag.

min val har den där urtjusiga mörkbruna färgen med lite ljusare sida o lite vita tecken :love: som många fullblod har.

Stoet som är linjeavlad på samma fullblodshingst har nog fått de plattfotade hovarna:crazy:
Är dock det snällaste som går i 2 par järnskor.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sekretessbrott?
  • Håravfall
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp